Lielajā Piektdienā pirmatskaņos Kārļa Lāča simfoniju • IR.lv

Lielajā Piektdienā pirmatskaņos Kārļa Lāča simfoniju

16
Komponists un pianists Kārlis Lācis. Foto Jānis Deinats

Koncertā skanēs arī Arvo Perta skaņdarbi. Sestdien, 4.aprīlī koncerts notiks Cēsīs

3. aprīlī, Lielajā Piektdienā, Rīgā, Lielajā Ģildē plkst. 19 un 4. aprīlī Vidzemes koncertzālē “Cēsis” Latvijas Nacionālais Simfoniskais orķestris, VAK “Latvija”, solisti Jolanta Strikaite (soprāns) un Gints Pabērzs (saksofons) izdzīvos Kārļa Lāča vīziju par Kristus ciešanām simfonijā “Krusta ceļš”, rakstīts orķestra mājas lapā. Koncertā skanēs arī leģendāri komponista Arvo Perta skaņdarbi. Programmas mākslinieciskais vadītājs – Māris Sirmais.

Simfonijas “Krusta ceļš” tapšanas ierosinātājs ir kora “Latvija” mākslinieciskais vadītājs Māris Sirmais, kam ar Kārli Lāci jau vairākkārt veidojusies veiksmīga radošā sadarbība. Abu mūziķu dialogs vienmēr vainagojas ar vērienīgu skanisko sniegumu – arī šoreiz simfoniskā orķestra un kora balsīm pievienosies Kārļa Lāča skatuves domubiedri: saksofonists Gints Pabērzs un dziedātāja Jolanta Strikaite.

Kārlis Lācis, atsaucoties Māra Sirmā aicinājumam, izvēlējies vairāk nekā divtūkstoš gadu senu stāstu – Jēzus Kristus ciešanu ceļu. Par lēmumu izmantot Svēto Rakstu tekstus latīņu valodā komponists saka: “Paļāvos uz Māra Sirmā ieteikumu, ka darbs latviešu valodā tomēr ierobežo tā atskaņošanas iespējas vēl kādreiz bez pirmatskaņojuma. Īpaši nelauzīju galvu par latviešu valodu un uzreiz skatījos latīņu valodas virzienā. Es bieži uzticos intuīcijai, it īpaši tekstu izvēlē. Darbā iekļauti Mateja un Lūkas evaņģēliju teksti, daži psalmi un fragments no Vaimanu dziesmām. Vienlaikus esmu izmantojis arī Imanta Ziedoņa dzejoļus un Tēvreizi. Man tas ir punkts, no kā atsperties un veidot savu skatījumu. Man pasūtināja izvērstas formas darbu Klusajai nedēļai, tā ka virziens bija skaidrs. Tās ir semiotiskas pārdomas par Krusta ceļu laikmeta un personības pretstatu griezumā.”

Koncerta pirmajā daļā izskanēs šāada jubilāra Arvo Perta (1935) Pirmā simfonija un monumentālais Credo ar Baha Domažora prelūdijas populārajām skaņām. Šis emocionāli iedarbīgais opuss pianistam, korim un orķestrim pēc pirmatskaņojuma 1968. gadā izraisīja pamatīgu ažiotāžu, padomju laika sabiedrībā runājot par kristīgi sakrālām vērtībām, kas vēlāk kļuva par Perta daiļrades pamatsaturu. Klavieru solopartiju Credo atskaņojumos spēlēs Kārlis Lācis.

Biļetes nopērkamas www.bilesuparadize.lv

 

Komentāri (16)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu