“Rail Baltica” prognozētās izmaksas – 5,8 miljardi eiro 1

Projekta vizualizācija. Attēls: railbaltica.info
Print Friendly, PDF & Email

Projekta vadītāja Rubesa pārliecināta, ka ieguvumi pārsniegs izdevumus

Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas projekta “Rail Baltica” izmaksas varētu būt 5,788 miljardi eiro, šodien forumā ”Rail Baltica Global Forum 2017” paziņoja EY partneris Baltijas valstīs Nauris Kļava, vēsta aģentūra LETA. Projekta “Rail Baltica” ieguvumi krietni pārsniedz investīcijās, forumā sacīja AS “RB Rail” valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.

Viņa uzsvēra, ka projekts uz ilgu laiku mainīs Baltijas valstu urbāno un ekonomisko vidi. Viņa norādīja, ka dzelzceļa projekti nodrošina daudz sekundāro ieguvumu, kā arī makroekonomiskos multiplatorus. “Rail Baltica” izveidos jaunu ekonomisko koridoru, nodrošinot plašākas mobilitātes iespējas, jaunas piegāžu ķēdes loģistikas sektoram, tūrisma attīstību, vairos nodarbinātību un kopējo ekonomikas attīstību. Projekts ir draudzīgs videi, samazinot izmešus transporta sektorā, kā arī finansējumu autoceļiem.

Kļava norādīja, ka “Rai Baltica” izdevumu un ieguvumu analīze izstrādāta, lai atjaunotu 2011.gada AECOM pētījumu apstākļos, kad lēmumi par investīcijām jau pieņemti. Analīzē “Rail Baltica” vērtēts kā globāls projekts, nevis trīs atsevišķi posmi Baltijas valstīs.

Eiropas Savienība (ES) varētu segt 4,635 miljardus eiro, sedzot 85% izmaksu, Baltijas valstis -1,154 miljardus eiro. Igaunijā projekts izmaksās 1,346 miljardus eiro, un nacionālā līdzfinansējuma daļa apmēram 268 miljoni eiro. Latvijā izmaksas lēstas 1,968 miljardi eiro ar nacionālo līdzfinansējumu 393 miljoni eiro, Lietuvā – 2,473 miljardi eiro ar nacionālo līdzfinansējumu 493 miljoni eiro. 2048.-2052.gadā būs nepieciešamas vairāk nekā 500 miljonu eiro investīcijas infrastruktūras atjaunošanai.

Viņš norādīja, ka projekta sociālekonomiskais ieguvums pārsniedz 16 miljardus eiro, tostarp ņemot vērā ieguvumus ceļotājiem, kravu pārvadātājiem, dzelzceļa operatoriem, skaņas un gaisa piesārņojuma mazinājumu, kā arī klimata pārmaiņu mazināšanas prasību ieviešanā. Būtiska ietekme gaidāma arī uz valstu ekonomikām.

Pētījumā paredzēts, ka projekts radīs iekšzemes kopprodukta (IKP) multiplicējošo efektu vēl 2 miljardu eiro vērtībā. Projekts radīs arī skaitliskā ziņā neizmērāmu ieguvumu, piemēram, ciešākas Baltijas valstu uzņēmējdarbības integrāciju, plašāku piekļuvi reģiona izklaides un kultūras pakalpojumiem. Ieguvumi sabiedrībai no projekta būtiski pārsniedz projektam nepieciešamos investīciju un ekspluatācijas izdevumus, secināts EY pētījumā.

Vidēji “Rail Baltica” ģenerēs naudas plūsmu gandrīz 6 eiro visu trīs Baltijas valstu iedzīvotājiem ar katru no valsts budžeta investēto eiro. Aplēsts, ka “Rail Baltica” projekts radīs vai saglabās 13 000 pilna laika darbavietas būvniecībā un vairāk nekā 24 000 tiešās un netiešās darbavietas saistītajās nozarēs būvniecības laikā.

Pēc pārvadājumu sākšanas “Rail Baltica” uzlabos satiksmes drošību Baltijas valstīs un radīs apstākļus 400 cilvēku dzīvību izglābšanai, kas ir līdzvērtīga 30 miljonu eiro ekonomiskajiem ieguvumiem sabiedrībai gadā, uzskata pētnieki. Projekts mazinās transporta nozares CO2 emisijas un gaisa piesārņojumu, radot 6,3 miljardu eiro ieguvumus.

Komentāri (1)

Elektriķa dēls 24.04.2017. 16.10

Nu kā var nesolīt !

0
0
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu