Citādie inovāciju uzņēmumi • IR.lv

Citādie inovāciju uzņēmumi

8
Andris K.Bērziņš

 

Silīcija ielejā jau vairāk nekā 50 gadu riska kapitāla firmas veic ieguldījumus tehnoloģiju firmās – tā sauktie startup. Bet tikai pēdējos desmit gados izveidojusies sapratne par to, kā atšķiras startup no daudziem citiem jauniem uzņēmumiem (piemēram, veikaliem, restorāniem, konsultāciju firmām utt.).

Atverot vienkāršāko restorānu, jāpārdzīvo daudz risku, rūpju un raižu. Bet startup sekmes ir atkarīgas ne tikai no spējām sagrabināt un noturēt investīcijas, komandu, klientus un dažādus citus resursus. Startup sekmes ir atkarīgas arī no inovāciju veiksmes, kas pēc definīcijas ir kaut kas zināmā mērā nezināms. Piemēram, Skype dibinātājiem nebija skaidrs, vai būs tehniski iespējams miljoniem lietotāju nodrošināt kvalitatīvas telefona sarunas caur internetu.

Bijušais startup uzņēmējs un tagad Stenforda Universitātes akadēmiķis Stīvs Blanks bija pirmais, kas to precīzi definēja: startup firmas meklē biznesa modeli. Tas nozīmē, ka nezina atbildes uz fundamentāliem biznesa jautājumiem – ko pārdos, kam, kādā veidā? Tikai tad, kad šie jautājumi ir atbildēti caur dažādiem centieniem saprast inovācijas un tirgus iespējamās sakritības, firmas var rīkoties tālāk, lai attīstītu biznesu. Strādājot Silīcija ielejas uzņēmumā AeroScout, es gandrīz 10 gadu garumā piedzīvoju to līkloču ceļu, kas jānoiet, lai izvēlētos īsto biznesa modeli, pierādītu izvēles pareizību un veiksmīgi attīstītos. Lai gan stāsts beidzās sekmīgi, firma tagad atšķiras no sākotnējām iecerēm.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu