Kā tūkstošgades paaudze mainījusi alkoholisko dzērienu ražošanas nozari? 2

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Kaspars Sils
Print Friendly, PDF & Email

Nav noslēpums, ka tā dēvētās tūkstošgades jeb millenials paaudzes patēriņa un dzīvesveida paradumi ir radījuši galvassāpes ne vienai vien pakalpojumu un ražošanas nozarei – no banku pakalpojumiem līdz auto ražošanai un mazumtirdzniecībai. Arī tāda sadzīviska tēma kā socializēšanās un alkoholisko dzērienu patēriņa paradumi rosinājuši vērienīgas pārmaiņas arī alkoholisko dzērienu ražošanā.

Latvija virzās kopsolī ar pasaules tendencēm – un galvenā no tām ir “kokteiļu kultūras” atdzimšana, par ko jāpateicas tieši milleniāļiem. Piemēram, tāds vecākās paaudzes iecienīts dzēriens kā vodka turpina zaudēt savas globālās pozīcijas, bet džins ir šobrīd viens no pieprasītākajiem stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Jaunās tūkstošgades paaudzē iecienītais Hendrick’s džins – dārgs nišas dzēriens – ir veicinājis arī citas nišas – toniku – segmenta izaugsmi.

Tāpat savu renesansi piedzīvojis t.s. craft viskijs. Un nedomājiet par veco labo Scotch, kas visbiežāk asociēts ar ādas krēslā atslīgušu, pārtikušu sešdesmitgadnieku ar kristāla glāzi vienā un kūpošu cigāru otrā rokā. Tie ir relatīvi jauni multiviskiju un burbona zīmoli, kuru pamatā ir inovācijas un asredzīgs skatījums par auditorijas gaidām. Toties – ja netiek mainīts saturs, tad fokuss noteikti būs uz pasniegšanas formu. Atliek vien paskatīties uz pēdējos gados izvērstajām Jameson viskija mārketinga aktivitātēm

Otra svarīga lieta ir tā dēvētā Craft alus ražošanas nostiprināšanās. Revolūciju šajā nozarē Latvijā sāka tolaik mazs un drosmīgs nozares izaicinātājs Valmiermuiža, sākot domāt par alu kā premium segmenta dzērienu. Tam sekoja Labietis. Un nu craft nišā ienākuši arī nozares lielākie spēlētāji – piemēram, Aldaris, kas spēra drosmīgu soli, izveidojot Mežpils alu. Būtiski atzīmēt, ka craft segments nenozīmē ierobežotas ražošanas iespējas vai mazāk perspektīvu izaugsmes scenāriju – šodien Valmiermuižas alu varat iegādāties jebkurā Rimi vai Circle–KOaklins M&A Baltics piesaistot Valmiermuižas alum finanšu investoru, uzņēmums ieguvis ne tikai finansiālu atbalstu, bet arī kompetenci – kā audzēt un attīstīt uzņēmumu bez vajadzības “vingrināties” ar kvalitātes kompromisiem.

Alkoholiskos dzērienus bieži mēdz pasniegt kā dāvanu. Un arī te ir būtiskas pārmaiņas – iepriekšējo paaudžu ieradumu izvēlēties vecu un dārgu dzērienu, nomainījusi tūkstošgades paaudzes vēlme sameklēt kaut ko jaunu un inovatīvu, šķietami nišas segmentam piederīgu.

Mēģiniet uzminēt – kurš patlaban ir visvairāk patērētais stiprais alkoholiskais dzēriens pasaulē? Pareizi, tas ir Baijiu, Ķīnas versija par stipru, alkoholisku dzērienu, kura garša visai lakoniski tiek raksturota kā “benzīns ar puķēm”.

Interesantākais, ka Baijiu zīmolus pēdējā laikā sākuši iepirkt lielākie Rietumu tirgus spēlētāji, piemēram, Diageo, un piedāvā to Eiropā kā kaut ko jaunu un interesantu.

Savukārt privātie jeb mazumtirgotāju ražotie alkohola zīmoli, piemēram, globālā milža, Tesco piedāvājumi, patlaban piedzīvo stagnāciju. Kurš gan Instagram laikmetā vēlēsies mājas viesībās piedāvāt Tesco džinu?

Un, protams, vīnu kultūra, kas nelielos apjomos, tomēr virzās kopsolī ar globālajām tendencēm. Izglītojot, rādot labākās izvēles alternatīvas par pieņemamām cenām masu segmentam un vienlaikus apmierinot vēmi pēc šī patēriņa premiumizācijas, ko apliecina galvaspilsētā atvērtie šampanieša bāri, festivāli un augošais gardēžu vakariņu piedāvājumu skaits, protams, kopā ar atbilstoši atlasītu vīnu karti.

Kā šīs patēriņa paradumu rokādes pārdzīvo ražotāji un izplatītāji? Tirgus Latvijā joprojām ir sadrumstalots un paredzams, ka tuvākajā laika gaidāma lielāko dalībnieku tālāka apvienošanās. Tā, piemēram, Amber Beverage Group apņēmies kļūt par tirgus līderi alkoholisko dzērienu ražošanā un izplatīšanā katrā no Baltijas valstīm. Esot īpašnieks lielākajam alkoholisko dzērienu ražotājam Latvijā – Latvijas balzamam – un lielākajam izplatītājam Interbaltija, ko iegādājās pērn, – Amber nu lūkojas pēc jauniem, perspektīviem pirkumiem Baltijas valstīs un arī ārpus tām. Iespējams, uz kādu craft alus ražotnes iegādi acis met arī lielie ražotāji. Katrā gadījumā šis ir viens no interesantākajiem un iespējām bagātākajiem laikiem visiem, kuri vēlas augt un gatavi doties kopsolī ar vadošajām patēriņa tendencēm.

 

Autors ir Oaklins M&A Baltics direktors

 

Komentāri (2)

Ilze Gutmane 25.04.2018. 07.12

Cerams, visa rekolēģija dabūja lūpas apslacīt par šo rakstu. Vai tikai daži?

Telefonā, rīta ziņas lasot, sajaucu, ko lasu, domāju – fui TVNETS, galīgi godu zaudējuši? ..nuu…emmm…aaaaa…

Viedoklis, manuprāt, ir tad, ja tu cilvēks tā domā, pat ja par to netiek maksāts. Nez vai IR komanda un Kaspars Sils slavinātu uzņēmumu, ja par to nebūtu “gardu” ieguvumu. Fakti jau interesanti, bet riebīga, riebīga reklāmas garša.
Nav jau tā, ka viss rīts dēļ šī sačakarēts, bet tomēr…

0
0
Atbildēt

0

J.šveiks 23.04.2018. 18.36

krāsainos dzērienus un kokteiļus nelietoju , dzeru tikai tīru šņabi , Latvijas balzamu krievi padarījuši par riktīgu mēslu , ja šnabis cērt rīklē , tad tas jau ir mēsls , iegādajos tikai specbodēs un pārbaudītas vērtības.

0
0
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu