Pustukšā soma • IR.lv

Pustukšā soma

Kāda Juglas skolēna atsauksme par kinolektoriju Iepazīsties — leļļu kino!
Gunita Nagle

Skolas soma ir dārgākais Latvijas simtgades projekts, kuram atvēlēti 40% no kopējiem tēriņiem. Kāpēc tas vēl nav sācies?

Simtgades vērienīgākais pasākums — Skolas soma — piedzīvojis jau divus pilotprojektus pērn un aizpērn. Pagājušajā rudenī četru novadu skolēni ne tikai apmeklēja muzejus un teātrus, bet arī pārbaudīja, cik labas ir astoņas Skolas somai sagatavotās izbraukuma izrādes. Tās esot brīnišķīgas! Mākslinieki būtu gatavi braukt uz skolām, skolēni — skatīties. Taču 13 miljonus vērtā Skolas soma tiks atvērta tikai šā gada septembrī līdz ar jaunā mācību gada sākšanos un tad turpināsies trīs gadus.

Tā tas jau sākotnēji iecerēts, taču projektā iesaistītie arī neslēpj — iepriekšējos gados nav izdevies nodrošināt, lai skolēniem būtu pietiekami liela un daudzveidīga kultūras pasākumu izvēle. Pusaudži faktiski palikuši bešā. Vai atlikušajos mēnešos izdosies sarūpēt kultūras piedāvājumu 5.—9. klašu skolēniem? Un kā tiks panākts, lai 14 eiro, kas Skolas somas ietvaros gada laikā atvēlēti ikkatra bērna kultūras pasākumu maciņam, tiktu izmantoti jēgpilni?

Ambiciozi mērķi

Kad pirms diviem gadiem Kultūras akadēmijas zinātnieki pētīja, cik bieži skolēni apmeklē kultūras pasākumus, atklājās, ka vairums tikai 1—3 reizes gadā. 95% gadījumu — pēc klases audzinātājas iniciatīvas. Taču, jo lielāki kļūst bērni, jo mazāka atsaucība. Kamēr mazajās klasītēs 63% kopā ar klasesbiedriem bijuši kādā pasākumā, starp vidusskolēniem — tikai trešdaļa. «Sapratām, ka bērnu pieredze ir neregulāra un subjektīva, tas ir, ja skolotājs ir ieinteresēts un vecāki ir atsaucīgi, tad kaut kas notiek, ja ne — bērniem nav pieredzes apmeklēt kultūras pasākumu,» stāsta Aija Tūna, programmas Skolas soma vadītāja.

Skolas soma veidota, lai, sākot no šī līdz 2021. gadam katrs no vairāk nekā 200 000 Latvijas skolēnu iepazītu kultūru. Mērķis ir izzināt Latviju, iepazīt gan tradicionālo, gan laikmetīgo kultūru un mazināt sociālo nevienlīdzību, nodrošinot ar vienlīdz augstvērtīgu kultūras piedāvājumu bērnus no ģimenēm ar atšķirīgiem ienākumiem.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu