Mazā formāta veikalu lielie panākumi

Ilustratīvs foto.
Anda Daliņa
Print Friendly, PDF & Email

Mazā formāta veikali visā pasaulē piedzīvo atdzimšanu – tie ir galamērķis gājienam uz veikalu 7 reizes no 10 un ieņem 26% no pārdošanas apjoma naudas izteiksmē. Turklāt apgrozījuma ikgadējais izaugsmes temps šajā segmentā ir 14% līmenī, salīdzinot ar 2-2,5% citos formātos.

Mazā formāta veikalu izaugsmi veicina vairākas objektīvas globālas tendences, tostarp urbanizācija. Pilsētnieki dzīvo aizvien kompaktākos dzīvokļos, kuros ne vienmēr ir vieta produktu uzglabāšanai. Cilvēki apprecas un izveido ģimenes krietni vēlāk. Aizvien vairāk cilvēku dzīvo vieni – tas attiecas gan uz gados jauniem, gan veciem cilvēkiem. Mazās mājsaimniecības retāk gatavo, tām nav nepieciešams daudz produktu. Jaunatnes koncentrēšanās uz karjeras izaugsmi rada augstāku ienākumu līmeni, salīdzinot ar citām iedzīvotāju grupām. Šādiem patērētājiem mazā formāta veikali kļūst par racionālu izvēli.

Piedāvā risinājumu

Aizņemtības palielināšanās darbā noved pie tā, ka patērētāji cenšas izvairīties no rūpēm mājās un brīvo laiku velta atpūtai, vienlaikus palielinot ēšanas ārpus mājām popularitāti. Mazie veikali ar ierīkotu vietu maltītes ieturēšanai piedāvā šādu risinājumu.

Ne mazāk svarīgu lomu mazā formāta veikalu veiksmīgā izaugsmē spēlē strādājošo un uzņēmējdarbībā iesaistīto sieviešu skaita pieaugums. Aizņemtai sievietei ir ļoti ierobežots laiks produktu meklēšanai milzīgos hipermārketos, tāpēc prātīgs un ļoti racionāls risinājums ir ātra iebraukšana veikalā, kas atrodas pa ceļam mājup, lai iegādātos sev vai ģimenei nepieciešamo – vai tie ir pusfabrikāti vai svaigi produkti ātrām vakariņām.

Uzņēmuma Nielsen pētījumā esam noskaidrojuši galvenās pircēju prasības un gaidas mazā formāta veikaliem četros svarīgākajos parametros – laiks, ko viņi ir gatavi veltīt iepirkumu izvēlei, preču izvēle, cenu līmenis un vispārējā pieredze iepirkšanās procesā.

Laiks svarīgākais

Nielsen noteicis sešus mazā formāta veikalu veidus: nelieli tīklu lielveikali, kurus pircēji apmeklē pirkumu papildināšanai; mazi zemo cenu veikali, kas piedāvā izdevīgas cenas tuvu pircēju atrašanās vietai; specializētie veikali ar unikālu piedāvājumu un preču sortimentu, visbiežāk tie ir alkoholiskie dzērieni; vietēji mazi, neatkarīgi veikali; veikali un degvielas uzpildes stacijas, kas orientēti uz produktu piedāvāšanu patērēšanai uz vietas.

Atšķirībā no citu formātu veikaliem, laiks ir svarīgākā mazā formāta veikalu veiksmes formulas sastāvdaļa. Pircējs pievērš uzmanību laikam, kas nepieciešams gājienam uz veikalu, produktu iegādei un pirkuma apmaksai.

Patērētāji norāda uz mazā formāta veiklu atrašanās vietas nozīmību – 40% respondentu vēlētos līdz šādam veikalam nokļūt ne ilgāk kā 5 minūšu laikā, 33% ir gatavi tam veltīt 6-10 minūtes. Pie kases 6% vēlētos pavadīt “nulli” minūšu, 48% piekrīt pagaidīt 1-3 minūtes, 21% – 4-5 minūtes, un 25% aptaujāto ir gatavi pavadīt rindā pie kases vairāk par 5 minūtēm.

Jauni produkti un maltītes vieta

Pareizs produktu sortiments vajadzīgā kvalitātē – šo vienkāršo principu varētu būt grūti izpildīt mazā formāta veikalos, kur plauktu plašums ir ierobežots. Sortimenta svarīgums ir visai nozīmīgs mazā formāta veikaliem, jo – ja pircējs veikalā neatrod meklēto preci, tad galvenā mazā formāta veikala priekšrocība, proti, laika ekonomija, zūd. Mazā formāta veikaliem ir vieglāk piedāvāt jaunas preču grupas, kuras pircēji, visticamāk, pamanīs, salīdzinājumā ar lielveikaliem un to garajiem plauktiem.

Vēl viens svarīgs aspekts – gatavo ēdienu un karsto dzērienu piedāvājums līdzņemšanai vai patērēšanai uz vietas. Neskatoties uz zemo rādītāju, mēs pieļaujam, ka kvalitatīvu gatavo ēdienu un dzērienu pieejamība rada “halo efektu” attiecībā uz pārējo sortimentu un veikala zīmolu kopumā – pozitīva emocionāla reakcija tiek pārnesta arī uz citiem veikala elementiem. Galdiņu ierīkošana maltīšu ieturēšanai, iespējams, būs jauna alternatīva niša mazā formāta veikliem – 23% respondentu ir pamanījuši šādu vietu klātbūtni mazos veikalos, un 57% atbildējuši, ka izmantojuši iespēju tajās uzkavēties.

Maksā vairāk un vēlas komunikāciju

Starp citiem mazā formāta veikala apmeklēšanas iemesliem 44% respondentu minējuši “regulāri nepieciešamo produktu pirkumi”, 22% – turpmākai izmantošanai paredzētu produktu pirkumi, 11% – ēdienu gatavošanai nepieciešamo sastāvdaļu iegāde. Cenas netiek uzskatītas par mazā formāta veikalu stipro pusi, un galvenais jautājums, uz kuru jāatrod atbilde – par cik vairāk pircēji ir gatavi maksāt, pirms dosies uz lielā formāta veikalu pievilcīgāku cenu meklējumos?

Visbeidzot, pircēju pieredzē atspoguļojas arī mijiedarbība ar personālu. Ja pieejamas divas brīvas kases – viena ar kasieri, bet otra pašapkalpošanās, 39% respondentu priekšroku dotu otrajam variantam, jo tas ieekonomētu laiku, bet 61% aptaujāto izvēlas variantu ar kasieri, jo novērtē komunicēšanās iespēju.

Baltijā vairāki lielveikali sākuši veidot mazos veikalus – Rimi Mini, Rimi Express, Maxima Express. Šobrīd degvielas uzpildes stacijas sniedz milzīgu ieguldījumu šī virziena attīstībā, kā arī pastāvīgi papildina līdzņemšanai paredzēto svaigo ēdienu sortimentu un ļauj klientiem ātri samaksāt par nepieciešamajām precēm.

Sagaidāms, ka tuvākajos pāris gados jaunie veikali piedāvās paplašinātu sortimentu svaigo produktu vai līdzņemšanai paredzēto ēdienu kategorijā, veidos ērtu sarunu un maltīšu ieturēšanas zonu, kā arī piedāvās iespēju norēķināties par pirkumiem ar mobilo telefonu. Pēc 5-10 gadiem mazā formāta veikalos sagaidāmi jauni tehnoloģiskie risinājumi, kas ļaus iepirkties vēl ātrāk.

 

Autore ir Nielsen mazumtirdzniecības klientu apkalpošanas nodaļas vecākā speciāliste.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu