Vējonis nolēmis izsludināt strīdīgos “lojalitātes grozījumus” 16

Valsts prezidents Raimonds Vējonis. Foto: Ieva Čīka, LETA.
Print Friendly, PDF & Email

Valsts prezidents šodien lēma izsludināt grozījumus Izglītības likumā, kas tostarp paredz iespēju no darba atbrīvot valstij nelojālus pedagogus.

Vējonis lēmis izsludināt valsts budžeta likuma paketē ietverto likumu “Grozījumi Izglītības likumā”, neskatoties uz to, ka atsevišķas likumā ietvertās normas ir bez tiešas ietekmes uz valsts budžetu un to virzīšana valsts budžeta paketē sabiedrībā pamatoti radījusi neizpratni, ziņo aģentūra LETA.

Nodot šos grozījumus otrreizējai izskatīšanai Saeimā Vējoni aicināja Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība un Latvijas Izglītības vadītāju asociācija. Šonedēļ starp iesaistītajām pusēm notikusi tikšanās, kuras laikā uzklausīti to argumenti.

Vērtējot šo grozījumu otrreizējas caurlūkošanas lūgumus, Vējonis ņēma vērā Rīgas pilī 30. novembrī notikušajā apspriedē Saeimas atbildīgās komisijas un Saeimas juridiskā dienesta sniegto informāciju par būtiskiem normu redakciju uzlabojumiem likuma izstrādes gaitā, salīdzinot ar Ministru kabineta iesniegtajā likumprojektā ietvertajām normu redakcijām. Izsludinot likumu, Valsts prezidents ņem vērā arī Saeimas juridiskā dienesta sniegto vērtējumu par Izglītības likuma grozījumu atbilstību Satversmei. Vienlaikus Valsts prezidents aicina Saeimu rūpīgi sekot līdzi likumā ietverto normu piemērošanas praksei, lai laikus varētu identificēt un novērst iespējamas problēmas normu piemērošanā.

Valsts prezidents arī aicinās Saeimu turpmāk vairāk uzmanības pievērst tam, lai valsts budžeta likuma paketē netiktu veiktas izmaiņas nozarēm un sabiedrībai būtiskos jautājumos, ja šīm izmaiņām nav tiešas ietekmes uz budžetu. Kā ziņots, Saeimas vairākuma apstiprinātie grozījumi Izglītības likumā sīkāk sadala Izglītības likuma 51.pantu, kas nosaka pedagoga vispārīgos pienākumus. Ministrs piedāvāja atsevišķi nodalīt šajā punktā iekļauto pedagoga pienākumu audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus — Latvijas patriotus, šos pienākumus izceļot jaunā apakšpunktā, kas noteiktu, ka pedagoga pienākums ir “audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus — Latvijas patriotus, stiprināt piederību Latvijas Republikai”.

Līdz šim likuma 51. panta otrais punkts paredzēja, ka pedagoga pienākums ir “veidot izglītojamā attieksmi pret sevi, citiem, darbu, dabu, kultūru, sabiedrību un valsti, audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus —Latvijas patriotus”.

Šādi priekšlikums nodrošina to, ka tā dēvētie lojalitātes grozījumi Izglītības likumā par iespēju atlaist valstij un Satversmei nelojālus pedagogus attiektos uz jauno likuma panta apakšpunktu, nevis visu punktu kopumā. Tas nozīmē, ka grozījumu kontekstā pedagogi no darba varēs tikt atbrīvoti, ja tie nepildīs savu pienākumu, tostarp “audzināt krietnus, godprātīgus, atbildīgus cilvēkus — Latvijas patriotus, stiprināt piederību Latvijas Republikai”.

Saeima bija lēmusi, ka turpmāk likuma 30. panta ceturtais punkts būs papildināts ar normu, ka par izglītības iestādes vadītāju ir tiesīga strādāt persona, kurai ir ne tikai nevainojama reputācija un kura ir lojāla Latvijas Republikai un tās Satversmei, bet papildus personai būs jāievēro arī atšķirīgas attieksmes aizliegums. Ar šādu pašu piebildi papildināts likuma 48. pants, kas nosaka, kādas personas ir tiesīgas strādāt par pedagogu.

Tāpat mainīta 30. panta ceturtā punkta pirmās daļas redakcija, nosakot, ka izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) vadītāju profesionālā darbība tiek novērtēta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ne retāk kā reizi sešos gados. Lēmumu par izglītības iestādes vadītāja atbilstību ieņemamajam amatam pieņem, pamatojoties uz novērtēšanas rezultātiem. Ja izglītības iestādes vadītāja profesionālā darbība novērtēta neapmierinoši, personai aizliegts ieņemt izglītības iestādes vadītāja amatu. Novērtēšanas rezultātus var ņemt vērā, veicot izglītības iestādes vadītāja materiālo stimulēšanu.

Parlaments atbalstīja arī panta sestās daļas pievienošanu, tajā paredzot iespēju personai aizliegt ieņemt izglītības iestādes vadītāja amatu, ja Izglītības kvalitātes valsts dienests vai darba devējs konstatē izglītības iestādes vadītāja vai viņa rīcības neatbilstību šā likuma noteiktajām prasībām.

Likumprojekta autore — Izglītības un zinātnes ministrija — skaidroja, ka tas izstrādāts, lai pēc iespējas novērstu riskus valsts un sabiedriskajām interesēm, demokrātijai, drošībai un attīstībai, kas varētu rasties izglītības iestādes vadītāja vai pedagoga prettiesiskas darbības dēļ, proti, lai novērstu to, ka izglītības iestādē strādā tās vadītājs vai pedagogs, kas ir nelojāls Latvijai un tās Satversmei, kā arī ierobežotu neracionālu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.

Likumprojekta mērķi iepriekš minētā kontekstā ir nodrošināt tādas personas darbību, kura spēj pilnvērtīgi un kvalitatīvi mācīt, audzināt, strādāt ar izglītojamajiem, pilnībā nodrošinot viņiem iespēju attīstīt savu garīgo un fizisko potenciālu un iegūt kvalitatīvu izglītību, samērīgi izglītojamo tiesību un interešu aizsardzības nolūkā ietekmēt izglītības iestāžu vadītāju un pedagogu nodarbināšanu un nodrošināt tiesību normām atbilstošu izglītības iestāžu vadītāju un pedagogu nodarbināšanu, pēc iespējas novēršot kaitējuma risku izglītojamo interesēm, kā arī valsts drošības interesēm.

Komentāri (16)

rinķī apkārt 02.12.2016. 20.58

Itkā pašsaprotama lieta, skolotājam, kurš ir naidīgi noskaņots pret savu valsti, nav vietas skolā, bet kāds “tirgus” ir jātaisa, lai šo vienkāršo patiesību realizētu dzīvē.:)

+12
-2
Atbildēt

6

    Baiba > rinķī apkārt 02.12.2016. 21.24

    Nevis pašsaprotama, bet strīdīga. 🙂

    +1
    -12
    Atbildēt

    0

    edge_indran > rinķī apkārt 02.12.2016. 22.24

    —————

    Andris Pauls-Pāvuls šādu iznākumu paredzēja jau 10.oktobrī:

    “Grozījumi neparedz konkrētu kārtību, kādā vērtējama pedagogu lojalitāte valstij, Izglītības un zinātnes ministrs Šadurskis („Vienotība”) skaidroja, ka “tik smalkā lietā kā izglītība un audzināšana bieži vien nevarēsim atrast tik precīzus formulējumus kā fizikā vai matemātikā”.

    Esmu pārliecināts, valdošā koalīcija šos komunistiem vitāli svarīgos Izglītības likuma grozījumus pieņems, jo ZZS frakciju Saeimā vada bijušais LPSR Saldus rajona kompartijas pirmais sekretārs un „Vienotību” – bijušais Valmieras 11 varoņu komjauniešu vidusskolas komjauniešu organizācijas sekretārs, komunists, PSKP 19. Vissavienības konferences delegāts.

    Domāju, skolotājiem tagad obligāto latviešu komunistu pārvēršanu par pretestības kustības dalībniekiem, atbalstīs arī Nacionālā apvienība, jo tās deleģētais Tieslietu ministrs Dzintars Rasnačs kompartijā vēl paspēja iestāties Atmodas laikā.”

    «Preambulas māte» – kompartija?!

    http://zinas.nra.lv/_mm/photos/2013-03/600px/52148_121f0b07de.jpg

    http://www.ir.lv:889/blogi/politika/preambulas-mate-kompartija

    +1
    -4
    Atbildēt

    0

    Miervaldis > rinķī apkārt 05.12.2016. 23.01

    Vai bērnelis andrejulis nav ievērojis, ka histēriski klaigādams viņš padara par dogmatiķi tikai sevi?

    Nu nebija pozīcijas. Tā ir normāla reakcija jaunā situācijā, vispirms noskaidrojam, kas notiek, un tad iegādājamies pozīciju. Tikai debiliem bēbīšiem kā andrejulis un ērikulis ir gatava pozīcija visos jautājumos.

    +1
    -4
    Atbildēt

    0

    DD1 > rinķī apkārt 04.12.2016. 13.12

    > rinķī apkārt

    “pašsaprotama lieta, skolotājam, kurš ir naidīgi noskaņots pret savu valsti, nav vietas skolā”

    Tas tiesa, bet risinājums tomēr strīdīgs.

    +2
    -3
    Atbildēt

    0

    Miervaldis > rinķī apkārt 04.12.2016. 05.45

    komunistu pakalpiņš edge-indran kā vienmēr nav spējīgs komentēt pēc būtības un kā vienmēr troļļo, saukādams citus savā vārdā.

    +2
    -2
    Atbildēt

    0

    andrejs > rinķī apkārt 05.12.2016. 10.47

    to DD1

    Arī Jūs esat ievērojis, ka viss, kas neatbilst liberastu dogmām, ir “pretrunīgi vērtēts” vai “strīdīgs”?

    Vēl nāk prātā gadījums, kad Latvijai pēkšņi “nebija pozīcijas” bēgļu transportēšanas jautājumā.

    +7
    -5
    Atbildēt

    0

Anonīms 05.12.2016. 11.19

neesmu lasījusi šo likumprojektu, nevaru spriest, bet tas, ka krievvalodīgajās skolās māca, ka Latvija pati pievienojās PSRS un ka deportācijas bija latviešu interesēs – tā nebija normāla situācija, bet – vai šis likums parāda veidu, kā tiks apkaroti šādi nelojālie skolotāji,vai arī šis likums būs vien likumīga iespēja patreizējajai amorālai bandītu varai atbrīvoties no saviem kritizētajiem izglītibas sistēmā – jā … tas jāskatās

+6
0
Atbildēt

2

    Miervaldis > Anonīms 05.12.2016. 23.02

    Pastāsti, Kremļa kalpone, kā tu iesaki pāraudzināt šos naida kurinātājus? Katram simt reizes pacietīgi izskaidrojot Latvijas vēsturi?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Anonīms > Anonīms 06.12.2016. 10.15

    Miervaldi, viss ģeniālais ir vienkāršs – ir jābūt vienotai mācību programmai visā Latvijā, visās mācību valodās , visās skolās. Nedrīkst būt tā, ka katoļi, musulmani, komunisti vai nacisti māca skolēniem savu izpratni par vēsturi. Vieniem pasauli radīja katoļu Dievs, citiem allahs, un vieniem Latviju pievienoja -t.i. okupēja PSRS, citiem Latvija pati lūdza to glābt no buržuāzijas žņaugiem.

    Mums ir MILZĪGS IZM BIROKRĀTISKAIS aparāts – tūkstošiem tantuki un onkuļi saņem milzu naudas par neko nedarīšanu. Tad lūk – palikt uguni zem viņu resnajām pakaļām – lai strādā.

    Visu var izdarīt , ja grib.

    Cits jautājums – ja pat LATVIJAS pārstāve Eiroparlamentā Girgules kundze balsoja pret Krievijas atmaskošanu – tad – kā saka mans kauja karodziņš nolaižas pusmastā un es sev uzdodu jautājumu – kas notiek šai valstī? Kāpēc pati pati spice – tautas pārstāvji publiski visas pasaules priekšā apliecina pakļautību un atdevi Putina Krievijai , kamēr pret skolotāiem tiek izlsudinātas raganu medības.

    Tā es domāju, jo es domāju – karsti mīļotais miervaldīt !

    +1
    0
    Atbildēt

    0

west 05.12.2016. 19.47

Latviešu velosipēdi ir visātrākie pasaulē ? Jau jaunus izgudrojām ?

Kā ar nelojāliem skolotājiem cīnās pārējās demokrātiskajās valstīs ?

Ko dara ASV, ja kāds ķīniešu izcelsmes skolotājs sak slavēt Mao režīmu ? Kur ir piemēri un pieredze ? Tiešām nav neviena ?

Vienmēr ir jācīnās pret “valsts” mēģinājumiem ielīst mūsu smadzenēs un kontrolēt, kā tagad, šajā brīdī ir pareizi jādomā. Tas ir principa un personīgās brīvības jautājums, neatkarīgi no tēmas.

Visi strīdīgie jautājumi ir jārisina ar likuma un tiesas palīdzību, nevis pēc kaut kādu ierēdņi ieskatiem. Ja tā nav, tad nevajag runāt par demokrātiju vispār.

0
-3
Atbildēt

2

    Miervaldis > west 05.12.2016. 23.05

    Nu nav piemēru. Vai jums ir piemērs, kad ķīniešu izcelsmes skolotājs ASV būtu atzinies, ka ir klīnisks maosūkātājs un zārkā redzēja Ameriku?

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    atrium > west 05.12.2016. 20.39

    west

    Ko dara ASV, ja kāds ķīniešu izcelsmes skolotājs sak slavēt Mao režīmu ?

    Ķīnieši ASV, atšķirībā no krievvalodīgās bidļjaķinas, negatīvās selekcijas, Latvijā nav piektā kolona. Mao režīms nav ASV rīkojis genocīdu, kā absolūtais ļaunums, civilizācijas atkritumi, Latvijā.

    Ja ķīniešu skolotājs ASV sāks stāstīt, ka saule riņķo ap zemi un divreizdivi ir pieci, kā to dara krievu skolotāji pie mums, viņš noteikti ilgi darbā nenoturētos.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu