Mūzikas propagandas fabrika

No kreisās: audio inženieris Ansis Kolmanis, studijas vadītājs Kristaps Puķītis un audio inženieris Niklāvs Sekačs. Foto — Ieva Salmane
Marija Leščinska
Print Friendly, PDF & Email

Lielā iespēja pie Dirty Deal Audio neatnāca pēkšņi. Skaņas dizaina studija, ar kuru sadarbojas lielākās Latvijas reklāmas aģentūras un partneri Eiropā, izauga no elektroniskās mūzikas vidē labi zināma zīmola. Kultūrā audzētos muskuļus viņi tagad trenē biznesā

Uz Dirty Deal Audio Rīgas studiju jākāpj ceturtajā stāvā. «Elektroniskās mūzikas propagandas fabrika» — rakstīts uz tāfeles pie sienas. Viņi paši šo apzīmējumu vēl tikai iemēģina, stāsta Ansis Kolmanis, sēžot uz trepēm, kas no nelielās studijas izved uz ēkas jumta. Telpa iekārtota vairāk kā māksliniekiem, nevis biznesmeņiem. Studijas kodols ir trīs puiši — Dirty Deal izveidotājs un vadītājs Kristaps Puķītis un divi audioinženieri, mūziķi un producenti: ansis (Ansis Kolmanis) un NiklāvZ (Niklāvs Sekačs).

Uzņēmējdarbības motoriņš

2011. gadā kopā sanāca vairāki Latvijas elektroniskās un hiphopa mūzikas laukā aktīvi mākslinieki un izveidoja apvienību Dirty Deal Audio. Sekoja līdzi visam jaunajam vidē un vienlaikus paši to arī veidoja un attīstīja. Ja pamanīja kādu jaunu un perspektīvu mūziķi, Kristaps aicināja piedalīties pasākumos. Viņi rīkoja Latvijas elektroniskās mūzikas tīklošanās pasākumus Treniņu Trešdienas, kurās pieredzējušāki un mazāk pieredzējuši mūziķi sanāca kopā, lai atrādītu savu mūziku. Arī Baltijas reģiona mūziķu un producentu radošās nometnes Baltic Trail.

Publicētas vairākas Latvijas elektroniskās mūzikas izlases un albumi. Notika vairāki lieli elektroniskās mūzikas pasākumi mūsdienu kultūras foruma Baltā nakts ietvaros un vērienīga ballīte bijušajā ūdensatrakciju parkā Akvalande neilgi pēc tā slēgšanas. «Tas, kas ir Dirty Deal Audio, laika gaitā ir mutējies un pārveidojies. No mūziķu kolektīva izveidojās kodols, kas arī ikdienā vada studijas virzību. Tas ir organiski izveidojies turpinājums,» saka Ansis. Studijas ikdienas darbs ļauj viņiem attīstīt gan biznesu, gan Dirty Deal Audio kustību.

«Reizēm šaustu sevi par to, ka viss laiks aiziet biznesā un sirdslietām neatliek laika,» atzīst Kristaps. Tomēr šobrīd apvienības prioritāte ir tieši bizness. Pirms uzņēmējdarbības attīstīšanas tā bija ikdienišķa situācija — kaut ko no savas personīgās dzīves un labklājības upurēt, lai īstenotu radošos mērķus. Piemēram, jādzīvo studijā. «Puķītis pie tā jau tiktāl bija pieradis, ka viņam liekas jocīgi, ka nenogriez sev pirkstu katru reizi, kad pasākums jāorganizē,» saka Ansis. Viņu mērķis, attīstot uzņēmējdarbību, ir būt finansiāli neatkarīgiem, veidot radošās un sociālās aktivitātes. Arī radošajās sfērās projekti, kas balstīti tikai iesaistīto entuziasmā, agri vai vēlu izbeidzas. Pietrūkst spēka. «Daži tos var izvilkt vairākus gadus, citiem spēka pietrūkst pēc dažiem mēnešiem,» saka Ansis. «Mūsos visos ir mīlestība pret radošajām un mūzikas lietām, kam katrs veltām tik daudz laika, cik vien varam, bet tam ir nepieciešams finansējums. Bet Dirty Deal Audio struktūrā esam ielikuši arī uzņēmējdarbības motoriņu. Lai ne tikai mēs paši, bet arī citi cilvēki varētu uzlēkt uz mūsu ripojošās platformas un aizbraukt līdz kādai labākai vietai.»

Izklausās pēc 2018. gada

Pirms pieciem gadiem viņi izveidoja studiju Latvijas Mākslinieku savienības veidotajā radošajā kvartālā Kombināts Māksla. Kultūras projektu atbalsta programmā Brigāde piesaistīja finansējumu telpu labiekārtošanai un tehnikas iegādei. Puišiem ir laba sadarbība ar Mākslinieku savienību, kombināta telpās rīkots gan vērienīgs gada noslēguma pasākums, gan īstenota iecere par mūzikas klubu visas vasaras garumā.

Ikdienā Dirty Deal Audio komanda strādā ar plaša spektra audiodarbiem — veido skaņas dizainu, producē un komponē mūziku, veic balss ierakstus. Ir vairākas lietas, ar ko viņi atšķiras no citām līdzīgām studijām. Pirmkārt, nozarē ir zināms viņu paveiktais. «Latvijas kontekstā tā ir mūsu pievienotā vērtība — cilvēki zina, par ko iestājamies un ko esam paveikuši elektroniskās un hiphopa mūzikas laukā, tāpēc, iespējams, izvēlas ar mums sadarboties arī komercdarbos.» Otrkārt, lai gan studija strādā arī ar audiofailu bankām, viņi piedāvā radīt oriģinālu mūziku atbilstoši klienta vajadzībām. «Ja kāds grib uztaisīt kaut ko modernāku, lai izklausās kā 2018. gadā, nāk pie mums,» saka Ansis. Tomēr tā nav viņu vienīgā specialitāte. Veidojuši arī jautrus džinglus, ierakstījuši akordeonu, un reiz Niklāvs pat remiksēja Līvu dziesmu.

Augsta darba ētika un spēja novērtēt ikvienu, kas izvēlējies sadarboties. Klientu piesaistē — ļaut runāt padarītajam, nevis atraktīvam pieteikumam. «Varbūt liekas, ka mēs esam tāds jocīgs kantoris, sākumā daudzi var nodomāt — tie jau kaut kādi jaunie džeki, reperi. Bet, kad esam izdarījuši pāris darbus, ir skaidrs, ka mums var uzticēties,» saka Ansis.

Pēdējo pāris gadu laikā viņi ir veiksmīgi iespraukušies reklāmas industrijā. «Mēs esam sevi parādījuši, bet kapacitāte atļauj vēl spraukties,» atzīst Kristaps. Studija sadarbojas ar vairākām reklāmas aģentūrām, viņi veidojuši darbus arī Itālijas nacionālajai televīzijai un tādiem pasaulē atzītiem zīmoliem kā Givenchy un Sportmax.

Nelielais kolektīvs ir gan priekšrocība, gan trūkums. Klienti novērtē to, ka viņi spēj ātri pielāgoties situācijai un precīzi uz to reaģēt. Tomēr tas nozīmē arī noteiktu darba apjomu, kas var tikt īstenots vienlaikus. «Kamēr notiek aktīvs pingpongs ar klientiem, attīstības projekti tiek iepauzēti. Un otrādi,» stāsta Kristaps. Viens no komandas tuvākajiem mērķiem ir piesaistīt vēl kādu darbinieku tieši projektu vadības laukā.

Iznākt no guļamistabas

Pirms trim gadiem Kristaps sāka vairāk laika pavadīt dzimtajā Liepājā, un Dirty Deal Audio meklēja iespējas veidot savu štābu arī tur. «Gribējām paplašināt ne tikai darba kapacitāti, bet arī darbības spektru,» saka Ansis. Viņi apspriedās ar draugu un sadarbības partneri no Itālijas, kas aktīvi darbojas videonozarē, par svaigāko jomā. Pasaulē jau tobrīd arvien pieauga interese par trīsdimensionāliem, telpiskiem skaņas ierakstiem un pēcapstrādes darbiem. Tie var papildināt virtuālās realitātes pieredzi un tikt izmantoti visdažādākajās nozarēs — tūrisma industrijā, modes skatēs, potenciāli arī reklāmā un mākslā. Telpiskas skaņas ieraksti un pēcapstrāde ir virziens, kādā nākotnē vēl vairāk iecerēts attīstīt uzņēmuma Liepājas studiju, kurā šobrīd aktīvi strādā Niklāvs, un regulāri darbojas arī Kristaps. Daļēji uz Liepāju pārcēlies arī Dirty Deal Audio vizuālais mākslinieks Mārtiņš Zutis.

Studija ierīkota, piesaistot Liepājas pašvaldības finansējumu, iegādāts binaurālais mikrofons, kas simulē cilvēka dzirdi un ļauj ierakstīt telpisku skaņu. «Ar katru dienu virtuālās pieredzes palīgierīces kļūst aizvien pieejamākas,» nosaka Niklāvs. Tehnoloģijas attīstās strauji, skanējums tiek veidots vēl telpiskāk, vēl reālistiskāk.

«Liepāja ir brīnišķīga vieta, kurā var mierā dzīvot, ēst gurķi no savas siltumnīcas un strādāt Itālijas nacionālajai televīzijai,» saka Kristaps. Dirty Deal Audio veidojusies veiksmīga sadarbība ne tikai ar pašvaldību, bet arī ar vietējo biznesa inkubatoru un Liepājas Universitātes jauno mediju mākslas studiju programmu. «Paši mācāmies un iesaistām šajā procesā arī apkārtesošos interesentus, veidojam vidi, draudzējamies ar cilvēkiem, kas šajā jomā vēlas strādāt un pilnveidot sevi.»

Atbalstīt jaunos mūziķus un nozares entuziastus ir viens no mērķiem, ko Dirty Deal Audio kolektīvs sev izvirzījis. Daudzi sāk kā guļamistabas producenti — mūziku veido mājās un ārpus virtuālās telpas vidi nav vēl iepazinuši. «Mūsu pieredze noteikti var noderēt arī citiem. Tiem, kuri šobrīd ir tur, kur mēs bijām pirms dažiem gadiem,» saka Ansis.

Kopienas attīstība motivē mūziķus, iedvesmo darboties. «Gribētos asistēt jaunajiem, kuri vēl tikai top. Bet, lai to veiksmīgi varētu darīt, mēs vēlamies būt finansiāli patstāvīgi un nodrošināt savu ienākumu avotu, tāpēc mums šobrīd bizness ir prioritāte,» atzīst Dirty Deal Audio izveidotājs. «Es vēl braucu ar opelīti, vēl neesmu veiksmes stāsts,» viņš smejas. «Mums vajag uzstādīt mērķi — pēc diviem gadiem mums jābrauc ar ekskluzīviem auto,» joku turpina Niklāvs.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Iegūt līdzekļus, kas ļautu realizēt radošos projektus, veiksmīgāk pildīt elektroniskās mūzikas vēstniecības funkciju un dot savu artavu vietējās mūzikas vides attīstībā.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Vēl pirms Liepājas studijas pasteidzāmies un paplašinājām Rīgas studiju, kamēr tam vēl nebijām gatavi. Šobrīd pilnveidojam to, kas mums jau ir, un pirms nākamo soļu speršanas vēlamies uz pilnu jaudu izmantot visus esošos resursus.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Nebaidīties, izmēģināt spēkus un censties īstenot savas idejas Latvijā, bet rēķināties, ka sākums, iespējams, būs katastrofāls. Vairākus gadus būs nopietni jāieguldās. Un, ja arī dari to, kas pašam patīk, nepieciešams apzināties, ka joprojām svarīga darba ētika. Lielā uzņēmumā tas var paslīdēt garām, bet mazā katra kļūda uzreiz redzama, tas var celt vai graut reputāciju.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu