Otrā kursa ideja

«Nopirku grāmatu [par programmēšanu], izlasīju, iemācījos un sāku rakstīt,» par pašmācības ceļā iegūtajām zināšanām stāsta Kārlis Blūmentāls.
Zane Mače
Print Friendly, PDF & Email

Divi kursabiedri jaunības maksimālismā, nevēloties atpalikt no studiju biedriem, izveidoja uzņēmumu, kurš kļuvis par vienu no lielākajām hostinga kompānijām Latvijā

Kārlis Blūmentāls mūs uzņem savās mājās Jūrmalā, istabas čībiņām kājās. Mūsdienās, strādājot programmēšanas jomā, nav jābūt piesietam noteiktām darba stundām biroja krēslā, tāpēc darba kabinetu uzņēmējs iekārtojis pāris soļu attālumā no virtuves. Kopā ar kolēģi Jāni Brantu nodibinājuši programmēšanas firmu Datateks, kas stabili nostājusies uz kājām, taču uzņēmēja gars liek meklēt jaunu mērķi – nevis iedot klientiem zivi, bet gan makšķeri.

Viņiem ir, mums vēl nav!

Bizness sākās savā ziņā kā sacensība starp studiju biedriem. Kārlis atminas – otrajā kursā studējot informācijas tehnoloģijas Latvijas Universitātē, ar kursabiedru Jāni sapratuši: «Citi jau ir nodibinājuši firmas, bet mēs neko vēl neesam izdarījuši! Mums arī vajag!» Abi sākuši domāt, kas varētu būt viņu lauciņš, un nolēmuši pievērsties interneta hostingam jeb mājaslapu izvietošanai. Hostings tulkojumā no angļu valodas nozīmē «uzturēšana».

Kārļa un Jāņa uzņēmums piedāvāja mājaslapas vai citu digitālu datu, piemēram, e-pastu, turēšanu uz servera. Apņemoties uzturēt uzņēmuma vai privātpersonas mājaslapu, pakalpojuma sniedzējs nodrošina to, ka klienta digitālie dati būs pieejami jebkurā diennakts stundā katram interneta lietotājam. Visa klienta interneta dzīve tiek nodrošināta ar pakalpojuma sniedzēja serveriem, kuri spēj izturēt lielus lietotāju pieplūdumus, un nepieciešamības gadījumā tehniskais atbalsts ir pieejams jebkurā diennakts stundā. 2002. gadā, kad dzima Datateks, šāds pakalpojums klientiem bija dārgs prieks, tas nebija tik izplatīts kā tagad, mākoņpakalpojumu laikmetā.

«Mēs no kaut kādām detaļām salasījām serveri, paši sainstalējām,» par savu toreizējo radošumu tagad pasmaida Kārlis. Ar finansējumu topošajiem programmeriem arī problēmu nebija – 200 latu, kurus vajadzēja serveru uzbūvēšanai, bija sakrājuši. «Pamatkapitālā, lai sasniegtu obligāto slieksni, ieguldījām savu mantu – datorus. Nav nepieciešams pamatkapitāls 2000 latu uzreiz, to var sasniegt vēlāk, papildinot no savas pirmo gadu peļņas,» finanšu pusi apraksta uzņēmējs.

Protams, nācās ziedot brīvo laiku, paralēli mācībām uzpasējot arī jaundibināto uzņēmumu.

Konkurence nebija liela, tāpēc apsviedīgie studenti veikli dabūja pirmos klientus. «Ātri sapratām, ka tur būs bizness,» atminas Kārlis. Tāpēc no detaļām pašu savākto serveri drīz izdevās nomainīt uz modernāku un jaudīgāku iekārtu, pamazām sākās piedāvāto pakalpojumu uzlabošana, darbinieku piesaiste. «Pāris gadu laikā kļuvām par vienu no lielākajām hostinga kompānijām Latvijā,» ar biznesa nišas atrašanu jau studentu gados lepojas jaunais uzņēmējs.

Iedvesmojas no Geitsa

Svešos uzņēmumos abi nav strādājuši ne dienu – vienmēr gribējies strādāt sev. Kārlis stāsta, ka ļoti iespaidojies no amerikāņa Bila Geitsa, Microsoft dibinātāja, kurš arī savu impēriju sāka būvēt studenta gados. «Lai gan viņu daudzi nosodīja par dzīšanos pēc naudas, es izdomāju, ka arī varētu pats izstrādāt kādu programmatūru,» iedvesmas avotu atceras Kārlis. Paralēli studiju pamatkursiem viņš sāka mācīties programmēšanu. «Nopirku grāmatu [par programmēšanu], izlasīju, iemācījos un sāku rakstīt,» par pašmācības ceļā iegūtajām zināšanām stāsta uzņēmējs.

Kārlis domā, ka visās jomās universitāte ieliek pamatus – informācijas tehnoloģiju nozarē tie ir loģika un matemātika, taču ar diplomu kabatā vien nepietiek. «Ja beidz universitātē datorzinības, tu neesi spējīgs izdarīt neko, ja pats neesi paralēli mācījies,» kritisks ir Kārlis. Tāpēc svarīgs ir entuziasms un vēlme uzzināt kaut ko papildus bez obligātās studiju vielas. Kārlis uzskata, ka viss, ko skolā iemāca, ir pašam jāapaudzē ar praksē iegūtām zināšanām, viss ir pašam «jāizkož»

Pašmācībā apgūto Kārlis lika lietā un sāka pamazām rakstīt programmas, kuras paralēli darbam Datateks bez maksas izplatīja internetā. Tās bija visdažādākās, piemēram, attēlu apstrādes rīki, kuri ļauj taisīt animētas bildītes, tagad internetā tik populāros GIF. Vai interneta bloķēšanas rīki, lai vecāki var noteikt, ka bērns var lietot Facebook ne vairāk kā divas stundas dienā vai liegt piekļuvi kādām konkrētām interneta vietnēm.

Pamazām šis hobijs ieinteresēja interneta lietotājus, un Kārlis šīs programmas sāka tirgot. Piemēram, interneta vietņu bloķēšanas programmu Surfblocker, kuru Kārlis tirgo savā mājaslapā Blumentals.net, ļoti aktīvi iegādājas ASV skolas,  kam pārdots aptuveni 10 000 licenču. 99% no klientiem ir ārzemēs, Latvijā programmas pērk maz.

Sava niša

Tikmēr auga arī Datateks – saprotot, ka bizness iet, jaunie uzņēmēji nolēma attīstīties. IT pasaulē viss notiek ātri, bet tolaik, pirms gandrīz desmit gadiem, industrija bija citāda, atceras Kārlis. Piemēram, tagad mājaslapas izveide ir plaši piedāvāts pakalpojums, bet tolaik, kad internets Latvijā vēl bija bērna autiņos, neeksistēja arī tādas mājaslapu veidošanas programmas, kādas tirgū pieejamas šodien. Tāpēc jaunie biznesmeņi ķērās pie mājaslapu veidošanas uzņēmumiem. Starp klientiem bija gan lieli, gan tikko darbu sākuši uzņēmumi.

Kārlis godīgi atzīst, ka pirmos pasūtītājus vairs pat īsti neatceras. Viss notika ar nopietnu individuālo pieeju – tikšanos klātienē, runāšanu ar cilvēkiem, dizaina apspriešanu, risinājumu meklēšanu. «Taisījām individuālos projektus, braucām n-tās reizes pie klientiem,» Kārlis saka. Visu darīja paši – gan pie dizaina strādāja, gan pie tehniskajiem parametriem. Tā bija ļoti laba pieredze, jo uzņēmēji izgāja cauri visam procesam no sākuma līdz galam. «Sapratu, ka ir ļoti daudz lielu uzņēmumu, kuriem ir normāls budžets, viņi var pasūtīt mājaslapu,» bet sarežģītāk klājies mazajām firmām, kuras arī vēlējās savu lapu interneta vidē. Taču mazajiem šis process nereti ir par grūtu un dārgu – tikšanās ar programmētājiem, katras izmaiņas apspriešana. Kārlis saka – viņam gribējies apkalpot ne tikai lielos uzņēmumus, bet radīt produktu, kas būtu pieejams arī «parastajam cilvēkam», tāpēc viņš pašlaik no Datateks lietām pagājis maliņā, darba grožus atstājot Jāņa Branta rokās.

Uzņēmums saviem klientiem tagad piedāvā arī SEO pakalpojumus – metodes, ar kurām panākt, lai, internetā meklējot attiecīgus vārdus, jūsu piedāvājums izlec augšpusē. Šīs prasmes viņi arī paši liek lietā, lai kļūtu pamanāmi internetā. «Visi visu meklē Google, tāpēc mēs strādājām pie tā, lai tad, kad meklē atbilstošus atslēgas vārdus, mēs tur parādītos,» stāsta Kārlis. Arī finanšu ziņā puiši rīkojās līdzīgi, ieguldot pašu nopelnīto naudu un, kā Kārlis smejas, pirmos gadus dzīvojot bez lielas atlīdzības pašu makos. Datateks pamatdarbs jo-projām ir hostings, failu glabāšana, datubāzes, e-pastu uzturēšana, arī mājaslapu izveide, interneta veikalu izveidošana un uzturēšana, ka arī citas IT jomas, kuras katru gadu nes pieaugošu peļņu. Viņi izveidojuši un uztur ap 60 dažādu uzņēmumu mājaslapu.

Taču Kārlis pie tā neapstājas un pievērsies savam jaunajam projektam Mozello.lv. Tā ir mājaslapu un interneta veikalu veidošanas programma, kura šo pakalpojumu piedāvā ikvienam. «Serviss, kur nevajag programmētāju vai speciālas zināšanas, bet meitene, kura tirgo auskarus, var vienkārši izveidot savu internetveikalu.» Ar šo projektu Kārlis sāka strādāt pirms četriem gadiem, atzīstot – lai arī bija pieredze gan nozarē, gan biznesā, viss nāca lēnām. Taču 2014. gadā jaunveidojums ieguva Latvijas IT balvu Platīna pele kā labākais risinājums biznesam. Kārlis ir pārliecināts, ka neatlaidība un vēlme kaut ko dzīvē sasniegt beigās vienmēr atmaksājas – svarīgi nekad nenolaist latiņu un klientam katru dienu piedāvāt arvien labāku servisu.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Vēlme kaut ko sasniegt, izveidot uzņēmumu tehnoloģiju jomā, kas kļūs pazīstams ne tikai Latvijā, bet arī ārzemēs.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

IT uzņēmumos liela kļūda ir tas, ka neaptver darba apjomu, ko esi uzņēmies. Liekas, ka viss ātri «aizies», bet izrādās, ka ir desmit reizes sarežģītāk, nekā sākumā šķita.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Ir teiciens: jābūt gatavam divus gadus dzīvot tā, kā nepiekritīs neviens cits, lai atlikušo dzīvi dzīvotu tā, kā neviens cits nespēj atļauties. Jābūt mērķim un motivācijai.  

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu