Skolotāji šokēti par izglītības standartam neatbilstošiem vēstures olimpiādes uzdevumiem 32

Latvijas Vēstures skolotāju biedrības valdes priekšsēdētājs Valdis Klišāns. Foto: Edijs Pālens, LETA
Print Friendly, PDF & Email

Liela daļa vēstures skolotāju ir šokēti par pagājušajā nedēļā notikušo vēstures novada līmeņa olimpiādi 12. klašu skolēniem. Uzdevumi neesot atbilduši izglītības standartam, tādēļ Vēstures skolotāju biedrība šajās dienās bija pat apsvērusi lūgumu olimpiādes rezultātus anulēt, otrdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.

Olimpiādes uzdevumi, kurus gatavoja Latvijas Universitāte, vairumā atprasīja sausus faktus, sīkumainus datumus, tādēļ bijuši kliedzošā pretrunā ar skolās ieviešamo kompetencēs balstīto izglītību, kur primārais ir skolēnu spriestspējas novērtējums ar argumentiem un diskusiju. Tā sašutis vērtē Vēstures skolotāju biedrības vadītājs, vairāku vēstures mācību grāmatu autors un Rīgas Teikas vidusskolas skolotājs Valdis Klišāns. “Tā bija absolūta pieeja, kāda bija raksturīga vēstures izglītībai pirms 30 gadiem. Šis olimpiādes darbs ir parādījis, ka valstī ir ļoti dziļa problēma, kas saistās ar vēstures izglītību. Šajā jomā praktiski 20 gadus nekas valstī nav darīts. Akadēmiskā vide dzīvo savu dzīvi, pedagogi dzīvo savu dzīvi. Nekāda dialoga nav bijis,” saka Klišāns.

Vairākiem jautājumiem bijuši arī neskaidri formulējumi, piemēram, tika lūgts Latvijas kontūrkartē atzīmēt kara frontes līniju 1918. gada februārī, lai gan šajā laikā frontes līnija vispār bijusi ārpus Latvijas. “Vienaldzīga, pavirša attieksme. Kaut kas ir ātri uztaisīts skolēniem un skolotājiem, lai būtu atmests. Mani arī pārsteidza acīmredzamas faktu kļūdas vērtēšanā,” sašutis ir Klišāns.

Savu nostāju skolotājs Klišāns pauda arī sociālajā tīklā “Facebook”, kur drīz vien neapmierināto pulkam pievienojās citi vēstures skolotāji un bērnu vecāki. “Meita atnāca mājās un teica: “Mamm, es esmu muļķe!”,” raksta Zanda. Tikmēr Kitija norāda: “Tā olimpiāde skolēnam iedod tikai bezcerības sajūtu, ka viņš neko nezina un nesaprot. Un ne tikai skolēnam, bet arī man kā skolotājam.”

12. klašu audzēkņi Kārlis un Artūrs ir gudrākie vēstures mācību priekšmetā Teikas vidusskolā, bet, viņuprāt, nekvalitatīvā olimpiāde novadu līmenī viņiem varētu būt tagad atņēmusi iespēju tikt uz vēstures olimpiādi valsts mērogā. “Netika pārbaudītas zināšanas, tika pārbaudīta atmiņa, ļoti specifiska atmiņa par tādu informāciju, ko var iegūt, lasot specifiskas grāmatas. Netika pārbaudītas īstās zināšanas, netika pārbaudīta loģiskā domāšana,” saka Artūrs.

Valsts izglītības satura centrs, kurš pasūtīja jautājumu izstrādi Latvijas Universitātei, piekrīt vēstures skolotājiem, ka skolēnu olimpiādes jautājumu veidotāji pieļāvuši kļūdu, neizprotot vidusskolas specifiku. “Tas, ka šis eksperiments nebija īsti veiksmīgs šogad, mēs varam to atzīt. Šādus standartizētus uzdevumus neveido katru gadu. Ir veiksmīgi gadi un ir mazāk veiksmīgi, bet skolotāji ir sadzirdēti par šo jautājumu,” saka centra projektu vadītāja Liene Voroņenko.

Izglītības satura centrā sola, ka šīs kļūdas tikšot ņemtas vērā un tagad tiks pārveidoti jautājumi vēstures valsts olimpiādei februārī. Taču netiek apsvērta iespēja anulēt olimpiādes rezultātus novadu līmenī, lai gan daļa vēstures skolotāju biedrībai prasījuši uz to uzstāt.

Komentāri (32)

Jānis Lakijs 17.01.2018. 16.38

Ķīļveidīgie orki laikam analizē savas sajūtas, nevis vēstures faktus, kuru pārzināšana, viņuprāt, nav vajadzīga 🙂

+2
-1
Atbildēt

2

    tonijs > Jānis Lakijs 17.01.2018. 17.04

    Mana sajūtu analīze saka, ka tu esi iesūtīts trollis. Man ir vēl šādas tādas aizdomas par tevi, bet vēl mazliet jāpaanalizē.

    0
    -1
    Atbildēt

    1

    Jānis Lakijs > tonijs 17.01.2018. 18.00

    …teica anonīmiķis.

    +2
    -1
    Atbildēt

    1

    tonijs > Jānis Lakijs 18.01.2018. 15.45

    Ja tu esi Jānis Lakijs, tad es esmu Tonijs Hepijs (ar plato e).

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    Dusma > Jānis Lakijs 17.01.2018. 21.56

    vispār jau interesanti – orki ir jaunās paaudzes leksikas vārds – Jāni – laikam tikko no ģimnāzijas esi

    to filmu Gredzenu pavelnieks savulaik noskatījos kopā ar savu pavisam jauniņo mīļāko, viņš man tur visu arī skaidroja un tulkoja
    manas paaudzes vīriešiem orks vai gredzenu pavēlnieks neko neizsaka, nepaskaidro

    Bet ja par lietiņu – tā protams , ir traģēdija, kas notiek/nenotiek ar mūsu izglītības sistēmu

    tagad privātstundas tiek pasniegtas pat vēsturē – jo patiešām ir tā, ka programmas un visas skaistās runas paredz vienu standartu, bet dzīvē viss ir citādāk un bērns eksāmenu vai olipiādi piedzīvo kā pieaugušo pirmo un ne pēdējo nodevību

    nu un kur tad vēl tautas vēsturiskās apziņas apzināta amputēšana – naciķu specialitāte tā teikt

    nu smagi vispār – ko darīt nezinu – kad būs alga, jānopērk kāds dzēriens, pagaidām jāiztiek kā ir

    +1
    0
    Atbildēt

    2

    Jānis Lakijs > Dusma 17.01.2018. 22.11

    Ja runājam par “tautas vēsturiskās apziņas apzinātu amputēšanu – vai vari iedomāties, kurš (vismaz no kura politiskā flanga) varētu būt šī spriedelējuma autors:

    “Deportāciju tēma un žanrs bija 80. gadu beigās vajadzīgs, lai izskaidrotu to, kāpēc, atjaunojot pirmskara Latviju, cilvēki – šīs valsts subjekts – ir pilnīgi citādi, nekā tie bija 30. gados. Otra, vēl interesantāka iezīme ir tā, ka deportāciju žanra konvenciju ietekmē cilvēki, kas mutiski stāsta savu pieredzi, sāk to shematizēt līdzīgi jau dzirdētajām un lasītajām atmiņām. Notiek tas, ko varētu saukt par atmiņu kolektivizāciju. Cilvēks vairs nestāsta savu pieredzi, bet gan citu konvencionalizētu un summāru pieredzi, izmantojot atsevišķus savas dzīves notikumus tikai kā ilustrācijas jau atstrādāta scenārija atkārtošanai. Šī iezīme ir diezgan uztraucoša, jo tādā veidā var arī tikt pārmantota dzīvā pieredze par deportācijām – pamazām pāraugot mītā, kas vairs nepieļauj kontrfaktus vai alternatīvu dzīves pieredzi.”

    Cilvēks tik ļoti pārdzīvo, ka “var arī tikt pārmantota dzīvā pieredze par deportācijām”… 🙂

    +1
    -1
    Atbildēt

    1

    Dusma > Jānis Lakijs 17.01.2018. 22.47

    nu kāds no augstā plaukta tomēr – visi šitie prastie bandīti, kuri tur ruļļus šodien … nē nespēju iedomāties

    naciķi ir absolūti truli – ja nu Levits vienīgi ….

    padodos – lūdzu autoru “uz galda”

    +1
    0
    Atbildēt

    2

    tonijs > Dusma 17.01.2018. 23.45

    Ķīlis

    +1
    -1
    Atbildēt

    1

    Jānis Lakijs > tonijs 18.01.2018. 07.54

    Malacis, Tonij 😀

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    Jānis Lakijs > Dusma 18.01.2018. 08.02

    Tonijam taisnība. Citāts ir no:
    Roberts Ķīlis. Sociālās antropoloģijas metodes masu kataklizmu pētniecībā
    (Latvijas Vēsturnieku komisijas raksti, 1. sējums, 325., 326. lpp.)
    Vienlaikus tik laba 2001. gadā publicēta Ķīļa teksta pārzināšana arī man raisa “šādas tādas aizdomas” par mūsu “Tonija” identitāti 🙂

    +1
    0
    Atbildēt

    1

    Dusma > Jānis Lakijs 18.01.2018. 13.22

    esmu sevī vīlusies ….

    +2
    0
    Atbildēt

    1

    tonijs > Dusma 18.01.2018. 15.41

    Nav iemesla, Tu taču pareizi pateici, ka tas nav naciķis.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    tonijs > Dusma 18.01.2018. 15.53

    Dusma, nezinu par Tavas paaudzes vīriešiem, bet man ir nedaudz virs 30 un Gredzena pavēlnieku noskatījos ar lielu interesi, pat DVD nopirku. Es ļoti labi zinu, kas ir orki un kas ir hobiti.

    0
    0
    Atbildēt

    0

Dusma 17.01.2018. 11.53

Vēl. Kad es pati strādāu par vēstures skolotāju – pēdējoreiz tas bija pirms 10 gadiem, mani vienmēr šokēja ne tikai olimpiāžu , bet arī eksāmenu jautājumi vēsturē. Jo – vienmēr bija tā – zvēru – vienmēr – izdodam darbus bērniem – tie sāk strādāt un arī mēs skolotāji skatāmies un mēģinam atbildēt jautājumus un vienmēr – mēs skolotāji sastrīdējāmies par pareizajām atbildēm, vai – atzināmies, ka nezinam kādu no jautājumiem. To es uzskatīju un uzskatu par absurdu.

Tāpat kā – manam jaunākajam bērnam jākārto eksāmens vēsturē , viens pārbaudes veids – eseja. Bet 12.klasē bērni ne reizi nav rakstījuši eseju vēsturē, vispār nezin kas tas ir. Kad par to pasūdzējos vecāku sapulcē – man diezgan neiecietīg paskaidroja, ka ja pati to bērnam nevaru iemācīt, lai bērns nāk uz konsultācjām – un lai prasa – iemācīšot. Nu tādi lūk, absurdi.

Es domāju , es spriežu, ka lietas būtība ir visiem zināmā – absolūtā ministriju – iestāžu bezatbildība , absolūtā ….

+2
-2
Atbildēt

1

    edge_indran > Dusma 17.01.2018. 15.06

    Ar galvu vajag domāt un, domāt par veiksmīgu karjeru. Mācies no “veiksmes stāsta” veiksminiekiem, kuriem kabatā spēcīgāki diplomi par Norvēģijas ģimnāzijas apliecībām:
    Roberts Ķīlis: Mūsdienu izglītībai jākoncentrējas uz karjeru.
    https://www.e-klase.lv/aktualitates/zinas/roberts-kilis-musdienu-izglitibai-jakoncentrejas-uz-karjeru?id=14617

    0
    -1
    Atbildēt

    2

    tonijs > edge_indran 17.01.2018. 15.43

    Ar kuru vietu domāji pats, ka trollis vien no tevis sanāca?

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    Dusma > edge_indran 17.01.2018. 15.44

    interesanti gan – kāpēc tu domā, ka ķīlis ir veiksmīgāks par mani?

    man varbūt ir biežāki un ilgāki orgasmi ,dziļāks miegs un esmu bez parādiem –
    ko vari mūždien putroties un muldēties , nesaprotu

    +2
    0
    Atbildēt

    1

    tonijs > Dusma 18.01.2018. 15.43

    Un varbūt Tev ir arī vairāk matu uz galvas nekā Ķīlim.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

tonijs 17.01.2018. 16.09

Bet tad jau šie olimpiādes uzdevumi, kuros prasīti fakti un datumi, nevis izpratne un analīze, norāda uz lielāku problēmu pašā LU, kā vēsturi māca tur.

+1
-1
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu