Kažoka: Aģitācijas pārkāpumi “Facebook” būtu pamats Saeimas vēlēšanu rezultātu apstrīdēšanai 1

Foto: BNS/LETA
Print Friendly, PDF & Email

Ja Saeimas priekšvēlēšanu laikā sociālajā tīklā “Facebook” sāktos masīva, iespējams, no ārvalstīm finansēta kampaņa, kurā būtu pārkāpti Latvijā spēkā esošie aģitāciju regulējošie likumi, tas varētu būt pamats vēlēšanu rezultātu apstrīdēšanai. Tādu viedokli raidījumam “LNT Ziņas” trešdien izteica politoloģe, “Providus” pētniece Iveta Kažoka.

„Ko darīt, ja “Facebook” vispār nedod informāciju par tām ļoti naudīgajām kampaņām, kas varētu tikt organizētas caur “Facebook”? Tas ir murgu scenārijs. Tas risks tieši pašlaik, šajā gadā un tieši Latvijā, un šajās vēlēšanās ir pietiekami liels, lai visus šādus variantus būtu vērts apsvērt. Pieejas slēgšana “Facebook”, protams, būtu pats ekstrēmākais variants,” sacīja eksperte.

Politoloģe norādīja, ka tieši “Facebook” ir bēdīgi slavens ar to, ka nedalās ar informāciju par politiskās aģitācijas apjumu un finansētājiem šajā sociālajā tīklā. “Tikt pie šādiem datiem nav izdevies nevienai valstij, pat ne ASV. Līdz ar to problēma, es teiktu, ir gigantiska.” Viņasprāt, piedabūt “Facebook” sadarboties un sniegt informāciju par politiskās aģitācijas apmēriem un finansētājiem varētu tikai tad, ja uz interneta gigantu spiedienu izdarīs daudzas valstis. Latviju vienu pašu “Facebook”, visticamāk, vērā neņemtu, teica eksperte.

Tikmēr Latvijas Interneta asociācijas vadītājs atzīst, ka tiesas spriedums var būt pamats interneta vietnes bloķēšanai, taču, viņaprāt, spert tik ekstrēmu soli varētu apsvērt tikai galējas bezizejas situācijā. “Aizvērt „Facebook” šādu vai tādu iemeslu dēļ ir ļoti nesamērīgs solis. Pēc būtības tā rīkojas tikai valstīs, kur tiek politiski apspiestas iedzīvotāju tiesības brīvi piekļūt informācijai,” sacīja asociācijas izpilddirektors Viesturs Šeļmanovs-Plešs.

„Kantar TNS” dati liecina, ka Latvijā populārākās vietnes ir „Google”, otrajā vietā ir „Youtube”, un starptautiskais interneta gigants „Facebook” ierindojas trešajā vietā. Politiskās reklāmas tādās interneta vietnēs kā „Facebook” vai „Youtube” kļūst aizvien izplatītākas. Aģitāciju Latvijā uzrauga Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB). Taču jau pērn notikušo pašvaldību vēlēšanu laikā KNAB negribīgi atzina, ka interneta kampaņas pilnībā izkontrolēt nav biroja spēkos. Birojs pieprasījis interneta gigantam „Facebook” dalīties ar informāciju par politisko aģitāciju šajā vietnē.

Otrdien Saeimā KNAB priekšnieks Jēkabs Straume atzina, ka līdz šim komunikācija ar „Facebook” nav bijusi veiksmīga. Taču nākamās vēlēšanas nav aiz kalniem, tās notiks jau oktobrī. Līdz ar to KNAB vadītājs pieļauj, ka varētu nākties lūgt tiesai uz laiku Latvijā bloķēt piekļuvi „Facebook”. „Domāsim, kā rīkoties tālāk. Nav izslēgts, ka mums vajadzēs tiesas spriedumu par to, ka uz kādu laiku „Facebook” tiks bloķēts Latvijā,” teica Straume.

KNAB vadītāja paziņojums jau kļuvis par vienu no apspriestākajām tēmām sociālajos tīklos, ieskaitot arī „Facebook”. KNAB trešdien  attiecās no intervijas par biroja priekšnieka teikto. Skaidrojumi būšot tikai nākamnedēļ.

Komentāri (1)

kolpants 08.03.2018. 18.23

Такое ощущение, что латышского избирателя начинают готовить к мысли “мы проиграли выборы только из-за незаконной рекламы в Фейсбуке!” Хотя по большому счету, на что она повлияет? Только на распределение голосов между латышскими партиями-так это означает, что эти рекламные кампании будут инициированы вовсе не с восточной стороны..

0
0
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu