Bez iespējas aizmirsties • IR.lv

Bez iespējas aizmirsties

Amerikāņu Kādas sēklas stāsts ir informatīvi blīvs vēstījums par bioloģisko daudzveidību. Publicitātes foto
Kristīne Simsone

Pasaules problēmas kā uz delnas — sākas Baltijas jūras dokumentālo filmu forums

Sociālais barometrs — tā varētu raksturot ikgadējā Baltijas jūras dokumentālo filmu foruma programmā Atmiņas par nākotni aptverto tēmu klāstu. Organizatoru mērķis, līdzīgi kā iepriekšējos gados, — izveidot programmu, apvienojot (dažbrīd līdz sāpīgumam) aktuālas tēmas ar kinematogrāfisku iznesību. Katrs no deviņiem darbiem ir rūpīgs skatījums uz kādu tēmu, kas pēdējā gada laikā ir intensīvi apdzīvojušas ziņu virsrakstus un mediju telpu. Filmas neļaus nodoties bezrūpīgam eskeipismam, bet piedāvās iedziļināties stāstos par 20. gadsimtā piedzīvotajām izmaiņām ekoloģijā, virtuālās pasaules aizkulisēm un radikālu ideoloģiju izpausmēm.

Forumu atklās jūlijā Karlovi Varu Starptautiskajā kinofestivālā pirmizrādītā Kristīnes Briedes un Audrjus Stoņa filma par Baltijas poētiskā dokumentālisma skolu Laika tilti. Lai arī pārējo darbu vēstījumi tiešā veidā neattiecas uz Latviju, aplūkotās tēmas ir pietiekami svarīgas, lai nodarbinātu arī mūsu prātus.

Populisma greizais ģīmis

Ja runā uzstājīgi un pārliecinošā tonī, tad teiktais ir patiesība — pie šādas pārliecības, šķiet, turas Grieķijas neonacistu partijas Zelta rītausma biedri un viņiem pietuvinātie ļaudis. «Nacisms ir Vācijā, Grieķijai ar to nav nekāda sakara,» nesatricināmi paziņo kāda no norvēģu režisora Hovara Bustnesa filmas Zelta rītausmas meitenes varonēm. Katrai no iemūžinātajām sievietēm ir cieša saikne ar Zelta rītausmas vadošajiem biedriem: viena ir vadītāja meita, cita — partijas deputāta sieva, vēl cita — māte.

Lai arī neatbalstu filmas nosaukumā ietverto nedaudz nievājošo attieksmi pret varonēm, proti, pieaugušu sieviešu dēvēšanu par meitenēm, Bustnesa darbs ir atklāts skats uz partijas demagoģisko ideoloģiju, kurai, izskatās, nav robežu: arī konfrontētas ar faktiem, sievietes allaž savu vīru rīcībai atrod skaidrojumu. Filmā dzirdamā retorika, protams, neattiecas tikai uz Grieķiju — sazvērestības teoriju upuru un vienīgo taisnības nesēju jājamzirdziņus izmanto arī citi Eiropas, to skaitā Latvijas, populisti.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu