Auto, auto, automobili… • IR.lv

Auto, auto, automobili…

3
Atjaunotais Rīgas Motormuzejs aicina iepazīties ar jaunu ekspozīciju par autovēsturi Latvijā un pasaulē. Pagājušā gadsimta 80. gados projektētā ēka ir tipisks postmodernisma arhitektūras paraugs un viena no ievērojamākajām ēkām Mežciemā.

Pēc rekonstrukcijas durvis vērušais Rīgas Motormuzejs atgādina par automobiļu ciešo saikni ar arhitektūru

Jau 15 gadus rakstu par arhitektūru un zinu, ka tā cilvēkus interesē. Vienus aizrauj jaunās formas un tehniskās iespējas, citus – stāsti par vecām mājām. Mani visvairāk saista interjers, jo tā mūžs ir vēl īsāks par cilvēka dzīvi. Katra nākamā paaudze noliedz iepriekšējo; no arhitektūras paliek forma, turpretim no interjera – gandrīz vienmēr nekas. Interjers ir bagāts ar priekšmetiem, un tie atklāj amatniecības un dizaina vēsturi. Vasaras arhitektūras stāstu sērijā iepazīstināšu Ir lasītājus ar mazāk zināmām ēkām, to autoriem un priekšmetiem, cerot, ka vismaz daļa būs patīkams pārsteigums un jaunums. Sekojiet līdz ēku un interjeru stāstiem arī Instagram.com/evazibarte

Automobilis ir tik nozīmīga populārās kultūras daļa, ka tam veltīts ne mazums komponistu, mākslinieku un kinorežisoru uzmanības. Arī latviešu kinematogrāfa hitu, piemēram, filmas Limuzīns Jāņu nakts krāsā centrālais tēls ir auto. Latvijā automobiļu ražošana ir apsīkusi, arī lielie Eiropas zīmoli jau sen pieder citiem īpašniekiem Āzijā un Amerikā, taču gan veci, gan jauni joprojām zina un mīl zviedru Volvo, vācu BMW, angļu Land Rover, krievu Lada un mūsu pašu mikroautobusu Latvija.

Arhitektūra vienmēr ir bijusi tuvu automobilim. Rīgas Autobusu fabrika jeb RAF, kurā ražoja slavenos mikriņus, 70. gados ražotni pārcēla no Rīgas uz Jelgavu. Kopā ar rūpnīcu pilsētas pierobežā tika uzbūvēts jauns dzīvojamais masīvs ar veikalu, bērnudārzu un skolu. Rūpnīcas vairs nav, taču mikrorajons ar deviņstāvu un piecstāvu paneļu māju apbūvi un RAF vārdu joprojām ir daļa no pilsētas identitātes. Pārveidota PSRS autobūves eksportprece Ņiva kopā ar stilīgo Dailes teātra ēku un dažiem ārzemju auto uz Jūrmalas šosejas bija gandrīz ticams Rietumu dizaina komplekts, kas 80. gados noderēja kinorežisoram Aloizam Brenčam, lai detektīvfilmā Mirāža attēlotu ASV vidi.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu