Noposta patiesību • IR.lv

Noposta patiesību

2
Pauls Raudseps

Neilgi pirms ASV vēlēšanām Facebook sāka dominēt politiskā dezinformācija

Oksfordas vārdnīca nosaukusi 2016.gada vārdu – post-truth jeb «postpatiesība». Autoritatīvais izdevums to attiecina uz apstākļiem, kuros «objektīviem faktiem ir mazāka ietekme uz sabiedriskās domas veidošanu nekā emociju uzjundīšanai un personiskajai pārliecībai ».

Vārda pielietošana strauji pieaugusi angliski runājošajā pasaulē Lielbritānijas Brexit un ASV prezidenta vēlēšanu kampaņu laikā, un Oksfordas ekspertu vērtējumā tas kļuvis tik izplatīts un pašsaprotams, ka postpatiesība kļuvusi par «mūsu laikmeta vispārēju raksturojumu».

Sevišķa loma šā vārda pacelšanai tādos augstumos ir sociālajiem medijiem. Demagogi ir bijuši ar mums jau kopš senās Grieķijas laikiem, kad šis vārds tika radīts, lai aprakstītu oratorus, kuri tikai ar retorikas palīdzību spēja gūt varu pār tautu. Arī propaganda nav nekas jauns – vārds bijis lietošanā jau vairākus simtus gadu. Kontrreformācijas laikā to sāka izmantot katoļu baznīcā, runājot par ticības izplatīšanu (latīniski propagare nozīmē vairot, paplašināt), un tas ieguvu plašu lietojumu 20. gadsimta ideoloģiju – moderno reliģiju – konfliktu laikā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu