Pasargāt sportistus • IR.lv

Pasargāt sportistus

Foto — Ģirts Ozoliņš, Picture Agency, un no uzņēmuma arhīva
Ieva Puķe

Šobrīd mums ir patīkamās problēmas. Sezonas pīķis, visiem vajag kādas lietas! Šodien patiesībā ir pirmā diena, kad esam visus sūtījumus izsūtījuši, atviegloti nopūšas uzņēmuma Blindsave vadītājs Andis Blinds. Viņa birojā, skaistā koka ēkā Pārdaugavā, mantas sapakotas, lai dotos uz plašākām telpām Piņķos. Vēl mirkli pirms manas ierašanās uz turieni aizceļojusi viena krava. Tomēr pat šādā brīdī ir atskrējis kāds florbola vārtsargs, mans sarunu biedrs lūdz kolēģim, lai klientam iedod uzlaikot sporta cimdus.

Tik saspringtā laikā neatteikt interviju —  par to vien Blindu var apbrīnot. Zināma loma te arī apstāklim, ka gados jaunais uzņēmuma boss, diplomēts politologs, «iepriekšējā dzīvē» pats bijis komunikācijas speciālists. Divus gadus pat asistējis premjeministrei Laimdotai Straujumai.

«Tieši, kad sāku uzņēmējdarbību, no gaisa nokrita Straujumas padomnieka amats. Mēs ļoti labi sapratāmies, viņa man uzticējās. Profesionāli, cilvēcīgi…» Andis piemin notikumus pirms pieciem gadiem, mirkli pēc Blindsave rašanās. «Tagad skatos atpakaļ —  kā es to visu vēl varēju apvienot ar sportošanu? Katru vakaru skrēju apkārt…»

No lupatām uzšūta ideja

Florbols, Anda hobijs kopš pusaudža gadiem, nesis lielu gandarījumu —  viņš vēl tikko pusgadu spēlējis pasaules spēcīgākajā līgā, Zviedrijas klubā Mullsjo AIS. Bijis tur pirmais vārtsargs no Latvijas.

Vēl joprojām atceras, kā skolā fizkultūras stundā ārā izsaucis svešs onkulis. Abiem ar dvīņubrāli (kurš tagad ir izpilddirektors Lāču maiznīcā) teicis: «Jūs tādi fiziski spēcīgi puiši, vai negribat nodarboties ar florbolu?» Izrādās, pamanījis viņus strītbola mačos, speciāli nācis meklēt. «Tā sākām, kā smejamies, esam profesionāli amatieri.» Brālis ir laukuma spēlētājs, Andis    vārtsargs un tagad jau arī treneris Ķekavas florbola komandā. «Vārtsargi ļoti daudz laika pavada uz ceļiem, tā 25, 26 gadu vecumā man radās ceļu problēmas. 28 gados izdomāju ceļu sargus, tas joprojām ir Blindsave populārākais produkts. Esmu veiksmīgi pārvērtis savu hobiju par biznesu,» Blinds rezumē.

Tie ceļu sargi, ko viņš pats lietoja sporta karjeras sākumā, tagad liekoties briesmīgi. Lieli, no cietas plastmasas, domāti hokejam. Sabeigto ceļgalu dēļ ieturējis divu gadu pauzi florbola karjerā, viņš devās pie mammas draudzenes —  profesionālas šuvējas —  un lūdza uzmeistarot tādus sargus, kādus pats bija iedomājies. «Mocīju, kamēr viņa no lupatām uzšuva manu ideju, lai varu notestēt. Sapratu —  jā! Nenormāli patika! Joprojām turu mājās par piemiņu.»

Ideāla polsterējuma meklējumos Andis arī apmeklējis porolona rūpnīcu, darbinieki laipni ļāvuši atgriezumu kaudzē izvēlēties, vai kas der.  «Paņēmu vairākus materiālus testēt. Viens —  tieši kāds vajadzīgs florbolam! Tas bija domāts matračiem, bet piemēroju, kā man vajag. Radīju pasaulē labākos florbola vārtsargu ceļasargus,» viņš runā vienā mierā.

Kāpēc citiem nebija ienācis prātā kas tāds? Florbols ir salīdzinoši jauns sporta veids, tā nav pat  olimpiskā disciplīna. Lielie sporta preču zīmoli aizdomājušies tikai līdz florbola nūjām. Spēlētāju komandā daudz, katram vajag nūju, tās bieži plīst… Aizsargierīču tirgus nav tik liels un atraktīvs, stāsta uzņēmējs.

Bet viņš darbojās pedantiski. Zinot, ka ceļu sargi ātri «izsēžas», izdomāja mazu inovācijiu —  rāvējslēdzēju, lai var nomainīt polsterīti.

«Šis materiāls jau ir ražots pēc mūsu pasūtījuma,» pasniedz poliuritāna plāksnīti.  «Paturiet rokās, redzēsiet, kā sasilstot mainās! Tikai septiņi milimetri plāns, izturīgs, elastīgs, ieņem ķermeņa formu. Te, piemēram, esam to ribu zonā iešuvuši basketbolista tērpam,» rāda uz manekenu biroja stūrī. «Ir vajadzība! Arī Dāvis Bertāns vasarā teica, esot laukumā dabūjis «pa stīvo» tā, ka divas dienas nevarēja paiet.» Protams, lielie sporta zīmoli basketbolam piedāvā savas aizsargtehnoloģijas. Andis esot šos ražojumus griezis, pētījis. «Parasts porolons, tas tomēr nepasargā no kritiena pret zemi. Bet ar mūsu ceļu sargu var krist pret zemi, celis būs pasargāts. Pēc RTU testiem, šis ceļu sargs absorbē spēku, ar kādu sit stiprākie pasaules bokseri. Unikālākā īpašība mūsu materiālam —  kad tas uzsilst, kļūst ļoti ērts. Tik ļoti kustas tev līdz, ka to nejūti. Visi basketbolisti, kas to lietojuši, apgalvo — tas ir mega ērts. Arī Latvijas vīriešu un sieviešu izlases turpina lietot, acīmredzot patīk.»

Konkurenti jau kopē

Uz sporta preču līniju, kuras nosaukumā ietverts paša uzvārds, Blinds gāja soli pa solim. «Visu dzīvi esmu gribējis kaut ko savu darīt. Šī ir lieta, kas man ļoti patīk, dvēseles aicinājums,» viņš nebaidās būt patētisks.

«Ir bijis tā, ka pieredzējusi šuvēja saka: kāpēc tik sarežģīti, taisīsim daudz vienkāršāk! Es, kas no šūšanas tik daudz nesaprotu, atbildu: nē, taisīsim tā, kā es gribu. Man vajag sarežģīti! Ja taisītu vienkārši, es jau sen bankrotētu. Varēšu tikai tad kaut ko izdarīt, ja ražošu, ko neviens cits nav uztaisījis,» Andis runā ar pārliecību.

«Akli ticu, ka šī ir mana vīzija. Ka es šajā tēmā saskatu vairāk nekā citi. Es arī ļoti aizrautīgi un azartiski visu daru, to arī citi novērtē. Konkurenti ir sākuši kopēt, atraduši līdzīgu materiālu —  mums ir aizsargveste, no kuras mazāk bumbiņa atlec, tagad tādu ir izlaidis vēl viens zīmols, brutāli nošpikojis ideju.»

Lielu atspērienu sākumā devis Jelgavas biznesa inkubators. Tagad Blindsave piektajā darbības gadā ražo jau vairāk nekā 30 dažādus produktus: divu veidu florbola ceļu sargus, vārtsarga bikses un kreklu, trīs veidu vestes, ķiveres… Tiek piedāvātas arī dažādas krāsu variācijas, individualizētu pasūtījumu iespēja. Un palēnām ielikta kāja arī basketbola nozarē.

Sportā mārketinga formula esot ļoti vienkārša: vajag dabūt kādu zvaigzni, kas lieto tavu ražojumu un pastāsta, ka tas ir lielisks. «Florbolā mums tas izdevās,» lepojas uzņēmējs. «Zviedrijas izlases vārtsargs Patriks Āmans, kad dabūja zelta medaļu pasaules čempionāta finālspēlē, nez kāpēc novilka kreklu, uz kura sponsori sarakstīti, un visur staigāja ar «manu» aizsargvesti. Es biju tribīnēs ar latviešu izlases džekiem, aiz prieka iebļāvos…»

95% no Blindsave apgrozījuma veido eksports, kājsargi ar marķējumu «Made in Latvia» aizceļojuši visur, kur vien cieņā florbols. «Šveice tikko mūs ar pasūtījumiem apbēra, arī tā ir liela florbola valsts. Šveices izlasei aizsūtījām veselu kreklu partiju viņu krāsās, arī Šveices izlases vārtsargi lieto mūsu ekipējumu,» priecājas Blinds.

Par florbola aprīkojuma tirdzniecību patlaban notiek sarunas ar Intersport starptautisko veikalu ķēdi Zviedrijā. «Labprāt pateiktu, ka esam pirmais Latvijas zīmols, kas ticis Intersport, bet, kamēr nav līgums apstiprināts, nevaram.»

Florbolā Blindsave ražojumus uzskata par premium klasi. «Tā mēs sevi arī pasniedzam,» saka uzņēmuma saimnieks. «Esam pasaulē vienīgais florbola vārtsargu aprīkojuma zīmols. Ir bijuši citi mēģinājumi, neviens nav bijis tik veiksmīgs. Jo tirgus ir ierobežots, katrā komandā tikai divi vārtsargi. Pasaules topa vārtsargi izmanto mūsu lietas, bet pasaulē nopietnu maksātspējīgu vārtsargu ir 30 —  40 000. Piemēram, makšķernieku Latvijā ir vairāk nekā 100 000.»

Florbols Blindsave uzņēmējdarbībai bijis ideāls testa laukums, tagad būtu jāiet tālāk.  Peintbols, BMX, kamaniņu braukšana, bobslejs, hokejs, daiļslidošana, handbols, volejbols, pat militārā nozare —  Blinds uzskaita tos, kam interesējuši viņa ražojumi. Blindsave sargus izmanto, piemēram, bobslejists Oskars Melbārdis, tos ir iegādājušies arī hokejisti un regbijisti. «Bet tu nevari visu aptvert, nevajag šaut ar lielgabalu uz visām pusēm, vajag kaut ko vienu attīstīt,» Andis par nākamo uzņēmējdarbības etapu izvēlējies basketbolu. Starp citu, tas pirms florbola bijis viņa paša sports,  ticis arī līdz Baltijas skolnieku mačiem un LU izlasei.

Basketbola aizsargu ražošana pagaidām ir tikai taustīšanās —  viņš runā reālistiski. Pavisam cits vēriens! Ja florbolā ar jebkuru vārtsargu viegli varēja kontaktēties kaut vai feisbukā, pasaules līmeņa basketbolisti sēžot kā aiz augsta žoga. Blindsave aizsargus lieto gan Latvijas vīriešu, gan sieviešu izlasēs. Andis ir pārliecināts, ka par tiem dzirdējis arī šobrīd izcilākais no mūsu sportistiem Kristaps Porziņģis. Bet mēģinājumi kontaktēties ar viņu palikuši bez atbalss. «Viss nav tik vienkārši, mūsu sargus viņš nemaz nevar vilkt.  Kāpēc, ja Adidas maksā miljonus par viņu zīmolu izmantošanu? Basketbols ir attīstīts, sakārtots sports, visur priekšā sponsoru līgumi.» Blindsave esot gan cerības noslēgt līgumu ar kādu citu NBA spēlētāju, «bet arī tur mūsu logo, iespējams, būs jākrāso ciet. Pavisam citi spēles noteikumi.»

Viss palēnām notiek. Pagājušo-nedēļ viens no Kauņas Žalgira leģionāriem, amerikānis, pasūtījis Blindsave aizsargus. Dienu pirms mūsu sarunas birojā ienācis tumšādains sportists, kas spēlē basketbolu Krievijā. Viesojies Latvijā, dzirdējis, ka ir tāda firma… «Ja saliekam kopā klubus, kuros ir mūsu «lietotāji», sanāks jau gandrīz puse Eiropas top klubu,» Andis lēš. «Jānis Strēlnieks spēlē Grieķijā, Jānis Timma un Rolands Šmits Spānijā… Sākums ir! Protams, tas prasīs laiku, lai arī citi sāktu valkāt. Basketbola tirgus ir ļoti liels, Latvijā ir ap 15 000 spēlētāju, vienā Spānijā —  800 000 spēlētāju, Amerikā —  pāri miljonam. Nevar salīdzināt ar florbolu.»

Ja Porziņģis kādā intervijā pateiktu, ka lieto Blindsave sargus, iespējams, tas beigtos ar krahu, iesmejas Andis. Viņam un pieciem biroja kolēģiem būtu problēmas nodrošināt visus interesentus ar aprīkojumu, bizness vienkārši «uzkārtos».

«Ar basketbola lietām aizbraucām uz izstādi Vācijā, tagad plānojam braukt uz Ameriku, pēc tam atkal uz Vāciju,» Blinds iezīmē šī brīža plānus: «Jāturpina smagi strādāt.» 

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Brīdis, kad man vārtsargi atsūta e-pastu no ārzemēm: tavi ceļu sargi mani ir izglābuši, es vispār varu spēlēt florbolu! Top džeki pasaka: wow!»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Pat tad, ja tev liekas, ka zini, tomēr ar svaigu galvu pārbaudi vēlreiz. Izrādījās, ka sertifikācijā ķiveres režģa caurumiem jābūt nedaudz mazākiem. Partija nododama metāllūžņos. Sāpīgi.»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
«Nebaidīties no eksporta. Īpaši, ja tev ir produkts, kas rada pievienoto vērtību, risina kādu problēmu. Ja ir pārliecība, ka tavs produkts ir labāks nekā citi, nevajag kautrēties!»

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu