Kā dzīvs!

Overly līdzdibinātājs Ainārs Kļaviņš.
Ieva Cielava
Print Friendly, PDF & Email

Papildinātās realitātes veidotāji Overly dažu gadu laikā guvuši starptautisku atzinību un klientu simpātijas pat Kenijā

Kaila cilvēka galva «atdzīvojas», tiklīdz pavēršu pret to savu viedtālruni. Kaila nevis tāpēc, ka bez cepures. Kaila tāpēc, ka bez ādas. Skaidri saskatāmi visi ķermeņa audi. Galva savelk muskuļus smaidā, tad kļūst atkal nopietna. Ekrānā redzamais trīsdimensiju attēls it kā «izlien» no parastas papīra izdrukas, kad zīmējumam pievēršas tālruņa kameras acs. Smaidošā galva demonstrē sejas muskuļu kustības, cita klanoties rāda kakla skriemeļus darbībā. Šī kustīgā bildīte ir «papildinātā realitāte», un tās radītās iespējas neapstājas tikai pie anatomijas grāmatām. Skatoties uz lietām caur telefona kameru, īpaša lietotne spēj atvērt jebkādu iepriekš sagatavotu digitālo papildinājumu – palaist video, «atdzīvināt» attēlu; iespējas ir gandrīz bezgalīgas.

Šī digitālā risinājuma autors Overly mīt Rīgā, Artilērijas ielas mājā ar nelielu zaļu pagalmu, kurā sagumusi veca lapenīte. Telpu sienas klāj mākslinieces Daigas Krūzes gleznas, bet pie datoriem sasēduši pārdesmit cilvēku. Koprades telpa pulcē vairākus nelielus uzņēmumus, Overly septiņu cilvēku lielā komanda iekārtojusies vienā stūrī. Sarunai apsēžamies uz ērtiem dīvāniem – tā ir Overly līdzdibinātāja Aināra Kļaviņa snaudas vieta, kur atjaunot spēkus.

Ēšana bija sekundāra!

Ideja darboties ar papildināto realitāti Aināram dzima pirms pieciem gadiem. Tolaik viņš vadīja projektus reklāmas aģentūrā un pamanīja, ka šādus risinājumus sāk piedāvāt Amerikā. Uzreiz jutis, ka tā ir īstā lieta, bet vajadzēja partneri, kas palīdzētu idejas realizēt. Apstaigājis vairākus programmētājus, saņēma līdzīgas atbildes – tas nav vajadzīgs, neviens to neizmantos, nav vērts tērēt laiku. Bet tad viņš satika Gati Zvejnieku, kurš tobrīd radīja spēles sociālajam tīklam Draugiem.lv. Bija spēles Ferma zelta laikmets. Gatim bija dziļākas zināšanas par papildinātās realitātes tehniskajām niansēm, bet trūka ideju, kur to pielietot. Tieši tas Aināram bija vajadzīgs! 2013. gadā abi pameta līdzšinējos darbus un lika visas likmes uz papildināto realitāti, gadu vēlāk nodibinot Overly.

«Acis deg un pagulēt vairs nevar,» tālaika satraukumu atceras Ainārs. Turklāt iekrājumi pirms drosmīgā soļa bija pavisam niecīgi – ar tiem «varēju nosegt tikai to, ka pirmos pāris mēnešus nenomirstu badā», viņš tagad pasmejas.

Pirmais gads uzņēmumam noslēdzās ar nepilnu 20 tūkstošu eiro apgrozījumu. Smags, bet romantisks laiks, atceras Ainārs. «Bija apziņa, ka dari kaut ko sev, savas idejas labā, ēšana bija sekundāra.» Lai iekustinātu uzņēmumu, Aināram un Gatim izdevās piesaistīt finansējumu no Altum, vēlāk saņemt arī grantu Atspēriens. Tas bija dzīvības pavediens, tagad viņš atklāj – neilgi pirms Atspēriena likās, ka biznesam būs jāliek punkts. Tomēr tad Overly sāka uzņemt apgriezienus. Otrajā gadā apgrozījums četrkāršojies līdz 80 tūkstošiem un pirmo reizi atnesa nelielu peļņu. Pērn apgrozījums uzlēcis jau līdz 200 tūkstošiem, un vairāk nekā 30 tūkstošu peļņa ieguldīta uzņēmuma attīstībā. Šogad Ainārs cer biznesu atkal dubultot – līdz 400 tūkstošiem.

«Esam jaudīgi»

Politisko reklāmu uzlaušana. Tāds bija Overly pirmais lielais papildinātās realitātes projekts, ko izdevās realizēt kopā ar žurnālu Ir pirms 12. Saeimas vēlēšanām. Kad telefona ekrāns, kurā atvērta Overly lietotne, tika pavērsts pret kādu no politiskajām reklāmām, papildinātā realitāte ļāva ieraudzīt to, kas noslēpts aiz politiķu smaidiem un solījumiem – lasīt par skandāliem, līdz šim paveiktajiem darbiem un nepiepildītiem solījumiem. To visu izgaismoja Pilna bilde. «Uzlauztas» bija partiju reklāmas avīzes un bukleti, vides reklāmas un pat uzlīmes. Šī kopā ar reklāmas ekspertu Voldemāru Dūdumu realizētā kampaņa līdztekus citām balvām nupat saņēmusi prestižo World Summit Award.

Projekts ne tikai pierādīja pašmāju uzņēmumiem, ka Overly patiesi ir gatavs darbam, bet radīja rezonansi ārzemēs. Ainārs saņēma aicinājumu kaut ko līdzīgu atkārtot arī Horvātijā, Gruzijā un pat šogad Lielbritānijā gaidāmajās ārkārtas parlamenta vēlēšanās. Laika trūkuma dēļ gan to neizdosies realizēt, jo vēlēšanas notiks jau jūnijā.

Aktīvs uzņēmuma pārstāvis darbojas Beniluksa valstīs, no janvāra uzņēmums darbojas arī Kenijā. Izņēmuma kārtā tur Overly pazīst kā Ona. Āfrikai pielāgota īpaša lietotnes versija ne tikai tāpēc, ka ir tāls ceļš līdz serverim Eiropā, bet arī tāpēc, ka kenijieši nespējot izrunāt vārdu «Overly».

Kenijā pavēries perspektīvs reklāmas lauks. «Tehnoloģiski viņi ir ļoti attīstīti,» aizrautīgi stāsta Ainārs. Āfrikas valsts piedzīvojusi strauju tehnoloģiju lēcienu – no nekā uzreiz uz 4G internetu. Lai gan liela daļa no 46 miljoniem iedzīvotāju cieš nabadzību, daļa ir pietiekami turīga. Turklāt Kenijā mobilie telefoni vienmēr ir pie rokas – tiek izmantoti pat norēķiniem maksājumu karšu vietā.

Overly ir vienīgie Latvijā un Baltijā, kas piedāvā papildinātās realitātes risinājumus, tomēr Eiropā un pasaulē ir jākonkurē ar citiem. Pērnā gada nogalē Ainārs devās uz papildinātās realitātes ikgadējo konferenci Berlīnē. «Sēžot Latvijā, rodas mazas valsts sindroms – ko tad es? Tad aizbrauc uz konferenci un saproti, ka mēs esam diezgan jaudīgi. Bija vairāki piemēri, kurus rādu milzīgiem ASV uzņēmumiem, un viņi saka: wow!»

Spēles ar dzeju

Lai gan uzņēmums arvien aktīvāk iekaro ārzemju tirgus, vismīļākie projekti paveikti mājās. Piemēram, Rīgas Motormuzejā, pateicoties papildinātajai realitātei, «atdzīvojas» oldsmobiļa šasijas eksponāts. Šis bija izaicinošs projekts, prasījis aptuveni pusgadu ilgu darbu. Ir samērā vienkārši likt telefonam atpazīt zīmējumu vai plakātu, taču reaģēt uz trīsdimensionālu objektu ir sarežģīti, jo lietotnei «jāiemāca» atpazīt objektu dažādos griezumos un stāvokļos. Rezultāts ir tā vērts – pavēršot telefona vai planšetes kameru pret šasiju, ekrānā modelis sāk rūkt, ļaujot izpētīt, kā darbojas katra skrūvīte mašīnas «vēderā». Lai to paveiktu, mašīnas modelis bijā trīsdimensionāli jāskenē, tāpēc tagad nepieciešamības gadījumā 3D printeris to varētu arī izdrukāt.

Tāpat īpašs ir kopā ar Anatomy Next veidotais anatomijas grāmatu projekts skolēniem. Kopā ar Rīgas Stradiņa universitāti izstrādāti precīzi cilvēka zemādas ķermeņa atveidojumi, kuri iekustināti 3D zīmējumos. Telefona ekrānos tie iznirst no grāmatu lapām, ļaujot skolēniem smalki izpētīt, kā ķermenī notiek kustības. Latvijā radītās grāmatas tiek tirgotas Amerikā. Tāpat arī Amerikas un Japānas tirgu Overly palīdzējis veiksmīgi sasniegt vietējam spēļu zīmolam Brain Games. Viņi jau iepriekš bija radījuši loģikas kārtis, izaicinot spēlētājus risināt dažādus uzdevumus. Agrāk pareizās atbildes bija pievienotas kastītē ieliktā lapā, bet tagad spēlētājs par risinājumu var pārliecināties, pavēršot pret kārti savu tālruņa kameru – ekrānā tiks izspēlēts atrisinājums.

Tas, cik ilgi jāprogrammē šādi triki, atkarīgs no projekta sarežģītības. Piemēram, no papīra lapas iznirstošu galvu varētu uztaisīt arī nedēļas laikā, taču tas būtu bez anatomiskas precizitātes. Savukārt līdz niansēm precīzs ķermenis un tā kustības prasījušas vairāku mēnešu darbu. Savukārt video pievienošana attēlam prasa tikai piecas minūtes – ja ir jau gatavs gan video, gan attēls. «Arī videoklipu var uztaisīt par 200 eiro, un var uztaisīt par 20 tūkstošiem eiro,» salīdzina Ainārs.

Ar Overly veikumu var iepazīties arī Lavijas Nacionālajā mākslas muzejā, kur, pavēršot pret gleznu kameru, var uzzināt informāciju par kādu konkrētu vietu gleznā vai kaut ko sīkāk par tās restaurēšanu. Savukārt Aspazijas mājā Jūrmalā griestu lampā ieslēpts dators, projektors un skaļruņi ļauj tās apgaismotam galdam pēkšņi pārvērsties skārienjutīgā virsmā, uz kuras var spēlēt ar Aspazijas dzeju saistītas spēles un uzzināt vairāk par muzeju.

Turpmāk Overly raugās divos attīstības virzienos – uz izglītību un izklaidi. Viņi plāno izmantot papildināto realitāti, lai atrisinātu problēmas, «ar kurām pasaulē vispār nekas nav darīts», intrigu piešķiļ Ainārs. Sīkāk neko atklāt neļauj ar kādu ārvalstu uzņēmumu parakstīts līgums, taču risinājums tikšot publiskots jau šovasar. «Papildinātā realitāte iet uz to, ka atpazīst vidi tev apkārt un iedod digitālo saturu. Jautājums – cik ilgi skatīsimies melnajā kastītē?» Proti, telefonā. Viņaprāt, tuvāko 5-10 gadu laikā telefonus nomainīs īpašas brilles – daudz jaudīgākas un stilīgākas par šobrīd pazīstamajām.

Ainārs zina stāstīt, ka lielās starptautiskās kompānijas iegulda miljonus, lai sekotu līdzi šīs tehnoloģijas piedāvātajām iespējām. Kā paraugu viņš demonstrē video no kurjerpakalpojumu sniedzēja DHL noliktavas. Darbinieks, kas uzlicis interaktīvas brilles, gluži kā datorspēlē redz uz noliktavas grīdas iezīmējamies bultiņas, kas aizved līdz vajadzīgajai paciņai. Kad noliktavas mašīna pie tās piebrauc, kastīte sāk mirgot zaļā krāsā. Darbinieks to paceļ acu augstumā un brilles noskenē svītru kodu. «No vienas puses, baisi, no otras – efektīvi,» Ainārs smaida.

* Pieņem ātri, atlaid ātri – angļu val.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Ir ļoti laba sajūta būt daļai no cilvēkiem, kas strādā pie mūsu nākotnes.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Sākot uzņēmējdarbību, biju pārliecināts, ka uzņēmums var būt virtuāls – katrs strādā no vietas, kur vēlas, un komandas darbs notiek ar datora palīdzību. Pēc pirmā darbības gada sapratu, ka nekas nevar aizstāt klātesamību vienā telpā kā komandai.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Hire fast, fire fast!* Ja esi sapratis, ka cilvēks nav atbilstošs darbam, nevajag auklēties, mēģinot «kaut ko izspiest» – zaudēsi laiku, enerģiju un naudu.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu