Straujuma liek izdiskutēt alkohola reklāmu aizliegumu • IR.lv

Straujuma liek izdiskutēt alkohola reklāmu aizliegumu

28
Foto: Gints Ivuškāns, F64

Ministrijas priekšlikums paredz pilnībā aizliegt alkohola reklāmu televīzijā un radio dienas laikā

Ministru prezidente Laimdota Straujuma (Vienotība) Veselības ministrijai (VM) uzdeva turpināt diskusijas ar nozares pārstāvjiem par grozījumiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kas paredz aizliegt alus un vīna reklāmu televīzijā un radio laikā no plkst.6 līdz 22.

Ja likuma grozījumi tiks apstiprināti, televīzijā un radio šajā laikā būs aizliegts rādīt jebkāda veida alkoholisko dzērienu reklāmu, ziņo LETA.

Uz Ministru kabineta komitejas sēdi bija ieradies plašs alkoholisko dzērienu nozares pārstāvju loks, kā arī sporta federāciju un raidsabiedrību pārstāvji, kuri pauda noraidošu attieksmi pret VM iecerētajiem grozījumiem.

Nozares pārstāvji argumentēja, ka alkoholisko dzērienu aizliegums nemazinās alkohola lietošanu jauniešu vidū, bet tikai radīs vēl lielākus zaudējumus, piemēram, alus ražošanas nozarei. A/s “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone-Zatlere ministriem skaidroja, ka jauniešu izvēli alkohola lietošanas gadījumā ietekmē ģimene un draugi, nevis tas, ko viņi redz vai dzird reklāmā. “Reklāma palīdz izvēlēties produktu, tā neveicina alkohola patēriņu,” uzsvēra Sietiņsone-Zatlere. Turklāt vēl nav stājušies spēkā iepriekš veiktie grozījumi likumā, kad jau tiek sagatavoti jauni, neapmierinātību pauda nozares pārstāve.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība) vēlējās zināt, vai no tā, ka radio un televīzijā tiks aizliegta jebkāda alkoholisko dzērienu reklāma, necietīs arī televīzijas saturs, un vai iedzīvotājiem tādā gadījumā nebūs jāmaksā lielāka suma par televīzijas kanāliem. Latvijas Raidorganizāciju asociācijas izpilddirektore Gunta Līdaka atzina, ka grozījumi likumā nodarīs ļoti būtisku kaitējumu industrijai, kas varētu būt vairāk nekā miljons eiro, plus aptuveni 300 000 eiro par reklāmas veidošanu. Ja mērķis ir atturēt jauniešus no alkohola lietošanas, aizliegums nevarētu radīt vajadzīgo efektu, jo televīziju un radio vairāk izmanto vecākās paaudzes cilvēki, savukārt jaunieši informāciju pārsvarā gūst internetā, argumentēja Līdaka.

Skeptisks par grozījumiem bija arī ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis (RP), kurš apšaubīja apgalvojumu, ka reklāmas aizliegšana dos kādu efektu alkohola lietošanas ierobežošanā.

Pret grozījumiem iestājas arī Latvijas Reklāmas asociācija, norādot, ka šādā veidā mērķis netiks sasniegts. Turklāt Somijā, kur jau ir spēkā alkohola reklāmas aizliegums, patēriņš ir tikai pieaudzis.

Ienākumi no alus reklāmas ir viens no finansējuma avotiem sporta nozarei, pēc komitejas sēdes žurnālistiem sacīja Latvijas Basketbola savienības ģenerālsekretārs Edgars Šneps. Viņš kritizēja valsts politiku, sporta nozarei ik gadu budžetā atvēlot nepietiekami daudz līdzekļu, un tāpēc ienākumi no alkoholisko dzērienu reklāmas ir papildu finansējums, lai uzturētu nozari. Finansējums no šāda veida reklāmām ir vērā ņemams, un sporta nozarei katru reizi esot jācīnās par šādu līgumu, klāstīja Šneps.

Nozares pārstāvji Veselības ministrijai pārmeta, ka šie grozījumi sagatavoti bez diskusijām ar nozari, turklāt aizliegums alkoholu reklamēt radio vispār esot negaidīts jaunums.

Veselības ministrija aizstāvoties skaidroja, ka jau ir notikušas divas sanāksmes ar nozari. Uz to premjerministre īsi atbildēja “Sarīkojiet trešo sanāksmi.” un pasludināja sēdi par slēgtu.

VM skaidro, ka alkohola reklāmas ierobežojumi ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā mazināt alkohola patēriņu bērnu un jauniešu vidū, un rosina noteikt alus un vīna reklāmas aizliegumu no plkst.6 līdz 22, jo tieši rīta stundas ir laiks, kad televīzijā bieži tiek piedāvātas bērniem paredzētās programmas.

Ministrija atsaucas uz pētījumu datiem, kas apliecinājuši, ka alkohols reklāmās bieži tiek parādīts kā socializēšanos veicinošs faktors, tas tiek saistīts ar vīrišķību vai sievišķību, fizisku pievilcību, seksualitāti, romantiku un piedzīvojumiem, kas vistiešākajā mērā ietekmē bērnus un jauniešus. Nereti arī alkoholiskos dzērienus reklamē sabiedrībā populāri cilvēki – aktieri, sportisti -, līdz ar to jauniešiem šīs alkohola reklāmas paliek atmiņā un bieži vien tās ir viņu mīļākās reklāmas. Ilgtermiņa pētījumi arī atklāj, ka alkohola reklāma palielina iespēju, ka pusaudži agrāk sāks lietot alkoholu un reklāma var palielināt alkohola lietošanas intensitāti.

Tāpat tiek atzīmēts, ka vairākās citās Eiropas Savienības valstīs jau ir ieviesti alkohola reklāmas aizliegumi televīzijā. Piemēram, Igaunijā no plkst.7 līdz plkst.21 ir aizliegts reklamēt jebkuru alkoholisko dzērienu, Lietuvā un Polijā šāds aizliegums ir no plkst.6 līdz plkst.23, bet Somijā laikā no plkst.7 līdz plkst.23 ir aizliegts reklamēt vīnu un alu, bet jebkuru citu alkoholisko dzērienu reklāma ir aizliegta pavisam.

Savukārt Norvēģijā, Zviedrijā un Francijā vispār ir aizliegta alkohola reklamēšana televīzijā.

 

Komentāri (28)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu