Ķeramā sarunu kaste

«Tas ir kas jauns, nebijis mikrofonu lietošanas paradigmā — dari ar to, ko vēlies!» saka Miķelis Studers.
Ieva Puķe
Print Friendly, PDF & Email

Divi somi un latvietis izdomāja līdz šim nebijušu mikrofonu. Catchbox, ko tagad ražo Rīgā, jau nopirkuši Facebook, Twitter, NASA, Uber un Google

Kad Miķelis Studers, jauns elektronikas inženieris ar RTU bakalaura grādu, 2009. gadā devās maģistra studijās uz  Somiju, viņš vēl nenojauta, kas no tā visa iznāks. Helsinku Tehnoloģiskā universitāte šajā laikā, apvienojoties ar dizaina un biznesa augstskolām, kļuva par Ālto Universitāti – viņš sāka mācības vienā iestādē un pabeidza jau citā. «Tā nebija apvienošana izmaksu optimizācijas dēļ,» Miķelis uzsver. «Somi ļoti daudz domā par izglītību. Viņi zināja, ka inovācijas rodas, pārkāpjot disciplīnu robežas.»

Catchbox, mīkstā apvalkā iemontēts mikrofons, ko diskusiju dalībnieki droši var pasviest pāri citu galvām uz otru  zāles stūri, patiesībā ir labs jaunās, starpdisciplinārās Ālto Universitātes efektivitātes piemērs. «Lai rastos Catchbox, nebija vajadzīgi tikai inženieri,» saka Miķelis. «Bija vajadzīgi finansisti, dizaineri, ražotāji. Un vajadzīgi jau pirmajā dienā.»

Pēkšņi slaveni

Ideja par mētājamo mikrofonu 2012. gadā radās tuvam Miķeļa kolēģim Piri Tānilam, kurš, starp citu, pagājušogad atzīts par labāko jauno dizaineru Somijā. Kāpēc gan bezvadu mikrofonam, ko nepieciešams laist apkārt arī universitātes lekcijās, vienmēr jābūt tādam, kāds tas ir? Cietam, neparocīgam, tehniski trauslam. Nedod Dievs to netīšām izlaist no rokām! Pat ja ierīce, atsitoties pret zemi, netiks sabojāta, griezīgais troksnis atbalsosies visā telpā.

Summer of Startups, divus mēnešus ilgā universitātes studentu ideju inkubācijas programmā, somu dizaineram palīgos nāca latviešu inženieris Miķelis un cits somu kolēģis, uzņēmējdarbības speciālists Timo Kaupila.

«Visi bijām socializējušies Ālto Universitātes Dizaina fabrikā,» Miķelis piemin inovāciju centru, kādu somi nupat palīdzēja atklāt arī viņa pirmajā Alma mater, Rīgas Tehniskajā universitātē. «Bijām piedalījušies kursos, kuri tiek organizēti tieši tādā veidā – atnāk industrijas partneris ar savu produkta attīstības problēmu, tiek izveidota multidisciplināra komanda.» Taču vasaras inkubatorā līdz taustāmam prototipam bija jāspēj tikt nieka divos mēnešos. Viņi to izdarīja, arī vinnēja Summer of Startups konkursu 11 komandu konkurencē. Catchbox bija dzimis.

«Tas ir kas jauns, nebijis mikrofonu lietošanas paradigmā – dari ar to, ko vēlies!» latvietis pamet gaisā kubu, kas vairāk līdzinās mazuļu rotaļlietai. «Galvenās inovācijas ir mētājamība, mīkstums un iespēja produktu apdrukāt, taču arī Catchbox elektronikas daļa ir ļoti svarīga,» Miķelis iezīmē savu atbildības lauciņu. «Lai nezustu sakari trieciena rezultātā – tas mums ir bijis liels izaicinājums.»

Pirms nonākt līdz «kastei», kas iedvesmojusi arī jaunā mikrofona nosaukumu, formas idejas bijušas dažādas. Protams, izmēģināta klasiskā bumba, taču tā mētājot pārāk slīdējusi ārā no rokām.

Veiksme universitātes konkursā interneta laikmetā var nest strauju starptautisku publicitāti, to piedzīvoja arī Miķeļa Studera komanda. «Jau nākamajā dienā pēc noslēguma pasākuma cilvēki no Japānas raksta: mums to mikrofonu vajag! Sapratām, ka lieta ir kļuvusi nopietna. Dizaineram Piri Tānilam rudenī bija paredzēts braukt praksē uz Ameriku, viņš izlēma nebraukt – pēkšņi cilvēki pieprasa to, ko esi uzbūvējis!»

Komandas biznesa guru Timo ķērās pie uzņēmuma dibināšanas Somijā. «Bet es Catchbox dēļ ilgu laiku nevarēju pabeigt maģistrantūru. Varēju kļūt par «dropautu» kā Stīvs Džobss,» iesmejas Miķelis.

Catchbox pilnveidošana notika Ālto Universitātes Dizaina fabrikas telpās, tā izrādījās lieliska vide arī jaunā mikrofona «lietotāju testiem» – iespēja pašiem vērot, kā ierīce pārvērš diskusiju. Dizaina fabrikā regulāri notiek universitātes pasākumi ar pieaicinātiem viesiem, arī uzņēmumi mēdz noīrēt šīs telpas savām konferencēm. «Bija kāds ANO pasākums, daudz cilvēku no dažādām valstīm, un organizatori jau iepriekš sacīja: «Catchbox ir forši, mums tādus vajadzētu pat divus, bet rezervē vajadzētu arī «īstos» mikrofonus – tas tomēr ir ANO,» atceras Miķelis. «Sākas pirmā jautājumu un atbilžu sesija, un cilvēki uzvalkos uzreiz sāk mētāties ar mikrofoniem kā bērni. Ne reizi neizmantoja parastos mikrofonus! Lietojot Catchbox, parasti ir vairāk jautājumu, aktīvāka iesaistīšanās diskusijās.»

Pat Somijas vēlēšanās

Viņi ļoti agri sāka produktu realizēt komerciāli. Uztaisīja vairākus prototipus un izīrēja pasākumiem. Mikrofons vēl nebija noslīpēts, netrūka piedzīvojumu. «Nordic Business Forum, divarpus tūkstoši cilvēku, organizatori grib divus Catchbox. Mūsu pirmie prototipi, kas bija satīti kopā no vadiem un izolācijas lentes, no ārpuses izskatījās labi, bet pēkšņi nestrādā! Pēc pusstundas mikrofoni jālieto, taču mēs aizkulisēs vēl līmējam tos kopā! Beigās viss bija labi,» Miķelis atklāj, kā adrenalīns virmojis. «Catchbox izmantoja priekšvēlēšanu diskusijā Somijas televīzijā, arī tad ar šausmām skatījāmies tiešraidi. Arī viss bija labi. Tādām ierīcēm ir daudz iespēju, ka kaut kas var noiet greizi. Cilvēku tolerance pret to, ka elektronika nedarbojas, ir ļoti zema – tas nedrīkst notikt.»

Jauni izaicinājumi parādījās, kad viņi nolēma Catchbox pārdot klientiem, ražot sērijveidā. Investorus ieguva, vācot pūļa finansējumu Somijā izveidotajā mājaslapā. «300 klientu bija gatavi samaksāt un gaidīt produktu. 2013. gada decembra beigās palaidām akciju, bija apsolīts, ka jūnijā produktu izsūtīsim cilvēkiem. Sanāca tikai augusta sākumā. Divu mēnešu kavēšanās esot ļoti maz, salīdzinot ar līdzīgām akcijām, piemēram, Kickstarter vietnē. Tas mums vispār bija ļoti aktīvs attīstības posms, kad bija jāizdomā viss, jāiegulda daudz enerģijas. Liels risks un stress, bet pasūtījumi turpināja nākt – produkts taču sevi tālāk reklamē!»

Somija ir vieglajai rūpniecībai ļoti dārga valsts. Viens no Catchbox dibinātājiem ir no Latvijas – šķita tikai loģiski, ka fabrika varētu atrasties te. Turklāt tas sabalsojās ar paša Miķeļa vēlmi atgriezties dzimtenē. «Atbraucu mājās. 2014. gada beigās nodibinājām uzņēmumu Latvijā. Jau vienas telpas pāraugām, tagad esam otrās,» teic SIA Catchbox valdes priekšsēdētājs, kurš ir arī viens no trim uzņēmuma māteskompānijas Somijā līdzīpašniekiem.

Latvijā notiek Catchbox komplektēšana un izsūtīšana, kas ikdienā dod darbu deviņiem cilvēkiem, kā arī vairākiem apakšuzņēmējiem. Somijas kompānijā strādā pieci cilvēki – nodarbojas ar mārketingu, brauc uz industrijas izstādēm, uztur mājaslapu. Catchbox ir arī meitasuzņēmums Amerikā.

Līdz šim pārdots ap 4000 Catchbox. Viens risinājums maksā ap 500 eiro, atsevišķi jāpiemaksā par apdruku, ja tā atšķiras no standarta. Catchbox grupas kopējais apgrozījums pagājušogad tuvojās miljonam eiro, un Miķelis Studers prognozē, ka straujās attīstības dēļ 2016. gada skaitļi varētu uzrādīt dubultu vai pat trīskāršu pieaugumu.

Facebook, Twitter, NASA, Uber, Google Education – viņš nosauc Catchbox pircējus, kuru vārdi komentārus neprasa. Mērķauditorijas: pasākumu un konferenču organizatori; arī moderni uzņēmumi, kas Catchbox atzīst par darba stilam iederīgu rīku, piemēram, IT kompānijas. Un izglītības iestādes.

Sadarbojas ar vietējiem

Catchbox rūpnīciņā Braslas Biznesa centrā Miķelis Studers demonstrē, «kas lācītim vēderā». Tehnoloģisko mikrofona daļu – kapsulu – aptver mīksts, polsterēts apvalks. «Klikš!» Miķelis ar magnētu iestiprina kapsulu apvalkā. Tur, ja vajadzīgs, var paslēpt arī klientam piederošu cita ražotāja iekārtu, mikrofona raidītāju, ko parasti cilvēki, uzstājoties uz skatuves, aizāķē aiz jostas. Protams, vienmēr nepieciešams arī signāla uztvērējs, kas stāvēs kaut kur telpā.

«Iespiedplati ar mikroshēmām drīzumā ražosim tepat Latvijā,» viņš izrāda sīkākas kapsulas detaļas. Iegādāta arī apvalku apdrukas mašīna: daudzi klienti uz mikrofona vēlas redzēt nevis skaisti dizainēto Catchbox nosaukumu, bet sava uzņēmuma logo.

Apvalku griešanu ar speciālu lāzeriekārtu un šūšanu veic apakšuzņēmēji, «šūšanas uzņēmumu Latvijā ir ļoti daudz un ļoti elastīgi».

Veiksmīga sadarbība izveidojusies ar Latvijas firmu Certes Technologies, kas ražo Pentaclass – pie griestiem pieliekamus piecstūrainus skaļruņus klašu telpām. Tos tagad var arī nopirkt kopā ar Catchbox mikrofonu.

«Catchbox ir augšanas fāzē, ir sajūta, ka vēl tikai esam aptaustījuši industrijas virspusi. Viens produkts aptver vairākas sfēras: audio, video, izklaide, reklāma!» iesaucas Miķelis Studers. «Mūsu dibināšanas kolektīvam ir daudz jaunu ideju, pašlaik attīstām vēl vienu radioproduktu ar ļoti interesantām funkcijām.» Drīz būšot arī jauns Catchbox apvalks, kas labāk izskatīsies, būs vieglāk apdrukājams un šujams.

«Esam Catchbox būvējuši tā, lai tas būtu kaut kas paliekošs. Esam pirmie, kas iesprauda karogu zemē un teica: tā tas būs,» ar pārliecību runā komandas «tehniskās smadzenes». «Ir cilvēki, kas saka – tas ir tik vienkārši! Un otri: tas nekad nestrādās. Bet tirgus ir pietiekami liels, cilvēki pērk.»

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Radīt produktus, kuri pozitīvi ietekmē daudzus cilvēkus uz zemeslodes.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Ražojot pirmos mikrofonus sērijveidā, likās, ka visu varēsim izdarīt paši – tas noveda pie aizkavēšanās pirmo produktu izsūtīšanā.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

No pirmās dienas izvēlēties partnerus un darbiniekus, kuriem ir līdzīgas vērtības.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Iepriekšējais raksts

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu