Jāatbalsta videi draudzīgu automašīnu iegāde • IR.lv

Jāatbalsta videi draudzīgu automašīnu iegāde

2
Ilustratīvs foto: topcar.lt
Juris Zvirbulis

Latvijas Automoto biedrība (LAMB) ir sarīkojusi satiksmes dalībnieku elektronisko aptauju, lai noskaidrotu, cik nozīmīgi ir CO2 izmešu rādītāji citu tehnisko parametru vidū, izvēloties automašīnu, un kā respondenti vērtē valstī īstenotos videi draudzīgu transporta līdzekļu atbalsta pasākumus.

Kavē nodokļi un cena

Gandrīz puse aptaujāto jeb 45% piekrīt – iegādājoties auto, izmešu apjoms būs svarīgs arguments, tomēr vairāk nekā ceturtā daļa jeb 27,5%  atzīstas, ka citi tehniskie rādītāji tomēr būs svarīgāki. Vairāk nekā puse jeb 53% uzskata, ka videi draudzīgām automašīnām nodokļi ir jāsamazina, nevis jāpalielina, pat ja tie ir spēkrati ar lielu izmešu apjomu. 59% respondentu atbalsta elektromobiļu atbrīvošanu no nodokļiem.  Augstu cenu vairākums respondentu – 66,7% – nosauc kā galveno faktoru, kas kavē videi draudzīga auto iegādi

66,7% aptaujas dalībnieku uzskata, ka valsts un pašvaldības nepietiekami atbalsta videi draudzīga transporta izmantošanu.

Līdzīgu aptauju septembra pirmajās divās nedēļās pēc FIA iniciatīvas Beļģijā, Francijā, Vācijā, Lielbritānijā, Ungārijā, Itālijā, Polijā, Spānijā un Zviedrijā rīkoja kompānija T&E (Ipsos Mori for Transport & Environment). Rezultāti liecina, ka 89% aptaujāto aicina auto ražotājus samazināt degvielas patēriņu jaunajās automašīnās. 62% respondentu uzskata, ka autoražotāju mārketinga pasākumi nav pietiekami, lai ieinteresētu pircējus par elektromobiļiem,

Vien 12% aptaujāto pauž, ka viņu nākamais auto varētu būt elektromobilis. Kā pirmo kavējošo iemeslu eiropieši nosauc augsto cenu – tam piekrīt 65%. Otrs kavēklis ir uzlādes punktu trūkums – 38%. 88% uzskata, ka valdībai ir vairāk jāatbalsta elektromobiļu iegāde ar nodokļu atvieglojumiem vai citām programmām.

Atbrīvo no nodevām

Aptaujas pierāda – Latvijas un citu Eiropas valstu satiksmes dalībnieku vairākums uzskata, ka valsts un pašvaldības institūcijām būtu aktīvāk jārīko dažādas atbalsta programmas, lai autovadītāji izvēlētos videi draudzīgu transportu. Tādēļ LAMB ir nosūtījusi vēstules Satiksmes ministrijai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, Finanšu ministrijai un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, aicinot turpināt videi draudzīgu transporta līdzekļu atbalstu, piemēram, pilnībā atbrīvojot tos no pievienotās vērtības nodokļa (PVN) un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa.

Svarīgi, lai uzņēmumi un iestādes vairāk izmantotu elektromobiļus vai hibrīdauto, un atvieglojumi to sekmētu.

Pašvaldību stāvvietās varētu iekārtot tieši elektromobiļiem paredzētas vietas. Patlaban Latvijā elektromobiļi ir atbrīvoti no pirmreizējās reģistrācijas maksas un ikgadējā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, tie drīkst izmantot sabiedriskā transporta joslas. Liepājā pašvaldības maksas stāvvietās un galvaspilsētā Rīgas satiksmes autostāvvietās elektromobiļus var novietot bez maksas. Tomēr, izvērtējot vairāku valstu pieredzi, atbalsta plānu nepieciešams papildināt.

Daudz priekšrocību

Globāls līderis elektromobiļu izmantošanā ir Norvēģija, kur to daļa pašlaik ir 39,2% no kopējās auto flotes. Tas ir panākts ne tikai ar braucēju labo gribu, bet arī ar aktīvo valsts un pašvaldību institūciju atbalstu. Elektromobilis ir atbrīvots no PVN, nav jāmaksā par tā reģistrāciju, autostāvvietās tiem ir īpašas vietas, tās drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslām, nav jāmaksā par maksas ceļiem, publiskās uzlādes punkti pieejami bez maksas, ātrās uzlādes vietas uz galvenajiem ceļiem ir ik pēc 50 km, un tiek gatavotas arvien jaunas priekšrocības.

Vajadzību aktivizēt atbalstu videi draudzīgam transportam pamato portālā Numbeo.com publicētie dati, ka Rīga ir piesārņotākā Baltijas valstu galvaspilsēta.

Tā ierindota 49. vietā, atstājot aiz sevis Viļņu – 60.vieta, un Tallinu – 66.vieta. Sarakstā ir 76 Eiropas pilsētas, no tām par tīrāko ir atzīta Somijas galvaspilsēta Helsinki.

Eiropas Padome nesen atbalstīja nepieciešamību līdz 2025.gadam par 15%, bet līdz 2030.gadam jau par 35% samazināt atļauto CO2 izmešu apjomu  jaunajām automašīnām. Šis jautājums ir nodots izskatīšanai Eiropas Parlamentā.

Piemēri pilsētās

Lēmumi, kas uzlabo vidi, tiek pieņemti ne tikai Eiropas Savienības mērogā vai dalībvalstīs, bet arī atsevišķās pilsētās. Vācijas tiesa oktobrī lēma, ka Berlīnes centrā vairs neielaidīs automašīnas ar dīzeļdzinējiem. Līdzīgs aizliegums ir spēkā Hamburgā, Briselē, Parīzē un Madridē. 2019.gadā auto ar dīzeli netiks ielaists Oslo, no 2020.gada – Londonā.

Latvijas tautsaimniecība vēl nav gatava striktam dīzeļdzinēju aizliegumam.

Mūsu valstī auto vidējais vecums ir 12,5 gadi un pārsvarā tās ir automašīnas ar dīzeļdzinējiem. Šos spēkratus aktīvi izmanto uzņēmumi un iestādes, ar to saistītie izdevumi ir daļa no preces vai pakalpojumu cenas. Strauji sadārdzinoties transporta pakalpojumiem, pieaugs arī dzīves dārdzība, tādēļ īpaši nozīmīgs ir videi draudzīga transporta atbalsts no valsts un pašvaldību puses, nevis aizliegumi un ierobežojumi.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir vairāk nekā 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 145 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, paverot iespēju salīdzinājumam un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Autors ir Autokluba LAMB prezidents, Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis.

Komentāri (2)

J.šveiks 17.11.2018. 16.50

jāpagaida gadus 15 , kad varēs dabūt pa lēto lietotos , ātrāk nez vai sanāks

0
0
Atbildēt

1

    Jānis Lakijs > J.šveiks 17.11.2018. 18.58

    Pēc gadiem piecpadsmit elektromobilisti paši maksās nodokļus bez atlaidēm un vairs nevarēs dzīvot uz dīzelistu un benzīnnieku rēķina.

    0
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu