Citronu tirgus • IR.lv

Citronu tirgus

6
Pauls Raudseps

10 gadu laikā Lemberga intereses aizstāvošie izdevumi zaudējuši teju 10 milj. latu

Kārtējās izmaiņas a/s un laikraksta Diena vadošajos amatos vismaz pašu žurnālistu vidē izraisījušas kārtējās diskusijas par oligarhu tiešo ietekmi uz dažām avīzēm.

Lai arī cik bēdīgi būtu noraudzīties, kā īpašnieki pakāpeniski degradē kādreiz Latvijai tik nozīmīgo izdevumu, Dienas agonija faktiski ir daļa no lielāka stāsta par Latvijas avīžu tirgus vājināšanu. Tas risinās vismaz kopš 1998.gada vasaras, kad Ventspils nafta nopirka a/s Preses nams un tai piederošais izdevums Neatkarīgā Rīta Avīze kļuva par niknu Ventspils mēra Aivara Lemberga interešu aizstāvi.

Līdz tam latviešu valodā iznākošie laikraksti, lai arī kādi būtu to trūkumi, tomēr bija vairāk vai mazāk pakļauti normālai tirgus disciplīnai. Kad NRA kļuva par Lemberga sargsuni, tirgus būtiski izmainījās. Tajā parādījās spēlētājs, uz kuru neattiecas normāli biznesa noteikumi. A/s Preses nams sākotnēji apvienoja gan tipogrāfiju (kura bankrotēja 2010.gadā), gan virkni preses izdevumu, taču 2003.gadā drukātie mediji tika nodalīti atsevišķā uzņēmumā SIA Mediju nams, un šis veidojums nekad nav strādājis ar peļņu. 10 gados Mediju nama kopējie zaudējumi ir sasnieguši gandrīz 10 miljonus latu. Tā ir iespaidīga summa, ņemot vērā, ka tajā pašā periodā uzņēmuma kopējais apgrozījums ir bijis ap 25 miljoniem latu. Tātad pie katriem trīs nopelnītajiem latiem desmit gadu garumā «kādam» ir bijis jāpieliek klāt vēl divi, lai uzņēmums turētos virs ūdens.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu