Holandietis ar Figaro šarmu • IR.lv

Holandietis ar Figaro šarmu

Riharda Mačanovska. Foto — Lauris Aizupietis
Edīte Tišheizere

Latvijas Nacionālā opera un balets simto sezonu sāks ar Riharda Vāgnera Klīstošā holandieša jauniestudējumu. Mūžīgai dzīvei nolādētā Holandieša loma ir basbaritona Riharda Mačanovska sapņa piepildījums

Rihardu Vāgneru Klīstošā holandieša libretam esot iedvesmojusi bēgšana no Rīgas. Parādu dzīts, zaudējis darbu pilsētas teātrī, viņš dodas uz Parīzi pa jūras ceļu un vētras laikā Skageraka šaurumā pats savām acīm ierauga burinieku, kas laimīgā kārtā tūlīt pat izgaist tumsā. No ģēnija šausmām pasaule iegūst brīnišķīgu operu par spoku kuģi, kas nolemts mūžīgiem klejojumiem pa jūru, reizi septiņos gados piestājot sauszemē — ja atradīsies sieviete, kas mīlēs burinieka kapteini vairāk par savu dzīvību, viņš būs glābts un viņam būs ļauts nomirt.

Patlaban Latvijas Nacionālajā operā top Klīstošā holandieša jaunuzvedums muzikālā vadītāja Mārtiņa Ozoliņa un režisora Viestura Kairiša iestudējumā. Kad 28. septembrī vērsies pirmizrādes priekškars, nolādētā jūrnieka lomā būs Egils Siliņš — mūsu Vāgnera bass ar pasaules vārdu. Bet pēc tam Holandietis būs cits un pavisam citāds, jo lomu pārņems viens no vadošajiem Latvijas operas solistiem basbaritons Rihards Mačanovskis, un gandrīz droši var teikt, ka aktieriski tā iegūs daudzas krāsas un nianses.

Rihardam Mačanovskim šopavasar palika 40 gadu. Daugavpilī dzimis, pilsētas Mūzikas koledžā un pēc tam Jāzepa Vītola Mūzikas akadēmijā mācījies, viņš nu jau 15 gadus strādā operā. «Viņš ienāca no kora,» atceras kādreizējais LNO direktors Andrejs Žagars. «Mēs viņu paņēmām, jo viņam bija viss, ko var dot daba, — skaists tembrs, muzikalitāte un harisma jeb skatuves pievilcība. Un muzikālā inteliģence, ko katrs attīsta pats. Viņa balss tipam ļoti piemērots būtu Mocarta repertuārs, baroka opera. Viņš ir arī labs kamerdziedātājs. Ja nu viņam kas pietrūkst, tad sava daļa skatuves nekaunības, bez kuras ir grūti taisīt karjeru. Rihards ir labs cilvēks, un tas dzirdams arī viņa balsī.»

Šobrīd Rihards Mačanovskis ir viens no visvairāk aizņemtajiem solistiem — nodziedājis apmēram 30 lomu, jo operās papilnam ir tēvu, valdnieku, neģēļu, un tie palaikam rakstīti baritona un basa balsīm. Arī Riharda Mačanovska repertuārā tādi ir. Bet viņš arī tiem pamanās piešķirt pievilcību un daudzšķautņainību. Jo Rihards pieder pie jaunās operdziedātāju paaudzes, kurai lomā visnotaļ svarīga ir arī aktieriskā puse, varoņa psiholoģiskā atklāsme. «Rihards ir labs aktieris, jo viņam piemīt dabas dota organika,» saka režisore Ināra Slucka, kuras iestudējumos Mačanovskis daudz piedalījies. «Viņš ir emocionāls cilvēks, grib saprast lomu līdz galam, zināt, kāpēc tēls tā rīkojas. Man ļoti simpatizē viņa attieksme pret darbu: viņš  nešķiro, vai tā ir liela loma, vai epizode, ir atvērts režisoram, elastīgs. Nemaz nerunājot par to, ka viņam ir ļoti skaists balss tembrs! Viņš ir patīkams cilvēks, bet mūsu rakstura īpašības jau vienmēr nāk darbos līdzi.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu