”Rīgas satiksmes” kampaņa par cenu celšanu neesot bijusi reklāma

Foto: Ģirts Ozoliņš, F64

Uzņēmums pārsūdz Patērētāju tiesību centra uzlikto naudas sodu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir sodījis Rīgas pašvaldības uzņēmumu SIA “Rīgas satiksme” ar 6000 eiro naudas sodu par reklāmas pārkāpumiem un negodīgu komercpraksi, norādot, ka “Rīgas satiksme” gada sākumā ir maldinājusi patērētājus par cenu palielināšanu Rīgas sabiedriskajā transportā.

Uzņēmums patērētāju tiesību sargu lēmumu ir pārsūdzējis tiesā, norādot, ka informācijas kampaņa neesot bijusi reklāma, vēsta Latvijas sabiedrisko mediju portāls lsm.lv.

Kad gada sākumā gandrīz dubultojās cenas Rīgas sabiedriskajā transportā, “Rīgas satiksme” izvērsa plašu kampaņu medijos, skaidrojot cenu celšanas iemeslus. Tika norādīts gan uz to, ka citviet Eiropā cenas ir vēl augstākas, gan uz to, ka valdība “Rīgas satiksmei” nedod naudu.

PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa norāda, ka šīs reklāmas bijušas maldinošas. “Vides reklāmās tika apgalvots, ka valdība nepiedalās sabiedriskā transporta finansēšanā, savukārt pēc Satiksmes ministrijas sniegtās informācijas, joprojām piedalās, kaut vai ir samazināts apjoms. Mēs izvērtējām tos salīdzinājumus reklāmās ar citām Eiropas pilsētām, piemēram, ar Stokholmu un Prāgu,” teica Vītoliņa.

PTAC konstatēja, ka ”Rīgas satiksmes” reklāmās salīdzināti pēc būtības dažādi produkti – vienreizēja brauciena biļetes ar laika biļetēm, kas sniedz patērētājiem daudz plašākas iespējas. Šis cenu salīdzinājums patērētājiem radījis maldinošu iespaidu. Piemēram, minēts, ka Stokholmā tiek piedāvāta zonas biļete, kas ir derīga vienas zonas robežās 75 minūtes dažādiem sabiedriskā transporta veidiem par 4 eiro, bet Prāgā 90 minūšu brauciena biļete maksā 1,16 eiro, un ir izmantojama ar pārsēšanos dažādos sabiedriskā transporta veidos.

Vairākās reklāmās PTAC konstatēja, ka patērētājam būtiska informācija tiek noklusēta vai pasniegta neskaidri. Piemēram, reklāmā, kurā sniegta informācija, ka “pasažieris, kuram katru dienu uz darbu ir jābrauc ar vienu transporta veidu”, var iegādāties mēneša biļeti par 30 eiro, noklusēts, ka šāda cena ir tikai tad, ja pasažieris brauc tikai vienā konkrētā maršrutā, nevis visos viena transporta veida maršrutos. Šāda mēneša biļete nebūtu derīga, piemēram, pasažierim, kam uz darbu jādodas ar diviem tramvaja maršrutiem, skaidro PTAC.

Viens no pārkāpumiem ir noklusējums radio reklāmā, sniedzot tikai informāciju par viena brauciena cenu 1,15 eiro, bet noklusējot tā paša brauciena cenu 2 eiro, ja biļete tiek iegādāta pie sabiedriskā transportlīdzekļa vadītāja, kas jauno biļešu cenu ieviešanas sākuma periodā radīja maldinājumu patērētājiem.

“Rīgas satiksme” PTAC lēmumu jau ir pārsūdzējusi tiesā, teica uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis. Iebildumi esot sarakstīti uz deviņām lapām, tādēļ īsumā tos izklāstīt esot grūti, taču viens no galvenajiem iebildumiem ir tas, ka šī kampaņa nemaz neesot jāuztver kā reklāma.

“Reklāmas likums nosaka, ko vispār nozīmē reklāma. Reklāma lielumkārt nozīmē kaut kādas tirgus daļas palielināšanu vai patērētāju piesaisti. “Rīgas satiksme” ir uzņēmums, kas nodrošina sociālo funkciju. Mēs īstenībā šajā gadījumā nodarbojamies ar to, ka pakalpojumam, kuram mainās kaut kādi nosacījumi, šajā gadījumā tarifs, mēs informējam sabiedrību, kā tie noteikumi ir mainījušies,” piebilda Zaķis.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu