Kā tu to zini? • IR.lv

Kā tu to zini?

2
Zane Oliņa. Zīmējums — Ernests Kļaviņš
Gunita Nagle

Skolotājiem jāstrādā, lai bērniem nevis pasniegtu gatavas zināšanas, bet gan lai iemācītu mācīties, skaidro jaunā izglītības satura reformas ieviesēja Zane Oliņa

Spriežot pēc ierakstiem sociālajos tīklos, skolēnu vecāki labāk par skolotājiem zina, kā jāmāca. Savukārt skolotāji labāk par ierēdņiem Izglītības ministrijā zina, kādam jābūt izglītības saturam. Tagad ir radusies unikāla iespēja visiem, kuriem ir viedoklis, piedalīties jaunā izglītības satura veidošanā. Vietnē Skola2030.lv sabiedriskajai apspriešanai nodots 300 ekspertu desmit mēnešu laikā izstrādāts piedāvājums, ko un kā turpmāk būs jāmāca bērniem no pusotra gada līdz pilngadībai. Priekšlikumi projekta uzlabošanai tiks gaidīti līdz 1. februārim.

Apraksts ir apjomīgs, vairāk nekā 70 lappušu, un iedziļināšanās tajā prasa vairākus vakarus. Ar ko jaunais, kompetencēs jeb lietpratībās balstītais mācību saturs atšķiras no tagadējā, un kā panākt, lai pedagogi un vecāki būtu gatavi to vērtēt un uzlabot, — par to vēlās brokastīs spriežam ar mācību satura ieviešanas vadītāju Zani Oliņu.

Lai gan jaunais saturs izvērtēšanai pieejams tikai mēnesi, daļā pedagogu tas jau raisījis satraukumu. It kā sarucis skolēniem apgūstamo zināšanu apjoms. «Bet zināšanas nekur nav pazudušas, tās tikai jāapgūst ar citādu pieeju. Mūsu pieredze liecina, ka gatavā veidā pasniegtas zināšanas nav efektīvas. Mūsu moto ir «Domāt, darīt, zināt!», jo «zināt» ir mācīšanas rezultāts, nevis sākumpunkts,» stāsta Zane. Viss saturs būvēts ar ideju, lai skolēns saprastu, kas viņam jāiemācās un kāpēc. «Katru stundu skolotājiem jāpajautā skolēniem, kā viņi iemācījās ko jaunu un kas viņiem šajā procesā palīdzēja. Svarīgi, lai bērni pierod analizēt veidu, kā mācās. Ja šādu mācīšanos sāk no mazotnes, ar katru gadu var uzņemties aizvien lielāku atbildību par to, ko un kā apgūstam un pie kādām zināšanām nonākam.»

Lai mazinātu spriedzi, Zane uzsver — vēl divus gadus nevienam skolotājam jaunais izglītības saturs nav saistošs. Ir laiks to pilnveidot un sagatavoties jaunajai pieejai. Šajā un vēl nākamajā gadā simt Latvijas skolās notiek reformas aprobācija. Projekta darba grupa, kuras birojā Aspazijas bulvārī ar Zani tiekamies, ieinteresēta panākt, lai ne tikai šo skolu pedagogi, bet pēc iespējas vairāk cilvēku iesaistās satura pilnveidošanā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu