Latvijas nodokļu sudoku 8

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Reinis Jansons
Print Friendly, PDF & Email

2018.gads iezīmēsies ar būtiskām nodokļu pārmaiņām, kas skars lielu daļu nodokļu. Šāda vērienīga nodokļu reforma, kas apskata nodokļu politiku caur dažādiem nodokļiem un to mijiedarbību, Latvijā nav pieredzēta sen. Kopumā reforma vērtējama pozitīvi un ir uzteicama politiskā drosme šādai kompleksai pieejai.

Nodokļu izmaiņas – platforma dažādu ekonomisko kaišu ārstēšanai

Šīs nodokļu reformas mērķu saraksts ir bijis diezgan garš – mazināt sociālo plaisu, apkarot ēnu ekonomiku, mazināt darbaspēka nodokļu slogu, palielināt darba tirgus konkurētspēju, finansēt medicīnas aprūpi – sarakstu varētu turpināt. Taču uzreiz jāmin, ka nodokļu izmaiņas nav zāles visām problēmām, tomēr tās var kalpot par labu platformu dažādu ekonomisko kaišu ārstēšanai.

Kopumā gandrīz lielākā daļa sabiedrības pārmaiņas savos naudas maciņos izjutīs jau janvārī. Protams, izjūtas būs dažādas, tomēr naudas tēriņiem būs vairāk. Galveno ietekmi radīs būtiska minimālās algas celšana, atvieglojumu palielināšana par apgādībā esošām personām, neapliekamā minimuma maksimālā sliekšņa celšana un progresīvā iedzīvotāju ienākumu nodokļa (IIN) ieviešana, mazinot bāzes likmi. Iedzīvotāji, kuri līdz šim saņēma minimālo algu, “uz rokas” izjutīs teju 58 eiro pieaugumu, kas ienākumus palielina par piektdaļu.

Sava veida ieguvums no minimālās algas kāpuma ir arī iedzīvotājiem, kuri daļu algu saņem “aploksnē”, jo pieaug sociālās garantijas. Te gan svarīgi, kā uzņēmējs kompensē darbaspēka izdevumu pieaugumu, tomēr samērā zemais bezdarba līmenis limitē iespēju griezt algas neoficiālo daļu. Līdz ar to minimālās algas celšana ekonomikas izaugsmes periodā dos pozitīvu efektu uz algu legalizēšanu. Potenciāli mazinās nelegālās algas daļa, kas daudziem uzņēmējiem liek izvērtēt, vai nepāriet uz pilnīgi “caurspīdīgu” algu izmaksu.

Vairāk naudas atnesīs ģimenēm ar bērniem

Pozitīvu efektu no nodokļu reformas izjutīs ģimenes ar bērniem, jo pieaug atvieglojumu apmērs par apgādībā esošām personām no 175 eiro uz 200 eiro par katru apgādībā esošo. Šo efektu gan neizjutīs vecāki ar zemiem ienākumiem, jo atvieglojumu apmērs var pārsniegt ar nodokli apliekamos ienākumus. Piemēram, divu bērnu vecākam ar 400 eiro bruto algu jau 2017.gadā atvieglojumi ir tik lieli, ka IIN tas faktiski nemaksā. Līdz ar to šādas ģimenes budžetā atvieglojumu palielināšana neko neietekmē. Te gan jāmin, ka ģimenēm ar diviem bērniem un vairāk no 2018.gada 30.aprīļa paredzēta papildus piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta atkarībā no bērnu skaita. Līdz ar to arī ģimenēm ar zemiem ienākumiem, kuras audzina divus un vairāk bērnus, 2018.gads nesīs vairāk naudas.

Nodokļa reforma ievieš arī pilnīgi jaunu un nebijušu IIN likmes dažādošanu atkarībā no ienākumiem, nosekot zemāku likmi (20%) algas daļai, kas nepārsniedz 1667 eiro. Algas daļai, kas pārsniedz minēto slieksni, faktiskā nodokļu likme paliek 2017.gada līmeni (23%). Tieši progresīvās nodokļu likmes ieviešana un solidaritātes nodokļa transformācija rada vislielāko apjomu pat “rūdītiem” finansistiem.

Šķiet, ka iedzīvotāji ar izteikti augstiem ienākumiem no algas daļas, kas pārsniedz  4583 eiro, maksās 31,4%, tomēr faktiski tiks maksāti tie paši līdzšinējie 23%. Šāds efekts rodas tādēļ, ka solidaritātes nodoklis savā ziņā tiek integrēts IIN likmē, proti, IIN likme tiek apvienota ar valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI), uzticot ienākumu no šī nodokļa daļas sadalīšanu VSAA. Turklāt tieši iedzīvotāji ar izteikti augstiem ienākumiem ir otri lielākie ieguvēji no nodokļu reformas, jo tagad no solidaritātes nodokļa netika veiktas iemaksas pensiju uzkrājumos, bet no 2018.gada 10% tiks novirzīti pensiju 2. un 3.līmenim.

Sociālo plaisu reforma mazinās tikai daļēji

Izteikti liela daļa sabiedrības jau janvārī gūs pozitīvu efektu no nodokļu reformas, bet vai mazināsies arī sociālā plaisa un ienākumu nevienlīdzība? Daļēji – ja vērtē procentuālu algas pieaugumu uz rokas, tad var novērot, ka lielāks procentuālais algas pieaugums ir iedzīvotājiem ar zemākiem ienākumiem, pretstatā iedzīvotājiem ar augstiem ienākumiem.

Piemēram, iedzīvotājiem bez apgādājamiem ar bruto algu 500 eiro, neto algas pieaugums būs 6%, savukārt ar algu 900 eiro vairs tikai 1,6%, bet 4000 eiro tikai 0,3%. Izsakot absolūtos skaitļos, 500 eiro saņēmējs iegūs ap 22 eiro vairāk, kamēr 900 eiro saņēmējs iegūst ap 10 eiro vairāk. Interesanti, ka arī 2000 eiro pelnītājs iegūst ap 22 eiro vairāk nekā 2017.gadā. Turklāt ienākumus virs 1667 eiro saņem tikai ap 10% iedzīvotāju, kuri par pārsniegumu maksās lielāku IIN (23%). Līdz ar to būtisku ietekmi no šīs reformas daļas uz ienākumu nevienlīdzības mazināšanu gaidīt nevajadzētu.

Zemu atalgotus darbus jāuztic modernām tehnoloģijām

Šeit ilgtermiņā lielāku lomu var spēlēt tieši reformas izglītības sistēmā. Proti, jāmazinās ir tai iedzīvotāju daļai, kura dara vienkāršus un zemu atalgotus darbus, kurus potenciāli varētu aizstāt ar tehnoloģijām. Investīcijas tehnoloģijās un produktivitātes celšanā varētu veicināt jaunumi uzņēmumu ienākumu nodokļa regulējumā, neapliekot ar nodokli ienākumu daļu, kas paredzēta uzņēmuma attīstībā.

Laiks rādīs, vai Latvijā šis regulējums strādās līdzīgi kā Igaunijā, veicinot ieguldījumus kapitālā, pretstatā peļņas slēpšanai vai pilnīgai izmaksai dividendēs. Īpaši būtisku lomu uzņēmumu kapitāla lielums spēlē tieši krīzes brīžos, jo uzņēmumā ir vairāk naudas un uzņēmēji ir vairāk motivēti cīnīties par savu uzņēmumu, nekā atdot kreditoriem saplosīšanai. Turklāt lielāks kapitāls dod labākas un lētākas iespējas piesaistīt gan banku, gan investoru finansējumu uzņēmuma attīstībai.

Iedzīvotāji līdz galam netic valsts sociālās apdrošināšanas sistēmai

Kopumā nodokļu reformai ir vairāki plusi, kam varbūt mazāk piekritīs mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātāji vai saimnieciskās darbības veicēji. Sociālo garantiju trūkums ir sen ielaista problēma, kas ar šo nodokļu reformu daļēji tiek risināta – mazinot MUN pieejamību, kā arī ieviešot papildus 5% sociālo iemaksu autoratlīdzību saņēmējiem un saimnieciskās darbības veicējiem, kuri nemaksā VSAOI no pilniem ienākumiem.

Neapmierinātība ar sociālo garantiju palielināšanu saistīta ar to, ka iedzīvotāji līdz galam netic valsts sociālajai apdrošināšanas sistēmai. Arī MUN režīma ieviešana, taupot tieši uz sociālo iemaksu rēķina, patlaban dod negatīvu efektu, jo liela daļa sabiedrības, strādājot šajā režīmā, faktiski nav veidojuši pensiju uzkrājumu, kura negatīvo un postošo efektu izjutīs tieši pensijas vecumā.

Diemžēl ticību nodokļu politikai nevairo arī šīs nodokļu reformas samērā lielā sarežģītība un neskaidrība. Ieviešot progresīvu IIN, paralēli atstājot dažādas citas IIN maksāšanas formas, kļūst sarežģīti orientēties nodokļu administrēšanā, turklāt liels slogs tiek uzlikts Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu konsultantiem, uzturot konsultāciju kvalitāti un precizitāti.

Katrai nozīmīgai reformai nepieciešams laiks, lai tā dotu augļus. Nodokļu administrēšanas vienkāršošana un caurspīdības veicināšana ir izteikti svarīga ekonomikas attīstībai un Latvijas konkurētspējai. Tikpat svarīgi ir novērtēt, ka šīs vērienīgās nodokļu reformas nepaliks tikai uz papīra, bet jau jaunā gada sākumā vairumā gadījumu mājsaimniecību maciņos iezīmēsies ar plusa zīmi.

 

Autors ir Swedbank Finanšu institūta vadītājs

Komentāri (8)

Drosma 10.01.2018. 10.51

nezinu nezinu pat ko domāt

Lasu medijus katru dienu – ko esmu sapratusi – Latvijā nodokļu parādi – tie daudzie miljoni ir – daudziem Krievijas pilsoņiem. Neesmu lasījusi, ka nodokļus miljonos nebūtu samaksājušas skandināvu bankas, vai vācu vai dāņu vai zviedru uzņēmumi.

Vienlaicīgi es lasu, ka Latvijas uzņēmumus Latvijas valsts centīgi turpina pārdo Putina Krievijas uzņēmējiem.

Turpina raut te iekšā Putina investorus ….

Pamatshēma – visiem nodokļu nemaksātājiem – ziedo partijām – un saņem nodokļu atlaides vai vari nemaksāt nodokļus – valsts pasūtījumus saņemsi tik un tā

tā kā – nezinu – mana sajūta ir absolūta bezcerība – tikko dzīvē parādīsies iespēja – pirmais ko darīšu – mukšu prom no šsiem bandītiem

+1
0
Atbildēt

2

    basta > Dusma 10.01.2018. 13.44

    Krievi ir apsviedīgāki, turklāt viņiem Saeimā ir Vienotības un SC lobijs. Vieniem par laicīgi neiesniegtu atskaiti VID, aptur bankas kontu lietošanu, bet citiem, uznēmumu īpašniekiem, kam nav etniskas, intelektuālas un emocionālas saites, piešķir atliktos nodokļu maksājumus, skaidri zinot, ka tie nekad netiks nomaksāti. Piemēru ik uz soļa; Liepājas metalurgs, KVV Liepājas Metalurgs utt.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    Bārdainais Signe > Dusma 10.01.2018. 12.46

    Agrāk vispār nekontrolēja un nerakstīja,ka kādam būtu nodokļu parādi,tātad parādus piedzīs un lietas ies uz labo pusi

    +1
    -1
    Atbildēt

    1

    tonijs > Bārdainais Signe 10.01.2018. 14.59

    Es katru ziņu par uzņēmēju vai politiķu blēdībām uztveru arī kā labu ziņu- tātad kāds ir pieķerts, (varbūt) saņems sodu, (varbūt) turpmāk tā vairs nedarīs un (varbūt) arī citi tā nedarīs.

    Es neesmu naivs, Dusma. Es ticu taisnības uzvarai un tam, ka lietas Latvijā kaut lēnām, tomēr iet pareizajā virzienā.

    0
    0
    Atbildēt

    1

    basta > tonijs 10.01.2018. 15.06

    Par spiegošanu Krievijas labā apsūdzētais LDz darbinieks atbrīvots no apcietinājuma
    http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/768279-par_spiegosanu_krievijas_laba_apsudzetais_ldz_darbinieks_atbrivots_no_apcietinajuma
    Nupat noklausījos Kjuža pasaciņas, ka Čevera, Trulā, Ādamsona, Segliņa, Jaundžeikara, Godmaņa, Mūrnieces un Kazlovska 27 gadus ilgi selekcionētā padumjā milicija x stundā nešaušot uz latviešiem.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

zanE 10.01.2018. 20.27

….autors raksta: “Kopumā reforma vērtējama pozitīvi un ir uzteicama politiskā drosme šādai kompleksai pieejai.”…
…hmmm…raksta nobeigumā pietrūka vien atzīmes = “Apmaksāta politiskā reklāma”….

…priekšvēlēšanu pozitīvisma kampaņas sākušās ar socioloģiskām aptaujām, puspatiesībām, slavinošiem rakstiem par drosmīgajiem partijniekiem….Eiropas labākā finanšu ministre sagatavojusi dāvaniņu Latvijai = nodokļu reformu, tikai jautājums…uz kā rēķina?….

…raksta autors nezina vai nezināja, ka apdziedātā nodokļu reforma vēl vairāk palielinās plaisu starp zemo algu saņēmējiem un vidusšķiru?….varbūt apzināti rakstā tika noklusēts, ka zemās algas saņēmējam, ja tas vēlēsies piepelnīties vēl kādā darba vietā, solīto 20% vietā IIN būs 23% un neapliekamais minimums netiks piemērots, lai gan kopējā alga par abām darba vietām nesasniegs robežšķirtnes 1667 EUR….protams, mazajam cilvēkam būs iespēja pēc gada iesniegt deklarāciju, lai pārmaksu atgūtu un dzīvot ar lielisko sajūtu, ka pusotru gadu bez procentiem esi aizdevis savu naudiņu valsts budžetam….no kā gan cita, lai paņem?…bagātie protestēs, bet ar mazo cilvēku var nerēķināties, tam nav pārstāvniecības un apmaksāta raidlaika mediju telpā….

…beidzot tikšot ieviesta vienlīdzība veselības un ārstniecības pakalpojumu saņemšanā….vienlīdzība?….reformas?….tiešām?…”veselības apdrošināšanai” iezīmētais 1% no VSAOI tiks paņemts no tā, kurš strādā vienā darba vietā un divkārt vai trīskārt no tā, kurš, lai nodrošinātu ģimeni strādā vairākās darba vietās….pamatdarbavietā darba devējs savu darbinieku jau apdrošinājis, bet nu viņam vēl jāpiemaksā par obligāto “veselības apdrošināšanu” un tā no katras darba vietas…cik reizes vienam darba ņēmējam šī mistiskā apdrošināšana būs jāmaksā?…un vai to var saukt par vienlīdzību?….

….pašnodarbinātie saimnieciskās darbības veicēji maksās IIN par kalendāro gadu un veiks IIN avansa maksājumu par vēl nenopelnīto ienākumu nākotnē, nezinot, kas ar viņu notiks gada laikā, kas pēc gada notiks ar viņa biznesu un viņu pašu, vai viņa mantiniekiem būs iespēja atgūt avansā pārmaksātos nodokļus….
…kur vēl lieliskā ideja samazināt komersantiem attaisnotos izdevumus uz 80%, kamēr UIN pielīdzināt 0%, ja peļņa tiek reinvestēta….
…no tādas “vienlīdzības” pat nelabi metas…ar 1.janvāri stājās spēkā 173 tiesiskie akti likumu, noteikumu un likumu grozījumu veidā…cik brīnumus un pārsteigumus tie vēl slēpj un kurā brīdī tie atklāsies?….
…tā nav reforma…tas ir bardaks….

+1
-1
Atbildēt

0

kapuscinski13 10.01.2018. 10.12

KREDITU PIEDAVAJUMS STARP INDIVIDUALIEM

Privata aizdevuma piedavajums Loti nopietns un loti atrs

Es esmu persona, kas piedava starptautiskus aizdevumus. Ar kapitalu, ko istermina un ilgtermina aizdevumu pieškiršanai starp privatpersonam vares pieškirt no 2 000 lidz 50 000 000 euro, visiem nopietniem cilvekiem, kas Procentu likme ir 2% visa atmaksašanas termina laika.
Es izsniedzu Finanšu aizdevumus visas šadas jomas: Nekustama ipašuma aizdevums, Ieguldijumu aizdevums, Auto aizdevums, Individualais kredits.
Man ir iespeja apmierinat savus klientus ne ilgak ka 72 stundas, skatit 3 dienas pec pieteikuma veidlapas sanemšanas.

Atra atbilde: [email protected]

Neviena nopietna persona attureties

+1
-1
Atbildēt

1

    kapuscinski13 > kapuscinski13 10.01.2018. 10.13

    KREDITU PIEDAVAJUMS STARP INDIVIDUALIEM

    Privata aizdevuma piedavajums Loti nopietns un loti atrs

    Es esmu persona, kas piedava starptautiskus aizdevumus. Ar kapitalu, ko istermina un ilgtermina aizdevumu pieškiršanai starp privatpersonam vares pieškirt no 2 000 lidz 50 000 000 euro, visiem nopietniem cilvekiem, kas Procentu likme ir 2% visa atmaksašanas termina laika.
    Es izsniedzu Finanšu aizdevumus visas šadas jomas: Nekustama ipašuma aizdevums, Ieguldijumu aizdevums, Auto aizdevums, Individualais kredits.
    Man ir iespeja apmierinat savus klientus ne ilgak ka 72 stundas, skatit 3 dienas pec pieteikuma veidlapas sanemšanas.

    Atra atbilde: [email protected]

    Neviena nopietna persona attureties

    0
    -1
    Atbildēt

    0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu