Blūma: Skolām var palīdzēt sekmīgi uzņēmēji • IR.lv

Blūma: Skolām var palīdzēt sekmīgi uzņēmēji

18
Ingrīda Blūma. Foto: Elmārs Rudzītis, F64
Pauls Raudseps

”Iespējamās misijas” principi derētu visai izglītības sistēmai

Programmas ”Iespējamā misija” izstrādātie principi ir izmantojami visā izglītības sistēmā, intervijā žurnālā ”Ir Nauda” pauž nevalstiskās organizācijas valdes priekšsēdētāja Ingrīda Blūma. Kā bijusī bankas vadītāja viņa šajā kustība iesaista uzņēmējus, norādot – viņu tiešie kontakti ar skolu direktoriem un pedagogiem palīdz uzlabot izglītības kvalitāti.

”Mēs esam sagatavojuši gandrīz simt jaunu, skolotāja darba garšu reāli izjutušu cilvēku, kas grib un spēs veikt pārmaiņas izglītības jomā,” par ”Iespējamās misijas” panākumiem stāsta Blūma, ”mums ir pirmie skolu direktori un direktoru vietnieki. Mūsu programmas absolventiem ir plāni veidot savas skolas, viņi ir izstrādājuši mācību materiālus, tajā skaitā pieejamus e-vidē.”

Vairākus jaunumus būtu ļoti labi izmantot visā Latvijas vidējā izglītībā, taču Blūma atzīst: ”Man pašai līdz galam nav skaidrs, kāpēc tas būtu jādara nevalstiskai organizācijai, kāpēc to nevar izdarīt valsts, kurai ir citi resursi, citi instrumenti un citas iespējas.” Kā vienu no vērtīgajām inovācijām viņa min atlases kritērijus, kas palīdz izvēlēties piemērotākos kandidātus pedagoga darbam. Tos var izmantot studentu atlasei augstskolās, lai pedagoģijā nenonāktu nepiemēroti cilvēki.

Blūma atzīst, ka izglītībā ir ”tipiskās Latvijas problēmas – ārkārtīgi mazais finansējums, pedagogu zemais atalgojums, ļoti mazās skolas, kur sekmes ir dramatiski zemākas nekā pilsētu un lielajās skolās”. Taču ir citas problēmas, par kurām runā ”Iespējamā misija” un kas ir raksturīgas gandrīz visām izglītības sistēmām ļoti daudzās valstīs, piemēram, pedagogu profesijas ļoti zemais prestižs. ”Otra lieta ir visu laiku notiekošās pārmaiņas, kuras, esmu pārliecināta, nākotnē notiks vēl vairāk. Nesen lasīju Ir, ka grāmatveži šobrīd ir milzīgi pieprasīti, bet citi pētījumi apgalvo, ka pēc desmit vai piecpadsmit gadiem grāmatvežus vispār vairs nevajadzēs. Kas ir tās prasmes, kas jāiemāca jaunajai paaudzei? Par to visa pasaule šobrīd domā. Un vēl – kā noturēt jaunās paaudzes uzmanību? Ar viņiem ir jāstrādā citādi,” secina vadītāja.

”Iespējamās misijas” vadītāja iesaka uzņēmējiem iet uz savas apkaimes skolām un piedāvāt savu pieredzi. Katram skolas direktoram noderētu savs padomdevējs – sekmīgs uzņēmējs, viņi savstarpēji varētu viens otru atbalstīt. Sadarbību jau aizsācis ”Iespējamās misijas” izveidotais direktoru klubs.

Vairāk lasiet Paula Raudsepa intervijā ar Ingrīdu Blūmu žurnāla ”Ir Nauda” jaunajā numurā.

Komentāri (18)

ierados 12.08.2015. 11.09

Sen jau bija laiks. Visim gudriniekiem, kuri stutē ķipa ģināmo un pērk futbola klubus pēc krievu parauga. Kur ir suerpatrioti puzes lāčplēši un savicki ar balvu fondu talantīgiem skolniekiem? Var palīdzēt, bet negrib. Vieglāk ziedēt un smaržot starp alus strēbējiem un ģināmo faniem.

+6
-2
Atbildēt

3

    Normunds > ierados 12.08.2015. 19.55

    Labāk Blūma būtu pastāstījusi, kā uzpūta Latvijā NĪ burbuli…

    +2
    -2
    Atbildēt

    0

    edge_indran > ierados 13.08.2015. 00.14

    ————-

    Viena jau kundze nepūta,- taču pūta, ka parāk mazu “burbuli” spējusi ar”pūtējiem” uzpūst:

    “….. – dažas lietas vajadzēja darīt daudz straujāk. Kreditēšanā un uzņēmumu apkalpošanā tieši šī un pagājušā gada laikā [2005] esam aizgājuši garām galvenajiem konkurentiem. Kāpēc? Tāpēc, ka pirms diviem divarpus gadiem sākām ļoti mērķtiecīgi veidot komandu, kas to darīs. Pagājušogad mūsu lielākais konkurents faktiski zaudēja savu uzņēmumu apkalpošanas komandu, daudzi darbinieki aizgāja prom dažādu iemeslu dēļ. Daži atnāca pie mums, un komanda kļuva spēcīgāka. Tikko ir cilvēki, jaudas, var paņemt biznesu. Īpaši jau lielie klienti to zina. Viņi redz, kur pretim ir darbinieks, kas runā ar tevi profesionāli.”

    Atvadas no brīnišķīgā skata pa logu

    http://www.diena.lv/arhivs/atvadas-no-briniskiga-skata-pa-logu-12989782

    0
    0
    Atbildēt

    0

    aivarsk > ierados 12.08.2015. 19.34

    Visi savicki naudu tērē tikai SAVU mērķu sasniegšanai.

    Starp šiem mērķiem nav nekā, kas saistīts ar Latviju, patriotismu utt.

    Neviens patriots pie vieglās gazproma vai citas trubas naudas nav ne tuvumā …

    +3
    0
    Atbildēt

    0

Absints 12.08.2015. 11.30

Iespējamā misija ir ņirgāšanās par pedagogiem. Pie kam, valsts atbalstīta. IZM ir izdevusi likumu, kas aizliedz skolās strādāt skolotājiem bez pedagoģiskās izglītības. Iespējamā misija piesaista tikai tādus.. Profesionāls skolotājs ar stāžu un labiem rezultātiem tiek ižņirgāts, blakus noliekot jauno gailīti bez pieredzes un pedagoģiskās izglītības, un maksājot tam vairāk. Kā pateicība par pašaizliedzīgo darbu..

Iespējamā misija darbojas pret IZM, bet vajadzētu to atbalstīt. IZM, savukārt, nekad nav strādājusi skolai, tā vienmēr ir pret to, jo pārsvarā veic tikai kontroles un represīvās darbības, bet skolām faktiski nesniedz palīdzību. Kurā skolā ir redzēts kāds IZM ierēdnis, ārpus audita vai pārbaudes? Vai ir bijis kāds no IZM, kas skolā ir ieradies uzklausīt pedagogus? Viņi no tā pat baidās. Starp IZM pēdejo 20 gadu lēmumiem neviens nav devis pozitīvus augļus, IZM tikai lauž un lauž to, kas kādreiz ir bijis labs. Un aptaujās (PISA uc) Latvija slīd zemāk un zemāk. Arī tagad jaunais “modelis” – “nauda seko skolotājam” balstās uz čaklāko skolotāju sodīšanu, lai apbalvotu slinkākos. Iepriekš lielais puritāniskais skandāls par darba burtnīcu finansēšanu beidzās ar to, ka tika pieņemts “pareizs” lēmums, tikai darba burtnīcas nu skolās vairs nav kā šķira. Vecākiem nav jāpērk, a skolām ta naudas nav…Vai no tā uzlabojās apmācību kvalitāte? Vēl iepriekš..

Iespējamās misijas dalībnieki jaunieši ir entuziasma pārņemti, savā nozarē zinoši un noteikti labi un gudri jaunieši, kas var aizraut skolniekus. Ar to viss kārtībā, kārtībā nav formāts, jo tas darbojas pret valsts izglītība sistēmu, nevis atbalsta to. Iespējamās Misijas secinājumi ir pavisam vienkārši – valsts ar savu izglītības sistēmu nespēj nodrošināt izglītības kvalitāti, mēs, piemaksājot skolotājiem, bet izmantojot esošo valsts veidoto bāzi ,spējam. Lai to izdarītu, pedagoģiskā izglītība nav vajadzīga…

+7
-4
Atbildēt

5

    edge_indran > 13.08.2015. 00.05

    ——–Nasing spešal!:”(..) Un kad IZM un skolotāji veido sistēmu,…..”

    ===============================================================================

    Kurš tad te kādu sistēmu izveidojis? Finansti-blūmisti jau neapstāsies – vēl

    parādīs kādu jaunu Banku Baltiju, Krājbanku un/vai Parex! Skarbi par šitajiem

    “veiksmes stāsta” veidotājiem izteicās Imants Lancmanis:

    “Bet Maxima veikalu, kas būtībā bija viena liela kaste, nevarēja godam salikt kopā. Man liekas, tas ir spriedums ne tikai arhitektūrai un būvniecībai, bet visam mūsu laikam. Šis ir neprofesionāļu laiks. Cilvēku-skrūvīšu laiks, kuri nav nekas, jo trūkst pašcieņas un atbildības.” (IR, 27.11.2014)

    http://www.diena.lv/uploads/thumbnails/705×457/article/1398/13975157/4776752_ORIGINAL_1351519675.jpg.jpg

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    edge_indran > 12.08.2015. 13.34

    ———-

    Kam neredzams, a kam……Mācās, študenti, mācās!

    https://www.youtube.com/watch?v=D4KWANcc1Is

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    aivarsk > 12.08.2015. 19.40

    Tieciet vaļā no krievu skolām un naudas skolotājiem, datoriem, darba burtnīcām, grāmatām būs liku likām, tas taču ir tik elementāri! Kura vēl valsts uztur DIVAS bezmaksas izglītības sistēmas?

    +3
    -2
    Atbildēt

    0

    Lauris Grâvelis > 12.08.2015. 21.29

    @Ķīps

    Iespējamā misija darbojas kā laboratorija izglītības satura un metožu eksperimentiem. Tās uzdevums ir lauzt iesīkstējušo sistēmu nevis to stutēt. Ja valsts varētu optimāli šo uzdevumu veikt, tad nebūtu motivācijas izveidot šādu organizāciju.

    Gribētu oponēt arī par nepieredzējušo cilvēku piesaistīšanu izglītības sistēmai:

    1) nepieredzējušie nebaidās eksperimentēt;

    2) cilvēks, kurš nepārzina pedogoģijas smalkumus, var daudz cilvēcīgāk pieiet satura izklāstam

    Izglītības sistēma ir vēl smagnējāka nekā valsts ierēdniecība – pārmaiņas notiek tik lēni, ka atšķirība starp mūsdienu prasībām un mācību metodēm turpina pieaugt. Un kad IZM un skolotāji veido sistēmu, tā ir kā etnogrāfiskā brīvdabas muzeja pieredze mūsdienīgam cilvēkam.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    ierados > 12.08.2015. 11.59

    Padzīvojis, pieredzes bagāts pedagogs ar padomju sistēmas pilnu pedagoģisko bagāžu? Atvainojiet! Kur redzama iespēja gūt “labus rezultātus”? Visus pagājušos gadus izglītība balansējusi starp sovdepa sistēmu un no gaisa pagrābtiem neprātīgiem projektiem. Rezultātā izveidojies mutants, ar kuru, pirmkārt, īsti nezinam ko iesākt. Otrkārt, neatradīsies pietiekoši daudz gudru, pacietīgu cilvēku spēka gados, kuri par vēdera tiesu būtu gatavi plēst to līdumu. Mūsu “ietekmīgie”, “populārie” tik zin kā pabāzt pagultē naudaz zutni un pļāpāt par NATO okupāciju. Šiem “patriotiem” ur dziļi aizmugurē Latvijas nākotne, jo priekš viņiem viņu beigas ir pasaules beigas.

    +5
    -2
    Atbildēt

    0

jautajums_4 12.08.2015. 11.17

Ļoti, ļoti šaubīgs projekts…

+3
-2
Atbildēt

3

    edge_indran > jautajums_4 12.08.2015. 13.45

    ———–

    “Mani uztrauc mana laba drauga un lieliska ārsta [ Pēteris A. – ?] teiktais, ka mums nevajag dzīvot kā Zviedrijā. Man ir grūti iedomāties kādu Latvijas ārstu, skolotāju vai pensionāru, kas tieši kā ārsts, kā skolotājs vai kā pensionārs negribētu justies kā Zviedrijā. Protams, ka mums ir jāveido un jāattīsta pašiem sava valsts, taču es nevaru to iedomāties bez Eiropas vērtībām.” Ingrīda Blūma: Par ko ir cīņa? (Diena.lv)

    ==============================================================================

    Vai vēl kāds bez Pētera A. arī nevēlas dzīvot «Absurdistānā»:

    “Laikraksts «Dispatch International» publicējis ironisku redakcionālo sleju saistībā ar imigrācijas izraisīto krīzi Zviedrijā…”

    http://www.tvnet.lv/zinas/viedokli/571203-velreiz_par_imigrantiem_jeb_esmu_zviedriete_bet_dzivoju_absurdistana

    +2
    -2
    Atbildēt

    0

    edge_indran > jautajums_4 12.08.2015. 13.23

    ———–

    Turība piedāvā jaunu studiju kursu „ES atbalsts uzņēmējdarbībai”, ko vadīs Ivars Godmanis http://www.turiba.lv/lv/aktualitates/turiba-piedava-jaunu-studiju-kursu-es-atbalsts-uznemejdarbibai-ko-vadis-ivars-godmanis/1389/

    ==============================================================================

    “Kadri izšķir visu!”

    https://www.youtube.com/watch?v=K31ePC5tcLw

    “….Tā teica Ivars Godmanis š. g. [ 2008 ] 21. februārī akcijas “Iespējamā misija” ietvaros vadot ekonomikas mācību stundu Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā. Nepaiet ne gads un Godmaņa vadītā valdība dara to, ko viņš pats nosaucis par nepareizu – palielina nodokļus.”

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    jautajums_4 > jautajums_4 12.08.2015. 13.33

    Es taču teicu, ka ļoti šaubīgs projekts.

    +3
    -2
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu