Izgājuši cauri pasaules galam

Ilona sēž tronī, kas izveidots no aptuveni 120 klučiem, un tā celtniecība prasīja pusstundu. Foto — Edmunds Brencis, Picture Agency
Ieva Cielava
Print Friendly, PDF & Email

Savienojamo kartona kluču ražotājs GIGI Bloks, izgājis cauri «pasaules galam» pēc smagas neveiksmes Amerikas veikalu ķēdē, atkal nostājies uz kājām

Vienā no Jūrkalnes ielas noliktavu kompleksa telpām viesus sagaida liels, brūns tronis. Ar spiciem tornīšiem, ērtiem roku balstiem un pietiekami lielu sēdvietu, lai tajā apsēstos pieaudzis cilvēks. Tas veidots no aptuveni 120 kartona klucīšiem, kas cits ar citu sastiprināti kopā kā Lego. Katram klucītim ir iedobes, pie kurām piestiprināt nākamo. No tādiem bērni var būvēt, kas vien ienāk prātā — mājas, kosmosa kuģus, žirafes. Pēc tam būvi izjaukt un sākt no jauna.

«Bērnībā bija periods, kad gribējās būvēt segu mājas. Savilkt segas, krēslus, visu stutēt un līst iekšā,» GIGI Bloks īpašniece Ilona Viļuma stāsta par idejas pirmsākumiem. Kad viņas meita Alise bija vecumā, kad šādas celtnes gribējās veidot, Ilona saskārās ar šo lietu kā mamma. Bija iztīrījusi māju, un pēkšņi it kā nekas nebūtu darīts — visas segas ir uz zemes kopā ar virtuves slotu, ar kuru «celtne» bija uzstutēta uz augšu. Māja tikai krīt, un tā atkal jāslien augšā. Kā būve sagāžas, sākas raudāšana… «Tas ir intensīvs procesiņš no mammas puses,» viņa iesmejas. Ilona sāka meklēt labāku variantu — gribēja meitai sagādāt lielus celtniecības klučus, ar kuriem uzbūvēt rotaļu māju. «Pasaulē taču viss noteikti ir izdomāts,» viņa nodomāja, sākot meklējumus.

Atradās plastmasas kluči — tādus Inese negribēja. Bija arī kartona kastītes, kas nav sastiprināmas. «Pakrāmēt var — maziem bērniņiem forši. Bet tādu stingru konstrukciju, lai uzbūvētu māju, nebija.» Tas pamudināja Ilonu ķerties pie darba un kļūt par pirmo rotaļlietu ražotāju, kas piedāvā bērniem savienojamus kartona klučus.

Ideja izrādījās ļoti veiksmīga. Pērn pasaulē aizgājuši vairāk nekā pieci miljoni GIGI kluču. Ar tādiem spēlējas bērni Spānijā, Vācijā, Francijā, Austrālijā, Šveicē, Itālijā, ASV un daudzās citās valstīs. Latvijā paliek tikai aptuveni 2% no saražotās produkcijas.

Neticams paātrinājums

Izstrādāt Lego tipa kartona klucīšus, kas vienkārši salokāmi no loksnēm, nepavisam nebija vienkārši. «Vajadzēja, lai ir savienojami, lai ir vienkārši, lai nav nekādas «fiņķikļuškas» pa vidu, lai bērnam ir vienkārša būvēšana un lai tie ir pietiekami izturīgi,» sākuma uzstādījumu atceras Ilona. Kopā ar inženieri dizaineru Erlandu Celmiņu pie prototipa izstrādes viņi darbojās aptuveni gadu. «Pateicoties viņam, produkts ir tāds, kāds tas ir. Man bija aptuveni tā — re, kastīte! Man vajag pa vidu šķirbiņu, lai var savienot, lai būtu taisna maliņa, stingri kluči un viss viegli kopā saliekams. Viņš radīja to brīnumu,» Ilona liela dizaineru.

Divus gadus pēc pirmajām iestrādēm, 2015. gadā, viņa nolēma iet prom no darba un pilnībā nodoties biznesam. «Vai nu riskē un taisi biznesu, vai tas paliks hobija līmenī. Es pieņēmu lēmumu riskēt.» Ilonu iedrošināja vīrs: «Būs labi, gan jau izdzīvosim! Ej un mēģini!» Atbalsts un iedrošinājums ticēt saviem spēkiem bija tieši tas, kas nepieciešams — ilgu laiku viņa bija domājusi, ka var mazāk, nekā izrādījies patiesībā.

2015. gads uzņēmumam nāca ar neticami strauju uzrāvienu. Novembrī GIGI Bloks ieguva otro vietu starptautiskajā radošo uzņēmumu konkursā Creative Business Cup. Dānijā notiekošā konkursa žūrijā bija biznesa haizivis no Google, Microsoft, Lego. «Veselu nedēļas nogali pildīju pieteikuma anketu, tur bija pamatīgi biznesa jautājumi. Kādas trīs reizes metu pie malas. Domāju — ko es tur darīšu ar saviem klučiem?» Ilona atceras saspringto laiku. «Tas, ka tu tāds zaļš knariņš, kas vēl neko nesaprot no biznesa, vinnē otro vietu pasaulē, lika nomainīt domāšanas mērogu, tas bija svarīgs pamatiņš.»

Iegriezās kārtīgs viesulis — janvārī GIGI Bloks devās uz spēļu izstādi Vācijā, no kurienes atgriezās ar pasūtījumiem 16 valstīs. Sadarbības partneris ASV jau mēnesi pēc izstādes pasūtīja lielo jūras konteineru pilnu ar GIGI Bloks klučiem. «Tajā visā bija kaut kāds veiksmīgums, bet man ļoti nepatīk vārds «veiksme». Esmu tam visam atdevusi tik daudz stundu, nakšu, ģimenes dzīves. Kur ir robeža starp veiksmi un to, ko esi izdarījis, lai tā notiktu?» Ilona spriež.

Pasaules gals

Pirmais konteiners ASV tika iztirgots divu nedēļu laikā. Sadarbības partneris saredzēja potenciālu un nākamajā reizē pasūtīja jau deviņus konteinerus, vienojoties par kluču izvietošanu lielā Amerika veikalu ķēdē Target. Uzņēmumam tas bija neticams paātrinājums. Apgrozījuma rādītāji uzsprāga no 142 tūkstošiem eiro 2015. gadā līdz gandrīz pusmiljonam nākamajā. Darbā tika pieņemti papildu cilvēki, īrēta liela noliktava, taču tad notika kaut kas tāds, kas Ilonai tolaik šķita kā pasaules gals.

Kā izplatīšanas kanālu viņa bija izvēlējusies veikalu ķēdes. «Mums bija skaidra vīzija, ka GIGI Bloks ir lieli Lego — viss forši, skaidri, saprotami.» Strādājot ar veikalu ķēdēm, var ātrāk iegūt atpazīstamību, turklāt tas ir vieglāk, nekā dibināt kontaktus ar katru mazo veikaliņu visā pasaulē, bija nolēmusi Ilona. Tomēr dzīve šajos plānos ieviesa korekcijas.  Izrādījās — ja spēlei nav atpazīstamības un tā netiek rullēta televīzijā, lielā veikalā tai iet garām. «Neesam atkoduši veidu, kā produkta vērtību nodemonstrēt uz iepakojuma. Cilvēks nesaprot — kā vispār var kaut ko uzbūvēt? Kā tur var būt tik daudz iekšā? Tā ir sāpīgā patiesība, ko esam atklājuši. Tas mums bija baigais trieciens,» atklāj Ilona.

Veikalu ķēdē Target ASV bija dabūti iekšā deviņi konteineri spēļu kluču, bet kā to zonējums tika izvēlēts lielās rotaļlietas. Izrādījās, ka Amerikā lielās rotaļlietas ir ļoti lielas. GIGI Bloks starp tām pazuda. «Target jau neies skaidroties. Paskatās, ka nepērk, un — ārā!» Izplatītājs pārtrauca sadarbību, piespiežot Ilonu atlaist darbiniekus, paliekot pie efektīvas trīs cilvēku komandas, pārvākties uz mazāku noliktavu un pilnībā mainīt biznesa stratēģiju. «Es ieraudzīju to, ko iepriekš negribēju redzēt,» viņa atklāj sāpīgā notikuma mācību.

Ilona apjauta, ka GIGI Blokiem piemēroti ir individuāli veikali, kuri rūpīgi pārdomā katru produktu, ko piedāvā saviem klientiem. Tādi, kuros strādā pārdevēji, kas par katru mantu var pastāstīt sīkāk. Viņa sāka apgūt un izmantot interneta kanālus, kur ar īsiem, skaidrojošiem video var parādīt, cik forši ir kartona kluči. Pērnā gada nogalē Ilona kopā ar vēl četriem latviešu rotaļlietu ražotājiem izveidoja biedrību, kas ļauj, kopīgi sadalot izmaksas un pienākumus, startēt izstādēs un piedāvāt lielāku paku potenciālajiem sadarbības partneriem — izplatītājiem. Veikalu ķēdēm viņa nav atmetusi ar roku, taču, lai tajās veiksmīgi ielauztos, jāveicina atpazīstamība.

Vietas zaudēšana Amerikas ķēdē bija liels un sāpīgs kritiens, bet, tagad atguvusies, Ilona stāsta — var just, ka atkal sācies kāpums. Internetā pārdotais apjoms pret iepriekšējo gadu ir dubultojies.

Absolūta brīvība

«Bērni mūsdienās tik daudz sēž pie ekrāniem. Radu projektu, lai bērniem negribas tik daudz to darīt, bet jūtu, ka spēju vairāk,» Ilona stāsta, kā janvārī sarīkojusi International Playdate Day jeb starptautisko spēļu randiņu dienu. Viņa aicināja vecākus sarīkot bērniem no ekrāniem brīvu dienu — ņemt rotaļlietas un doties ciemos pie citiem bērniem spēlēties. Nākamgad viņa cer šo ideju turpināt un pievērst tai arvien plašāku uzmanību.

Cik daudz laika bērnam ļaut pavadīt pie ekrāna? Ar šādām pārdomām Ilona devās uz kādu konferenci, kuras tēma bija — ko nozīmē būt vecākiem digitālajā ērā. Atbildi viņa atrada pretjautājumā — kādas prasmes vajadzīgas bērniem, lai viņi nākotnē būtu veiksmīgi? Tās ir sociālās un radošās prasmes, bet tās bērns daudz labāk apgūst spēlējoties un sadarbojoties ar citiem, Ilona pārliecinājusies.

Pārliecība, ka ar GIGI klučiem tiek stiprināts bērnu radošums, ir viens no iemesliem, kāpēc šis bizness bijušajai mārketinga speciālistei ir tik tuvs. Iedvesmu darbam viņa lielā mērā gūst no meitas Alises, kurai šobrīd ir jau desmit gadi. Lai gan meitene jau ir pāri vecumam, kad gribas spēlēties ar klučiem, mājās ik pa laikam tāpat tiek uzsliets kāds kluču veikals vai kafejnīca.

Alise bijusi pirmā GIGI kluču testētāja. Vērojot, kā meita spēlējās, Ilona sprieda par to, kas vēl jāuzlabo. Dažos komplektos ir arī krītiņi, lai bērni kartona būves var izkrāsot. «Devu viņai kādus 50 komplektus. Teicu — testē, stāsti, kā tev patīk. Pateicoties viņai, mums ir izvēlēti šie krītiņi,» Ilona atklāj. Pāris kompromisi gan tika pieņemti. Alisei visvairāk patika krītiņi ļoti spilgtās krāsās. Kad mamma vaicāja: «Vai tev netraucē, ka visas rokas netīras?», meitēns kratīja ar galvu. Galu galā produktu testētājs piekrita izvēlēties citus krītiņus, kas nesmērē.

«Bizness, ko sauc — vecāku uzmanība,» — tā rotaļlietu nozari raksturo Ilona. Tirgus ir piesātināts ar skaļām, krāsainām, burbuļojošām mantām, bet GIGI Bloks to vidū izceļas ar vienkāršību.

«Man ir klienti, kas saka — varbūt vajag krāsainus? Bet bērnam nav koncepta, ko no klučiem var un nevar uzbūvēt. Viņš vienkārši būvē. Grib — uzzīmē acis, pielīmē lapiņas, uzliek šalli. Piešķir tam savu krāsu un savu vīziju. Mēs esam par absolūtu brīvību,» stāsta Ilona. Un rosina: «Iedomājies, ka kluči būtu zaļi! Bērns nebūvēs trusi, jo truši taču nav zaļi.»

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

«Ticība tam, ka ar savu produktu varu izdarīt kaut ko labu — ka jebkurš bērns būs laimīgs saņemt tādus klučus un gribēs būvēt savu māju. Bērnam mirdzēs acis un vecāki priecāsies.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

«Nebūt atklātai pret sevi. Ir būtiski saredzēt lietas tādas, kādas tās ir. Tā vietā ļāvos ilūzijām par to, kā gribētos. Liela kļūda bija arī neieklausīties klientos, bet paļauties tikai uz savu vīziju.»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

«Ir ļoti droši savā dzīvoklī taisīt un perfekcionēt produktu. Bet realitātē pasaulei ir savs redzējums par tavu produktu. Jo ātrāk izliksi kaut ko laukā, jo ātrāk tiksi pie produkta, kas vislabāk tirgosies — pasaule tev pateiks, ko pieslīpēt.»

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu