Gaiss kā degviela • IR.lv

Gaiss kā degviela

Rīgas Tehniskās universitātes students Māris Cirša Pneumobil 2017 sacensībās uzvarējušajā pneimobilī. Foto — Alise Šulca, Picture Agency
Ieva Cielava

Automašīnas, ko darbina gaiss! Tas vairs nav sapnis, kopš izgudroti mazie un ņiprie pneimobiļi. Latvijas studentu skrūvētie braucamie jau startējuši starptautiskajās autosacīkstēs, gāžot no uzvarētāju pjedestāla deviņkārtējos čempionus ungārus

Ar Māri Ciršu tiekamies Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Laboratoriju mājā. «Ēkā, kurai uz jumta helikopters,» viņš telefonsarunā precizē vietu. Smaidīgais un enerģiskais students sagaida mūs autodarbnīcā. Smalka auguma puisis kopā ar motociklista aizsargtērpu, ar kuru kāpj uz sava pneimobiļa, nesver vairāk par 65 kilogramiem. Tas ir viņa trumpis, lai veiksmīgi startētu sacensībās — automobilim ar pilotu jāsver pēc iespējas mazāk, lai tas ātrāk brauktu. Īpašas diētas gan neesot. «Ar velosipēdu daudz braucu, nesanāk to svaru dabūt.»

RTU automobiļu laboratorijā sagatavoti divi pneimobiļi — viens mašīnas tipa, otrs — vairāk motociklam līdzīgs. Māra veikums ir močveidīgais braucamrīks, un pagājušajās sacensībās 2017. gada maijā tas izcīnīja gada labākā pneimobiļa titulu, apsteidzot deviņkārtējos čempionus ungārus. Savu pneimobili Māris vada sacensību trasē, projektē un skrūvē kopā, neiztiekot bez komandas atbalsta. Moto un auto ir viņa kaislība. Tas būtu skaidrs ikvienam, kurš dzirdētu viņa bikšu kabatā ieliktā telefona zvana melodiju — populārā teleseriāla Kobra tituldziesmu.

Pneimobiļi patiešām gūst enerģiju braucienam no gaisa. Sacensībās tiek izmantoti desmit litru slāpekļa baloni, bet to vietā tikpat labi varētu būt kompresora gaiss. No balona gaiss plūst caur spiediena regulēšanas sistēmu un drošības vārstiem, kam seko plūsmu daļa, kas padod gaisu uz pneimocilindriem, kuros elektronika regulē vārstus. Tālāk katras komandas uzdevums ir atrisināt, kā viņi pārtaisa lineāro kustību rotācijā, tādējādi iekustinot riteņus.

Starptautiskās pneimobiļu sacensības notikušas jau desmit reižu, bet Latvijas komandas tajās piedalās divus gadus. Tradicionāli sacensības notiek Ungārijas pilsētā Egerā, parkā netālu no slaveniem vīna pagrabiem. Sacensību rīkotājs Aventics katrai studentu komandai bez maksas dod pneimatikas aprīkojumu un desmit litru slāpekļa balonu. Pārējais komandām jāsagādā pašām. Rīkotāja dotais aprīkojums ir vairāku tūkstošu eiro vērtībā, taču, lai braucamo uzbūvētu, ar to vien nepietiek.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu