Vai maksājumi ar viedtālruni jau drīzumā būs jaunais “normālais” paradums? • IR.lv

Vai maksājumi ar viedtālruni jau drīzumā būs jaunais “normālais” paradums?

1
Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Vadims Frolovs

Dažu pēdējo gadu laikā esam pieredzējuši to, kā kartes PIN-koda ievadīšana kļuva lieka ikdienas pirkumiem par nelielām summām – tagad varam vienkārši karti pīkstināt veikalā. Tagad arī mobilie maksājumi no nišas pakalpojuma, kas veidots tehnoloģiju orientētiem patērētājiem, pārvēršas par izplatītu ieradumu, ko var izmantot ne tikai tā dēvētā born digital paaudze jeb paaudze, kas uzauguši ar viedtālruņiem, bet ikviens, kura īpašumā ir viedtālrunis. Pētījumi rāda, ka jau pavisam tuvā nākotnē mobilie maksājumi nomainīs tradicionālos maksājumus skaidrā naudā un ar maksājumu karti. Tāpēc te ir apskatītas piecas tendences, kas apliecina – mobilie maksājumi ir uz palikšanu.

Mobilo ierīču un viedtālruņu ēra

Esam jau pieredzējuši atteikšanos no PIN koda, norēķinoties par pirkumiem līdz 25 eiro. Nu pakāpeniski tiek sperti arī nākamie soļi, lai ierastās taustāmās maksājumu kartes aizstātu ar mobilajiem tālruņiem, bez kuriem jau sen vairs nav iedomājama mūsu dzīve. Turklāt viedierīces kļuvušas par ikdienu ne tikai tā dēvētajai born digital paaudzei, bet arī visdažādākā spektra bankas klientiem jebkurā vecumā. Piemēram, Smart-ID ērtības bauda gan sākumskolas skolēni, gan seniori.

Deloitte Global prognozē, ka līdz 2023. gada beigām viedtālruņu lietotāju skaits pieaugušo vidū pārsniegs 90%, un cilvēki ar saviem viedtālruņiem mijiedarbosies vidēji 65 reizes dienā. Savukārt Swedbank veiktā iedzīvotāju aptauja rāda, ka jau šobrīd 87% iedzīvotāju savā ikdienā izmanto viedtālruni. Piemēram, jau tagad vairāk nekā puse jeb 64% Latvijas iedzīvotāju izjustu diskomfortu, ja viņiem viedtālrunis nebūtu pieejams vairāk nekā vienu dienu, tai skaitā ceturtdaļa bez sava viedtālruņa komfortabli spētu justies tikai divas stundas. Viedtālruņu popularitāti ir sekmējis tas, ka tie piedāvā ātru un vieglu saziņu, un patērētāji grib tikpat ērti arī iepirkties tiešsaistē un tradicionālajās tirdzniecības vietās. Tāpēc uzvaras gājienu visā pasaulē ir sākuši mobilie bezkontakta maksājumi tirdzniecības vietās, kas ir ērtāki, ātrāki un pat drošāki par līdz šim ierastajiem norēķinu veidiem.

Mobilo maksājumu risinājumi ir plaši izplatīti un akceptēti

Par to, ka mobilie bezkontakta maksājumi drīzumā kļūs par ikdienu, liecina fakts, ka cilvēki jau ir pieņēmuši šo maksājumu veidu. Pētījumi rāda, ka cilvēkus interesē iespēja lietot viedtālruni finanšu lietām. Piemēram, Swedbank mobilās lietotnes klientu skaits jau pārsniedz 300 000, un patlaban ar īpaši izstrādāto izmēģinājuma lietotni Swedbank 2019 tiek piedāvāti arī mobilie bezkontakta maksājumi Android lietotājiem. Jau tagad ir skaidrs, ka mobilo maksājumu ērtība un norēķinu iespēju daudzveidība paātrina pāreju uz mobilo maku lietošanu visā pasaulē.

Pieaug vietu skaits, kur var veikt bezkontakta maksājumus

Pētījumi rāda, ka bezkontakta maksājumu termināļu skaits pēdējos gados ir krietni palielinājies, un tiek prognozēts, ka šī tendence turpināsies. Piemēram, Latvijā pēdējo divu gadu laikā, kopš tika ieviestas bezkontakta kartes, nu jau vairāk nekā 14 000 tirdzniecības vietās iespējams veikt tā dēvētos bezkontakta maksājumus. Latvijā šādus maksājumus atbalsta, sākot no Rimi un Maxima, Circle-K un K-Senukai, līdz pat mazajām tirdzniecības vietām reģionos.

Maksājumi ar viedtālruni un drošība

Pierādīts, ka mobilie maksājumi ir pat drošāki par tradicionālajām maksājumu metodēm, jo ir aizsargāti ar papildu drošības elementiem. Piemēram, norēķinu brīdī visi dati tiek pārraidīti šifrētā veidā, lai izslēgtu datu zādzības iespēju. Tāpat liela daļa izstrādātāju, kas piedāvā mobilos bezkontakta maksājumus, kā obligātu prasību uzstāda ekrāna aizsargāšanu. Tādejādi Swedbank mobilos bezkontakta maksājumus nemaz nevar pieslēgt, ja ekrānam nav uzlikta aizsardzība (parole, pirksta nospiedums utt.). Līdz ar to tikai jums ir pieejama “atslēga”, kas ļauj piekļūt jūsu naudai.

Cilvēki priekšroku dod ērtai rēķinu apmaksai   

Mūsdienās arvien pieaug laika vērtība, tāpēc cilvēki meklē ātrus un vieglus veidus, kā risināt finanšu darījumus un veikt maksājumus. Pēdējo gadu tendences liecina, ka katru gadu divkāršojas maksājumu skaits, kas veikti ar mobilo lietotni. Latvijā jau tagad 59% viedtālruņu īpašnieku ir pieredze veikt rēķinu apmaksu, izmantojot viedtālruni, vēl 53% ir izmantojuši viedtālruni pirkumu veikšanai, savukārt 47% ar viedtālruņa palīdzību ir pārskatījuši naudu ģimenes locekļiem un draugiem.

Tas iezīmē tendenci, ka arī mobilie bezkontakta norēķini kļūs arvien populārāki, jo ātrums un ērtība ir viens no pamatnosacījumiem jebkura pakalpojuma izvēlē. Arī pirms diviem gadiem ieviesto bezkontakta karšu strauji augošā popularitāte ir apliecinājums – mobilie norēķini drīz būs jaunais “normālais”.

Tāpēc, lai arī maksājumu jomā vēl aizvien dominē skaidra nauda un maksājumu kartes, temps, kādā mobilie maksājumi gūst popularitāti visā pasaulē, var nozīmēt vēl nebijušas pārmaiņas un iespējas maksājumu nozarē.

 

Autors ir Swedbank Klientu servisa pārvaldes vadītājs

Komentāri (1)

Pandora 03.10.2018. 00.00

Ja būs puļķis, kam tuvināt savu ierīci.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu