Nevis pret auto, bet par cilvēkiem • IR.lv

Nevis pret auto, bet par cilvēkiem

4
Jans Gēls.

Cilvēkiem draudzīgu pilsētu pētnieks Jans Gēls (80): cilvēkiem ir jāļauj justies droši uz ielas, mierīgi un priekpilni

Dāņu pilsētplānotājs Jans Gēls (Jan Gehl) jau kopš 60. gadiem pēta un popularizē cilvēkiem draudzīgas pilsētas – tādas, kurās prioritāte dota gājējiem un riteņbraucējiem, ierobežojot auto satiksmi. Viņa vadībā konsultāciju birojs Gehl Architects izstrādājis pētījumus un stratēģijas gandrīz visām lielpilsētām un Kopenhāgenai un Melburnai palīdzējis izvirzīties dzīvei draudzīgāko pasaules pilsētu topu priekšgalā. 2001. gadā šāds izvērtējums un ieteikumu saraksts tapa arī Rīgai, taču tas lielā mērā palicis neizmantots.

Neilgi pirms Jāņiem Jans Gēls Rīgā viesojās otrreiz. Dānijas Kultūras institūta un arhitektu biroja Outofbox organizētajā divu dienu vizītē viņš piedalījās savam darbam veltītas izstādes atklāšanā Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā, devās pastaigā ar Rīgas pilsētas arhitektu un Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta pārstāvjiem, tikās ar pilsētplānošanas profesionāļiem, arhitektūras studentiem un citiem interesentiem.

Kamēr idejas par gājējiem un riteņbraucējiem draudzīgām pilsētām daudzviet pasaulē jau ir kļuvušas pašsaprotamas, Latvijas sabiedrība tās sākusi iepazīt pavisam nesen, un daudzi nepavisam nevēlas Rīgas ielās redzēt mazāk automašīnu un vairāk riteņbraucēju. Iniciatīvas Pilsēta cilvēkiem feisbuka lapā patlaban norit aktīva diskusija par priekšlikumu ieviest velojoslas un sabiedriskā transporta joslas Brīvības ielā. Izvēlējos Janam Gēlam uzdot dažus no jautājumiem, kas visvairāk satrauc rīdziniekus.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu