Latvijas standarts • IR.lv

Latvijas standarts

Art Fairs Service dibinātājs Bruno Mellis (priekšplānā), pa kreisi — tehniskais direktors Aivars Gailums, pa labi — izpilddirektors Mārcis Laidiņš. Foto — Alise Šulca, Picture Agency
Ieva Jakone

Atjaunotā skaistā koka mājā Teikā mīt latviešu uzņēmums Art Fairs Service, kas iekārto mākslas izstādes viscaur Eiropā, arī prestižo Art Basel, kas ik gadu Šveicē pulcē pasaules vadošās mākslas galerijas

Uz vienu sarunu dabūt kopā kompānijas Art Fairs Service līdzīpašniekus Bruno Melli, Mārci Laidiņu un Aivaru Gailumu nav viegls uzdevums — darba darīšanās viņi bieži dodas braucienos pa Eiropu. «Man varētu būt pasaules rekords mākslas izstāžu apmeklēšanā,» pajoko par klientu piesaisti atbildīgais Mārcis. Uz pašu mākslu gan viņam grūti koncentrēties. Profesionālās intereses dēļ «aizeju un redzu tikai sienas, gaismas un kabeļus».

Tā ir kompānijas specifika — radīt nevainojamu telpu, lai mākslinieki tajā var izstādīt savus darbus. Lai gan trijotnes darbs ir visai tehnisks, māksla viņus aizrauj un, gribot vai negribot, ienāk arī ikdienas dzīvē. Par to viņi pajoko, norādot uz skaistu mākslas darbu aiz Bruno muguras. Krāsains rentgena skats — cilvēks ar fotokameru. Izstādē, ko uzņēmums iekārtoja 2015. gadā Māstrihtā, tam uzkrita lampa — nācās nopirkt. «Priecājamies. Ļoti labs darījums bija,» viņi smaida. «Reti mēs kaut ko gāžam. Mums pat bija biznesa projekts, ka varētu biežāk, jo tad ar galerijām var vienoties par labām mākslas darbu cenām,» pajoko Bruno.

Lielākā vērtība ir cilvēki

Latviešu kompānijas iekārtotās mākslas izstādes izceļas ar eleganti baltām, labi apgaismotām sienām. Tās tiek uzslietas no vairākkārt izmantojamiem materiāliem, tāpēc atšķirībā no daudziem citiem konkurentiem pēc izstādes miskastē latvieši izmet tikai pāris maisus ar plēvēm. Savu darbu trijotne salīdzina ar kaskadieru trikiem kinofilmās: «To, ko darām, cilvēki neredz.» Mākslas izstādēs reti kurš apmeklētājs pievērš uzmanību sienām un gaismām.

Pirms radās ideja par mākslas izstāžu rīkošanu, Bruno izgudroja un patentēja Huglock stiprinājumus — inovatīvu slēgmehānismu, kas atvieglo mēbeļu montāžu. Kādu dienu viņam piezvanīja paziņa, kas sēdēja krogā ar kādu mākslas izstāžu rīkotāju. Vai Bruno gribētu pamēģināt ar Huglock stiprinājumiem izveidot izstādes sienu konstrukciju? Tas bija sākums. 2014. gadā Art Fairs Service iekārtoja savu pirmo mākslas izstādi Māstrihtā. «Kad likām kopā sienas, atcerējos krievu filmu Briljantu roka,» Mārcis piesauc ainu, kurā varonis Šuriks modes skates laikā vairākkārt neveiksmīgi mēģina attaisīt rāvējslēdzēju, lai garās bikses padarītu par šortiem. «Mums tur īsti neveicās ar salikšanas ātrumu,» viņš paskaidro. Rezultāts bijis nevainojams un tieši laikā, tomēr mudinājis komandu meklēt risinājumu, kas prasītu mazāk laika. Tāds arī atrasts. «To nevar patentēt, bet tās ir lietas, kas mums ir apkārt, un ir jāsaprot, kā tās izmantot. To iespējams viegli arī pakaļdarināt, tāpēc mēs mazliet uzmanām savu tehnoloģiju,» saka par tehniskajiem risinājumiem atbildīgais Aivars.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu