Meklējot īsto… darbinieku • IR.lv

Meklējot īsto… darbinieku

Personāla atlases uzņēmuma Amrop filiāles īpašnieki Aiga Ārste-Avotiņa un Viesturs Lieģis. Foto — Ieva Salmane
Gunita Nagle

Pēdējo gadu laikā situācija darba tirgū ir apmetusi kūleni. Kādreiz vadītāji turējās pie sava krēsla, bet tagad daudzi to maina ik pēc pāris gadiem. Kādreiz speciālisti meklēja savu īsto uzņēmumu, tagad uzņēmumu lielākā rūpe ir sameklēt īsto speciālistu. Kā šādā vidē veiksmīgi nokomplektēt komandu — pieredzē dalās trīs personāla atlases kompānijas, kuras izvēlējušās pilnīgi atšķirīgu darba taktiku

Nekad nebiju domājusi, ka cilvēkus, kuri savu darbu sauc par grūtu un nogurdinoši smagu, sastapšu personāla atlases kompānijās. Taču desmit gadu laikā kopš ekonomikas krīzes darba tirgus ir radikāli mainījies. Vēl pirms dažiem gadiem ap katru brīvu krēslu riņķoja vairāki kandidāti, tagad ir otrādi — ap katru labu speciālistu spieto rekrutētāji. «Pieprasījums pēc gudriem cilvēkiem, kuri spēj iedziļināties un analizēt problēmas, ir milzīgs,» saka Viesturs Lieģis no personāla atlases kompānijas Amrop un uzsver to pašu, ko kolēģi citos šīs jomas uzņēmumos, — talantīgus, spējīgus ekspertus ar labu algu vien vairs «nenopirkt». Aizvien sarežģītāka kļūst motivēšana. Lai piesaistītu labu speciālistu, jāzina, kādas ir viņa vērtības, kādas izaugsmes iespējas viņu interesē, kas darbā aizrauj.

Šādā situācijā personāla atlases speciālistiem vajadzētu tikai atlocīt piedurknes un mesties darbā. Taču tirgus mainās tik strauji, ka arī viņu darbs kļūst aizvien sarežģītāks. Latvijā ir vairāk nekā 60 uzņēmumu, kas personāla atlasi un novērtēšanu reģistrējuši kā vienu no saviem darbības veidiem. Taču sekmīgi, pēc Latvijas Personāla vadīšanas asociācijā stāstītā, ir tikai daži uzņēmumi, no kuriem daļa pieder starptautiskiem tīkliem.

Kritiski ir bijuši divi periodi: ekonomiskā krīze pirms desmit gadiem un 2015./2016. gads, kad no tirgus pazuda uzņēmumi, kas līdz tam nodarbojās ar darbinieki atlasi tikai pēc iesūtītajiem CV. Tagad, kad ir tādas publiskas datubāzes kā LinkedIn un CV-Online, neviens vairs nav gatavs maksāt tikai par vakancei piemērotāko kandidātu CV atlasi. «Pirms 13 gadiem, kad sāku strādāt personāla vadības biznesā, viens no galvenajiem jautājumiem bija — cik jums ir ierakstu datubāzē? Bet šobrīd daudzas datubāzes ir brīvi pieejamas, biznesam ar to vairs nepietiek,» saka Viesturs Lieģis.

Veiksmīgi strādā tās personāla atlases kompānijas, kuras ir gatavas iedziļināties problēmsituācijā, izpētīt uzņēmuma struktūru, darba organizācijas principus un ieteikt dažādus risinājumus. Tās ne vienmēr piemeklē vajadzīgo speciālistu. Ir situācijas, kurās personāla speciālisti iesaka pār-strukturēt uzņēmumu, reorganizēt vadību, viena cilvēka vietā pieņemt divus. Varbūt, gluži otrādi, rekomendē meklēt nevis speciālistu, bet datorprogrammu. Šāda palīdzība nav lēta. Personāla vadīšanas asociācija saka — vidēji no pieciem līdz septiņiem tūkstošiem eiro. Vai arī noteikti procenti no salūkotā speciālista gada algas. Var arī nemaksāt. Bet kurš var tikt galā ar tiem uzdevumiem, kas ir personāla atlases kompānijām?

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu