Brauc bez šofera • IR.lv

Brauc bez šofera

Jaunais KIA un trīs zinātnieki — Ingars Ribners (no kreisās), Krišjānis Nesenbergs un Modris Greitāns. Foto — Alise Šulca, Picture Agency
Ieva Cielava

Latvijas zinātnieki rada mākslīgā intelekta risinājumu, kas jebkurai automašīnai ļauj kļūt gudrai un braukt bez cilvēka palīdzības. Lai to panāktu, mašīna jātrenē un jāskolo gluži kā cilvēks

Uz aizmugurējā sēdekļa nedroši iekārtojas satiksmes ministrs Uldis Augulis un ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens, bet vadītāja sēdeklī sēžas pētnieks Ingars Ribners. Sudrabpelēka Mazda ar rūsas mežģīnēm riteņu arkās lēnām sāk ripot, lai gan Ingars nepieskaras ne stūrei, ne pedāļiem. Patiesībā tikpat labi ministri būtu varējuši sēdēt divatā un automašīnas priekšējie sēdekļi varētu būt tukši. Tikai piesardzības labad Elektronikas un datorzinātņu institūta pētnieks pavada ministrus ceļā. Biķernieku trases apli mašīna spēj izbraukt bez cilvēka palīdzības — tikai ar iepriekš ieprogrammētu maršrutu. Kāda bija ministru reakcija? «Tādi mazliet sabijušies viņi tur sēdēja,» par pērnā pavasara notikumiem pasmaida institūta pētnieki.

Bezpilota automašīnas ir karsta tēma visur pasaulē. Pie šādiem risinājumiem strādā inovatīvā elektromobiļu kompānija Tesla, tehnoloģiju gigants Google un citas lielas korporācijas. Ar daudz pieticīgāku budžetu pie bezpilota auto risinājumiem strādā arī Latvijas zinātnieki Dzērbenes ielā izvietotajā Elektronikas un datorzinātņu institūtā. «Lai viņi atbrauc pie mums un palaiž tās mašīnas tādā dienā kā šodien. Tās nekur neaizbrauks. Mašīnām vajag redzēt ceļa baltās līnijas, bet te viss balts, un līnijas ceļa malās ne vienmēr ir. Un kad automašīnas sāks kratīties pa bedrēm, sapratīs, ka kaut kas nav kārtībā,» par tehnoloģiju milžu radītajiem konkurentiem smaida institūta direktors un vadošais pētnieks Modris Greitāns. Zinātniekus apciemojam vēsā janvāra dienā, no gaisa krīt skaistas, lielas sniegpārslas. Vai pašu radītais risinājums spēs pabraukt pa sniegotu ceļu, viņi pārliecināsies drīzumā — tests paredzēts tuvākā mēneša laikā.

Arī mašīnas mācās

Ņemu rokās PlayStation datorspēlēm līdzīgu pulti, kas iesprausta portatīvajā datorā. Stāvot mašīnas ārpusē un kustinot pults «prieka puļķi» (joystick) jeb kursorsviru, atbilstoši griežas automašīnas stūre. Lai cik maigi cenšos pieskarties vadības svirai, stūre veikli apmet loku ap savu asi — kustības sanāk asas. Visticamāk, tāpēc ka īkšķim trūkst datorspēļu rūdījuma. Nospiežot vienu no pults pogām, mašīnas motors ierēcas un tahometra stabiņš priekšējā panelī uzlec līdz diviem tūkstošiem dzinēja apgriezienu minūtē — poga atbild par gāzēšanu. Trešā vadības poga neizdveš ne skaņu, lai arī cik reizes to spiežu, — tās ir bremzes.

Vairāk nekā tonnu smagā automašīna pārvēršas ar pulti darbināmā rotaļlietā, kas paklausīgi reaģē uz pirkstu kustībām. Šis ir vienkāršākais no trim veidiem, kā darbināmas bezpilota automašīnas Elektronikas un datorzinātņu institūtā. Ministri Augulis un Ašeradens paļāvās uz iepriekš ieprogrammētu maršrutu, kuru automašīna paklausīgi izpildīja — pulti rokās neviens neturēja.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu