Ieķīlātā satiksme • IR.lv

Ieķīlātā satiksme

1
Krišjānis Feldmans, Rīgas domes deputāts (Jaunā konservatīvā partija)

Par cik varētu nodot metāllūžņos Rīgas tramvaju sliedes? Izrādās, faktiski viss Rīgas Satiksmei piederošais ir ieķīlāts

Kad pēc trīs dienas ilgas sēdes Rīgas dome pagājušā gada 15. decembrī nobalsoja par neredzēti izšķērdīgo 2018. gada budžetu, pozīcijas deputāti atslāba — sak, opozīcija liksies mierā, un nekas sabiedrībai interesants jau šogad vairs nenotiks. Bet tikmēr klusi un nemanāmi rosījās pašvaldības uzņēmums Rīgas Satiksme (RS). 27. decembrī Komercķīlu reģistrā tika reģistrētas jaunas milzīgas komercķīlas — 150 miljoni eiro par labu Eiropas Investīciju bankai, ar ko RS ieķīlā 78 Rīgas ielās esošo tramvaja sliežu ceļus un 11 zemās grīdas tramvajus, kā arī 120 miljoni eiro par labu Ziemeļu investīciju bankai, ar ko RS ieķīlā 43 tramvaja sliežu ceļus un deviņus zemās grīdas tramvajus.

Šiem decembra pēdējo dienu notikumiem manu uzmanību 5. janvārī pievērsa kolēģis, Rīgas domes deputāts Sandis Riekstiņš, domē saukts arī par «dusmīgo Riekstiņu». Apkopojot datus, atklāju, ka RS nav īpaši kautrējusies, dodot ķīlas, un ieķīlāts ir viss, kas tai pieder — kopumā reģistrētas 19 komercķīlas, kuru nodrošināto saistību apmērs (nav zināms, cik komercķīlas sniegtas par vienu un to pašu aizdevumu) varētu svārstīties no 660 miljoniem eiro līdz pat 1,2 miljardiem eiro. Ieķīlāti faktiski visi Rīgas ielās esošie tramvaja sliežu ceļi, zemās grīdas tramvaji, trolejbusi, autobusi, pat rokas instrumenti — urbji, zāģi, mērinstrumenti un cita tehnika.

Sākot interesēties, uzzinājām, ka 27. decembrī reģistrētās komercķīlas vismaz daļēji tiek pamatotas ar jauno zemās grīdas tramvaju iepirkumu — iepirktie tramvaji arī nekavējoties ieķīlāti. Toties atlikusī ķīla dota, lai piesaistītu līdzekļus tā sauktajam ūdeņraža trolejbusu projektam. Kontekstā ar to, ka novembrī Rīgas vicemērs Andris Ameriks paziņoja, ka tehnoloģiju attīstības rezultātā pēc 12 gadiem Rīgā vairs trolejbusu nebūs, «ūdeņraža trolejbusu» projekts sāk izskatīties pēc kārtējās naudas apgūšanas (lai neteiktu — nozagšanas) shēmas.

Varētu jautāt, kāpēc šāda shēma jāīsteno tieši tagad? Tāpēc, ka pēc Saeimas vēlēšanām rudenī situācija Latvijas politikā var strauji mainīties. Bažīgi par savu pozīciju zaudēšanu un potenciālo savas brīvības apdraudējumu, esošie funkcionāri un oligarhu vergi «ar pieredzi» grābj, ko var. Dzirdam ne tikai par «ūdeņraža trolejbusiem» un «kapu tramvajiem», bet arī par airBaltic pārdošanu, dzelzceļa elektrifikācijas projektu par 520 miljoniem un citām Dienvidu tilta un OIK iedvesmotām shēmām.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu