Tas nav tikai lūgums pēc draudzīga un labvēlīga žesta 35

Pareizticīgo baznīcas atribūtika. Foto: Evija Trifanova, LETA
Dagmāra Beitnere-Le Galla
Print Friendly, PDF & Email

Šīs pārdomas tapa pirms Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēdes februārī, kurā izskatīja Saeimas Saskaņas frakcijas deputātu iesniegtos grozījumus likumā “Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām”, kas atkal rosināja svētku dienu sarakstam pievienot pareizticīgo saulgriežu svinības 7. janvārī.

Šo jautājumu virza Saskaņas deputāti jau daudzus gadus, un šo gadu garumā Saeimas komisijās deputātiem ir bijis gana daudz atbildības šo priekšlikumu noraidīt.

Šeit mani argumenti pareizticīgo svētku iekļaušana jautājumā:

1. Kā pirmais un svarīgākais ar šo svētku iekļaušanu Latvijas svētku kalendārā – mēs mainām kultūrvēsturisko un ģeopolitisko robežu. Vēsturiski, kopš viduslaikiem, Rietumeiropas kultūrvēsturiskā un politiskā robeža ir bijusi un joprojām ir Latvijas upe Zilupe. Tā šodien ir Eiropas Savienības ārējā robeža. Atšķirīgās reliģijas bija viens no faktoriem, kas šo robežu ir iezīmējuši, un to veidoja no 13. gs. piederība Romas katoļu un vēlāk protestantu baznīcām.

Vēlos uzsvērt, ka jautājums par pareizticīgo Ziemassvētku brīvdienu nav tikai lūgums pēc draudzīga un labvēlīga žesta. Augstākā mērā aicinu apzināties, ka tas tā nav.

Latvijas vēsture mums uzskatāmi demonstrē nemainīgus Krievijas tīkojumus izplatīt savu ietekmi. Šodien no jauna tiek izmantota reliģija. Pareizticību Krievijas politikā izmanto kā “krievu pasaules” iespaida un autoritātes turpinājumu. Par to argumentēti un arī ar ironiju norāda arī krievu vēsturnieki, piem., akadēmiķis Jurijs Afanasjevs un vēsturnieks Dmitrijs Panasenkovs.
Akadēmiķa J. Afanasjeva redzējumā, Krievijā nomainās politiskās elites, bet nemainīga paliek pasaules pakļaušanas ideja. Krievijas Pareizticīgo baznīca gan vēsturiski, gan šodien darbojas ļoti ciešā sasaistē ar valdošo režīmu un faktiski ir Krievijas valdošā režīma instruments.

Savukārt ekonomists A. Ilarionovs, komentējot Krievijas prezidenta un viņa padomnieku “krievu pasaules” politisko doktrīnu, aicina ne tikai Krievijas kaimiņvalstis, bet visu pasauli nopietni uztvert šos brīdinājumus. Tas ir aicinājums ne tikai sargāt savas teritorijas robežas, bet vispirms tas nozīmē sargāt neredzamās robežas, kuras ir kultūrā, un reliģijā tai skaitā.
Latvijas Pareizticīgo baznīca 1940. gadā pēc Latvijas okupācijas tika varmācīgi pievienota Maskavas patriarhātam. Metropolīts Augustīns Pētersons tika atstādināts no amata (pēc kara viņš vadīja Latvijas Pareizticīgo baznīcu trimdā), viņa vietā Maskavas patriarhs iecēla jaunu metropolītu. Pirms okupācijas tā bija autonoma (autokefāla) baznīca Konstantinopoles patriarhāta jurisdikcijā. Patlaban Satversmes tiesā ir lieta par sākotnējās Latvijas Autonomās Pareizticīgo baznīcas atjaunošanu.
Sabiedrībā darbojas redzamā un netieši redzamā komunikācija. Rodas iespaids, ka Latvija lēni un nemanāmi vēlas atgriezties Krievijas ietekmes zonā, vēl vairāk atdodot mediju telpu, kuras proporcijas jau šobrīd ir uz kritiskas robežlīnijas. Vēlos atgādināt, ka Krievijas patriarha vizīte Latvijā ir korekti atlikta, apzinoties jautājuma politizācijas pakāpi.

Tāpēc valsts valodas, vēsturiskās kultūrtelpas robežu sargāšana un vienota izglītības sistēma latviešu valodā ir augstākā mērā svarīga Latvijas nākotnei. Tā ir norma, kas Eiropā ir pašsaprotama, bet Latvijā par to jāpārliecina ne tikai sabiedrība, bet arī politiķi.

Domāju, ir laiks atmest politisko un psiholoģisko Krievijas koloniālās politikas ietekmi!

2. Priekšlikumu par Pareizticīgo Ziemassvētku brīvdienu gadu no gada izvirza Saskaņas centra deputāti, tāpēc vēlos jautāt: kāpēc Saskaņas centra deputāti turpina šķelt sabiedrību? Kāpēc mēs Latvijā svinam vienus un tos pašus kristīgos svētkus dažādos datumos? SC deputātiem kā lojāliem pavalstniekiem būtu vairāk jārūpējas un jāveicina Latvijas pareizticīgās baznīcas dziļāka integrēšanās Rietumeiropas reliģiskajā kultūrā – tas dotu visiem vienlaikus un kopā svinēt svētkus.

Svarīgi ir atzīmēt, ka pareizticīgo baznīcas Eiropas Savienībā, arī tur, kur pareizticīgie ir vairākumā (Grieķijā, Rumānijā, Bulgārijā) Ziemassvētkus svin tajā pašā datumā, kad luterāņi un katoļi. To būtu svarīgi atcerēties visiem Latvijas Saeimas deputātiem.

Un visbeidzot – vai SC deputāti savas dzimšanas dienas atzīmē pēc baznīcas kalendāra?

3. Darba devēju asociācija ne reizi vien ir uzsvērusi, ka Latvijā ir liels skaits brīvdienu. Esmu dzirdējusi, ka pret ir pat krievu biznesa pārstāvji, kuri izjūt garo Ziemassvētku brīvdienu iespaidu.

Nobeigumā vēlos uzsvērt – ja Saeimas deputāti grasās mainīt likumu šajā jautājumā, kas varētu būt interpretēts tikai kā draudzīgs žests, vēlos brīdināt, ka tās ir daudz lielākas politiskas konsekvences. Šādu jautājumu varētu izlemt vienīgi referendums.

Autore ir Dr. sc. soc., LU Filozofijas un socioloģijas institūta vadošā pētniece

Komentāri (35)

Drosma 09.03.2018. 10.27

ne par velti es šo saeimu lamāju kā saka deviņos stāvos –
viņi – varas elite – visa politmafija, oligarhi, radošā inteliģence – viņi nevis cīnās pret Putinu Latvijā, nevis aizstāv Latvijas kā nacionālas valsts intereses , bet tieši otrādi – ar likumiem nostiprina Putina Krievijas varu Latvijā. Pamatoju savu viedokli, ja kļūdos – atspēkojiet: – pirms apmēram 5 gadiem 1.x publiski tika runāts ka lielākajā Astrumlatvijas
teritorijas daļā nav ne Latvijas radio, ne Latvijas tv tīkla pārklājuma, tā vietā cilvēki klausās tikai Putina Krievijas informācijas kanālus –
Mūsu varas elite vienojās par tādu risinājumu, ka sabiedriskaos medijos atvēra vairākus kanālus tikai !! krievu valodā, bet latviskajos medijos kā saka ar likuma spēku iekļāva vairākus raidījumus tikai krieviski – ja tā – nava lūdzu konkrēti – nepaslinkošu – iekopēšu no lsm.lv …
Ar to vien Putinam bija par maz, tieši tāpēc valsts a/s Lattelecom uztaisīja tādas maksas tv paketes, kurās dažādās proporcijās ir Putina Krievijas tv kanāli, es reiz mēģināu atrast tādu LATTELEKOM tv paketi bez kanāliem krievu valodā – es neatradu – nevaru apgalvot, ka tādu nav, bet ka neatradu – tas ir droši.

Man dzīvo grupas un studiju biedri – (maz gan viņu palicis – aizbēguši )- Latgales dažādās mazpilsētās – intereses pēc piezavnīju un papļāpāju ar viņiem – nu neesot nekāda Latvijas tv programmu apraides uzlabošanās. Jā – svēta patiesība – to var nosaukt par 2 tantes teica – bet nu lūdzu – kungi un dāmas – uzrakstiet, ka tā nav patiesība, ko šīs 2 tantes saka

Vai tā pati TUA tirgošana un tagad krievvalodīgā darbaspēka ievešana Latvijā, kad latvieši no šejienes ir padzīti – nu – kā interesēs ir tāda valsts politika – latviešu nācijas? Tiešām?

Vai iesim tālāk – nosauciet man vēl kādu tādu valsti uz pasaules, kur citas valsts pensionāriem par budžeta līdzekļiem, nevis ziedojumiem , vai kāda privāta fonda līdzekļiem tiek nodrošināts bezmaksas transports. Nu izstāstiet man – cik dziļi apmierinātiem un laimīgiem ir jābūt Krievijas pensionāriem Latvjā – ja es aiziejot pensijā pārcelšos uz dzīvi uz Pēterburgu – bagātāko Krievijas pilsētu – man arī tur būs bezmaksas labumi? Jeb tā baudīt dzīvi ir tikai Krievijas krievu privilēģija ..

Tāpēc Pareizticīgo Ziemassvētku padarīšana par Latvijas vasts svētkiem ir tikai loģiska un secīga Putina varas nostiprināšana Latvijā.
Pie tam – kas ir svarīgi – to nedara Saskaņas Centrs – to dara latviskās partijas – ZZS, NA un attiecīgi pusdzīvā vienotība un laimīgā sc … tā kā tā biedri – esam izmetuši apli pa Eiropu un nokusuši , bet laimīgi atgriežamies Matuškas Krievijas apskāvienos ….ar to arī jūs u mūs apsveicu

http://jauns.lv/raksts/zinas/272962-kapec-radam-krievijai-savus-ierocus-ministrija-skaidro-krievijas-virsnieku-viziti-adazos

+10
-2
Atbildēt

1

    Vahamurka > Dusma 09.03.2018. 10.46

    Kādas konkrēti tev bija pretenzijas pret NA?Jeb tā bija kremļa troļļa obligātā augstā dziesma?

    +3
    -3
    Atbildēt

    0

rinķī apkārt 08.03.2018. 21.23

Latvijas pareizticīgajiem savi Ziemassvētki būtu jānopelna, proti, jābeidz sagaidīt Jauno gadu pēc Maskavas laika, jāizbeidz provokācijas 9. maijā, jāatvainojas par reiz izprovocēto valodas referendumu un par šodienas aktivitātēm mācību valodas sakarā utt

Protams, var iebilst, ka ne visi pareizticīgie reizē ir arī interfrontisti. Piekrītu, bet šim “veselajam” viņu mazākumam vajadzētu pielikt pamanāmas pūles, lai savu slimo vairākumu vestu pie prāta. Ja tas tā notiktu un šāda pozīcija Latvijas pareizticīgajos nostiprinātos, varēt tad arī domāt par šiem pareizticīgo Ziemassvētkiem, kā par svināmām dienām. Bet pagaidām iztiksim ar vienām Ziemassvētku brīvdienām 🙂

+5
0
Atbildēt

2

    tonijs > rinķī apkārt 08.03.2018. 21.52

    Runājot par provokācijām. Tikko Panorāmā slīdēja teksts, ka NA rosināšot noteikt 16.martu par oficiālu karavīru atceres dienu. Tur ar galvu vispār kāds draudzējas vai tikai domā, kā sanaidot tautu, lai uz šī naida viļņa tiktu Saeimā? Ja vajag karavīru atceres dienu- lūdzu, ir 11.novembris, Lāčplēša diena.

    +3
    -4
    Atbildēt

    3

    altinyildiz > tonijs 08.03.2018. 22.01

    Latviešu karavīru, latviešu, Toņka! Mums nav saistoša Zimbabves, Mjanmas, vai Krievijas karotāju piemiņa, Nesauc lūdzu par tautu tos nolādētos izdzimteņus, kuri kopā ar fašistu lopiem, staļinistiem, latviešu tauta bendēm, svin 9. maiju!

    +2
    -3
    Atbildēt

    0

    rinķī apkārt > tonijs 08.03.2018. 22.55

    tonijs Rosināt noteikt 16. martu par visu latviešu karavīru atceres dienu nav pārdomāti, kaut vai tādēļ, ka ārpusē paliek Brīvības cīņu dalībnieki, arī ar sabiedrotajiem būtu lieku reizi jāskaidrojas, bet, ja Tu runā par provokāciju, tad kā Tu to domā? Provokācija pret ko? Pret tiem, kuri ik gadus godina LR pilsoņu slepkavas un aplaupītājus, ik gadu iepretī Okupācijas muzejam simboliski ņirgājas par savu upuru piemiņu un atklāti simpatizē šīs dienas LR ienaidniekiem utt? Kā pret šādiem ļaudīm ir iespējams sarīkot provokāciju? :))

    +2
    -2
    Atbildēt

    0

    Vahamurka > tonijs 09.03.2018. 10.53

    Lāčpļēša diena ir svinamā diena,kad mēs priecājamies par mūsu varonīgajiem senčiem,kuri mums izkaroja neatkarību,16.marts būtu latviešu karavīru atceres diena,kuri krituši citu armiju sastāvā,jūti atšķirību,ar galvu draudzīgais?

    +3
    -2
    Atbildēt

    1

    tonijs > Vahamurka 09.03.2018. 11.08

    Ā sapratu, 16.martā atcerēsies tos latviešu karavīrus, kas krituši vācu armijas sastāvā, savukārt 9.maijā- tos, kas krituši krievu armijas sastāvā. Tu taču nedomā, alternatīvi apdāvinātais, ka 16.marts ir piemērota diena, lai atcerētos sarkanās armijas sastāvā kritušos latviešus?

    +1
    -3
    Atbildēt

    2

    altinyildiz > tonijs 09.03.2018. 13.21

    Tie sarkanās armijas rindās varmācīgi rekrutētie latvieši, kuriem nepietika dūšas nošaut savu komandieri un komisāru un zagradotrjada NKVDešņikus un nomukt, uzskatāmi tikai par staļinisma upuriem.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    Vahamurka > tonijs 09.03.2018. 11.45

    Gan jau arī krievu armijā latviešus piespieda karot pret pašu gribu.Saņēma gūstā un krievu armijā iekšā,dabūja izkaroties abās armijās.9.maijā krievu fašisti svin staļinisma uzvaru,nevis piemin kritušos.

    +3
    -2
    Atbildēt

    1

    tonijs > Vahamurka 09.03.2018. 12.57

    Aizejiet labāk 16.martā sakopiet kādus karavīru kapus tā vietā, lai plivinātu karogus un tēlotu cīņu ar “antifašistiem” pie Brīvības pieminekļa.

    +3
    -1
    Atbildēt

    1

    altinyildiz > tonijs 09.03.2018. 13.15

    Latvieši atšķirībā no jums, civilizācijas pabirām, rūpējas par savu aizgājēju piemiņu.
    В Химках ликвидировали захоронение летчиков Великой отечественной войны
    https://lenta.ru/news/2007/04/19/grave/ Citā rakstā, ko tagad neatradu, izlasīju, kā krievu žmuriku kaulus izraka ar ekskavatoru, sabēra kastē un aizveda nezināmā virzienā.

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    AK > rinķī apkārt 11.03.2018. 09.50

    RA, pareizticīgajiem Latvijā ir jāaiziet no Maskavas un tās kalendāra un jāsvin kā Eiropas pareizticīgajiem savi svētki tajos pašos datumos kā katoļi un luterāņi, un punkts. Par kaut kādu īpašu datumu noteikšanu Krievijas pareizticīgajiem vispār runa nekāda nevar būt un diskusija, neatkarīgi no tā vai tur kaut kādi saprātīgie mazākumi vai vairākumi kaut ko dara vai saka.

    Pareizticīgajiem ir vienkārši un kategoriski jāpasaka, ka nekādi citi kalendāri te atzīti netiks, un ja grib svinēt, tad lai izvēlas, vai viņi ir Eiropā vai Āzijā (ģeopolitiski un mentāli Eiropa beidzas pie mums, un aiz Zilupes jau ir Āzija).

    +2
    0
    Atbildēt

    0

vvilums 09.03.2018. 03.26

Visu cieņu autorei. Neko piebilst, neko atņemt.

+5
0
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu