Vajadzība domāt • IR.lv

Vajadzība domāt

4
Vardarbīga tēva lomā Vilis Daudziņš, kuru par sievas nosišanu nodod viņa paša dēls, neapzinoties rīcības patieso traģismu.

Lailas Pakalniņas jaunā spēlfilma Ausma – kino pret zombēšanu

Režisore Laila Pakalniņa savas jaunākās filmas Ausma beigu titros ironiski raksta: «Iedvesmotāji: Sergejs Eizenšteins, Aleksandrs Ržeševskis, Vladimirs Putins un mūsu bērnība.» Režisores pēdējo gadu nozīmīgākā filma ir Padomju Latvijā lokalizēta versija par PSRS propagandas glorificēto mocekli, savu tēvu denuncējušo un paša ģimenes nogalināto Pavļiku Morozovu. 

Šoreiz Pavļiku sauc par Jančuku, bet filmu caurstrāvo nesaudzīga ironija par represīvas varas propagandu un tās stindzinošo spēju apdullināt. Šī acīmredzot ir Putina (despotisma) «iedvesmotā» daļa. 

Savukārt saikne ar kinopionieri Eizenšteinu un scenāristu Ržeševski ir krietni vien patīkamāka un ciešāka – Ausma ir balstīta viņu filmā Tērču pļava. Eizenšteina filmai nebija lemts tapt pabeigtai. 1937.gadā norakstīta kā «mākslinieciska neveiksme», tā neizturēja padomju cenzūru, un tās ražošana tika pārtraukta. Lai arī valdīja uzskats, ka filmas materiāli tika iznīcināti Otrā pasaules kara bombardēšanu laikā, tās fragmentus atrada 20.gadsimta 60.gados. Filmas «atliekas» liecina par fotogrāfiski izcilu, simbolisma piesātinātu darbu, kam Lailas Pakalniņas melnbaltā Ausma ir cieņpilns un estētiski nevainojams hommage jeb veltījums.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu