Īstais brīdis likt pamatus jaunajai Latvijas uzņēmēju paaudzei 1

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Valērija Lieģe
Print Friendly, PDF & Email

Uzņēmumu īpašniekiem, kuri pirms 2008. gada bija iecerējuši pārdot savu biznesu, taču kaut kādu iemeslu dēļ darījumu tobrīd nerealizēja, pēc globālās finanšu krīzes nācās savu plānu atlikt uz veseliem desmit gadiem. Kopš pagājušā gada biznesa pirkšanas un pārdošanas tirgus atkal ir pilnbriedā: M&A (uzņēmumu iegādes un apvienošanās) darījumu skaita dinamika Eiropā ir sasniegusi augstāko punktu kopš 2008. gada.

Kā jārīkojas, lai biznesa pārdošanas darījums noritētu iespējami veiksmīgi, – nesen diskutējām ar Latvijas lielāko uzņēmumu īpašniekiem, vadītājiem un investoriem Oaklins rīkotajās uzņēmēju brokastīs. Kā pēdējā laikā Baltijas reģionā vienu no spilgtākajiem biznesa pārdošanas piemēriem analizējām arī uzņēmuma GroGlass pieredzi.

Tas, ka uzņēmumi atkal tiek pirkti, apvienoti un pārdoti nozīmē vienu – ir laiks perspektīvām biznesa idejām, piemērots brīdis jaunām iniciatīvām.

Kapitāla pieejamība ļauj ielikt pamatus jaunam sākumam, tai skaitā arī jaunajai Latvijas uzņēmēju paaudzei. Šis ir īstais brīdis, piemēram, lai vadības komanda izpirktu uzņēmumu no investoriem un turpinātu attīstīt biznesu kā tā līdzīpašnieki. Tā to nesen paveica GroGlass. Vai arī – tiem uzņēmējiem, kuri ir pacietīgi attīstījuši savu biznesa ideju paši, – tagad ir iespēja piesaistīt kapitālu straujākai, plašākai izaugsmei.

Lielā mērā šis ir iespēju laiks, lai liktu pamatus to biznesa ideju attīstīšanai, ar ko vēlāk nodarbosies mūsu jaunā uzņēmēju paaudze.

Tirgus atgriežas pirmskrīzes līmenī

To, ka M&A segmentā ir atgriezies pirmskrīzes laika aktivitātes līmenis, apliecina darījumu skaita dinamika. Eiropā pērn kopumā noslēgti 929 darījumi, liecina tirgus analītiķu Mergermarket dati. Strauji pieauguši arī riska kapitāla ieguldījumi – 2017. gadā īstenoti 1388 uzņēmumu izpirkšanas darījumi 158 miljardu ASV dolāru vērtībā, kas par 26% pārsniedz 2016. gada apjomu.

Salīdzinoši lētā nauda caur Poliju tagad plūst arī uz Baltijas valstīm, jo Eiropā ieguldīšanas iespējas ir gandrīz izsmeltas. Investori ir gatavi ieguldīt viņiem mazāk pazīstamos tirgos, dažkārt arī riskantākos projektos.

Sekmīgas pārdošanas nosacījumi

Viens no nesenākajiem Latvijas M&A attīstības veiksmes stāstiem ir antireflektīvā stikla ražošanas uzņēmuma GroGlass iegāde – uzņēmuma vadības komanda Aleksandra Kelberga (Alexander Sasha Kelberg) vadībā ir izpirkusi GroGlass kapitāldaļas no investīciju fonda NCH Capital. Kā tikšanās laikā uzsvēra A. Kelbergs, GroGlass attīstība līdz globāla mēroga uzņēmumam konkrētajā nišā ir noritējusi 14 gadus un tā nebūtu iespējama bez ilgtermiņa atbalsta no investora (šajā gadījumā – NCH).

GroGlass Latvijā ražo starptautiski pieprasītu produktu, t.s. “neredzamo stiklu” – stiklu ar antireflektīvu pārklājumu, kas piemērots arhitektūras un dizaina projektiem, elektroniskajiem displejiem, mākslas darbu ierāmēšanai un citām vajadzībām. Runājot par būtiskākajām uzņēmuma mācībām izpirkuma procesā, A. Kelbergs uzsver trīs:

  • ir jāsāk gatavoties ļoti savlaicīgi;
  • ir jāpārdomā, vai uzņēmuma rīcībā ir pietiekami cilvēkresursi, lai paralēli pamatbiznesam paveiktu ar darījumu saistītos jautājumus (uzņēmuma izpētes ietvaros būs jāgatavo atbildes uz daudziem jautājumiem, jātiekas ar partneriem un konsultantiem, kas brīžiem var kļūt par “otro darbu”) Uzņēmuma iegādes process nedrīkst traucēt pamatbiznesam, tas īpaši attiecas uz vadības komandas spēju paturēt uzmanības fokusā abas šīs lietas;
  • ir jāsagatavo reāls un pārdomāts biznesa plāns, kas nav formalitāte, bet dzīvē īstenojams ieceru kopums.

Ienāk globāli spēlētāji

Vēl viena zīmīga atziņa – Latvijā ir ienākuši globāli spēlētāji, kas novērtē Latvijas uzņēmumu potenciālu un ir gatavi ieguldīt Latvijā, jo tā ir iestājusies ES un OECD, kā arī tai ir stabila ekonomikas izaugsme. Tādi starptautiskie investori kā Providence Equity Partners (MTG iegādes darījumā), Meridian Capital Group (Food Union iegādes darījumā), Kartesia Advisor (darījumā ar GroGlass) un citi pērn ir nodrošinājuši Latvijai 46% lielu pieaugumu M&A darījumu jomā (Mergermarket dati), kas pietuvina mūs līdzšinējam Baltijas līderim – Igaunijai.

Investoru izcelsmes ģeogrāfijas paplašināšanās – pirms gadiem desmit tās pamatā bija Ziemeļvalstis, tagad Āzijas reģions – ir vēl viena tendence, ar ko saskaras Baltijas valstu uzņēmumi. Patlaban Eiropa piedzīvo vērienīgu investīciju pieplūdi no Ķīnas, kas skar arī biznesu Baltijā – te var minēt Stenders pārdošanu CICC Ehealthcare Investment Fund, Taxify pārdošanu Didi Chuxing Technology vai Magnetic MRO pārdošanu Ķīnas uzņēmumam Hangxin. Runājot par pievilcīgākajiem biznesa segmentiem Baltijā, – papildus tehnoloģiju uzņēmumiem ir paredzama interese par enerģētikas sektoru (it īpaši, gāzes tirgū un atjaunojamās enerģijas nišā), finanšu nozari, farmācijas un ražošanas uzņēmumiem.

Turpmākajai konkurencei vajadzīgs kapitāls

Tiekoties ar Latvijas lielāko biznesu īpašniekiem, vadītājiem un investoriem, NCH vadītājs Baltijas valstīs Kārlis Cerbulis uzsvēra – Latvija vairs nav nedz tranzīta, nedz lēta darbaspēka valsts. Ekonomikas attīstība un iedzīvotāju ienākumu līmenis (it īpaši Rīgā un tās apkārtnē) tuvojas vai jau tagad ir līdzvērtīgs ES vidējiem rādītājiem. Tas nozīmē, ka Latvijas uzņēmējiem ir jākonkurē ar augstu produktivitāti. Daudziem tas jau ir izdevies, taču turpmāka attīstība prasa papildu ieguldījumus.

Mūsuprāt, šogad ir gaidāms salīdzinoši liels M&A darījumu skaits tajā uzņēmumu nišā, kas pieder vienam vai dažiem īpašniekiem, jo daļa no uzņēmējiem savu biznesu sāka veidot līdz ar Latvijas neatkarības atjaunošanu un nu plāno doties pelnītā atpūtā. Patlaban tam ir labvēlīgi apstākļi, taču jāņem vērā, ka ir vajadzīgs vismaz pusotrs gads, lai biznesu pilnībā sagatavotu pārdošanai, identificētu un uzrunātu potenciālos pircējus, veiktu uzņēmuma izpēti un citas darbības.

Oaklins M&A Baltic kā vadošais uzņēmumu pārdošanas konsultants šajā reģionā saskata lielu potenciālu Baltijas jauno uzņēmēju paaudzē, kas jau tagad attīsta augstas pievienotās vērtības uzņēmumus. Mēs savu izaicinājumu saskatām prasmē piesaistīt kapitālu īstajā brīdī tiem biznesa projektiem, kuri nākotnē kļūs par Latvijas, Lietuvas un Igaunijas biznesa čempioniem, un nākamajās desmitgadēs nodrošinās darbu un attīstības iespējas mūsu bērniem.

 

Autore ir Oaklins M&A Baltics partnere

Komentāri (1)

Drosma 30.07.2018. 09.17

uz valstī valdošā beztiesiskuma un korupcijas pamata nekādu jaunu uzņemēju paaudzi neizveidosi – vai nu dosi kukuļus un pats ņemsi otkatus, vai – kā tautā saka – šauj gar skrundu

nav ko te pa tukšo pļāpāt

0
0
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu