Neesam upuri • IR.lv

Neesam upuri

4
Žaks Hercogs: «Mūsuprāt, ir lieliski, ka kultūras celtne ir pieejama ikvienam, ne tikai tiem, kas alkst dzirdēt Bēthovenu vai apbrīnot Pikaso.»

Šveiciešu arhitekts Žaks Hercogs (66), kas kopā ar kolēģi Pjēru de Meronu ir radījis desmitiem izteiksmīgu ēku daudzviet pasaulē, piekrīt, ka Elbas Filharmonija ir viens no pretrunīgākajiem projektiem viņu karjerā


Hamburgas iedzīvotāji bija sajūsmā par Elbas Filharmonijas projektu, bet daudzi vēlāk sūkstījās, ka celtniecība izmaksā krietni vairāk, nekā plānots. Šķiet, ka tagad vispārēja prieka sajūta atgriežas. Taču viss būvniecības laiks ir bijis dažādu emociju karuselis. Vai tāda ir arhitektūras būtība?
Arhitektam ir jāspēj radīt tādu dizainu, ka cilvēki to pieņem, iemīl un rūpējas par tā uzturēšanu. Šis projekts ar savu izskatu ir spējis iekarot cilvēku sirdis. Mēs ceram, ka pozitīvas emocijas tikai vairosies, kad cilvēks aizies uz koncertu un izdzirdēs pirmās skaņdarba notis. 

Īsta skaidrība un galīgais viedoklis nostiprinās tikai tad, kad projekts ir pabeigts pilnībā.

Tā kā projekta attīstīšanas laikā bija daudz asu strīdu, vai vispār bijāt drošs, ka Elbas Filharmonija tiks pabeigta?
Fakts, ka projekts ir īstenots līdz galam, ir gandrīz neticams. Esam pieredzējuši neskaidrības arī citu ēku celtniecības laikā, taču šī vairāk nekā jebkura cita pierāda, ka arhitektūra ir pacietības jautājums. Tas ir pilnīgs neprāts, ja padomā, cik daudz laika bija nepieciešams, lai to realizētu! Ir pat skumji, ka šī būve ir nozagusi tik daudz mūsu dzīves laika. 2001. gadā, kad mēs sākām, man piedzima dēls. Tagad viņš ir tikpat vecs, cik projekts, – 16 gadu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu