Buduāra grāmatvedība • IR.lv

Buduāra grāmatvedība

4
Avantūrista grēksūdze. Nākamās izrādes 30.oktobrī, 1., 4. un 11.novembrī. 3—22 eiro

Nacionālā teātra izrādē Avantūrista grēksūdze daudz kailuma. Kāpēc? Nav skaidrs

Pēc režisora Mihaila Gruzdova iestudētās Avantūrista grēksūdzes pirmizrādes LTV Kultūras ziņu filmēšanas komanda aptaujāja skatītājus. Apmulsums par erotisko drāmu divās daļās (tā teātris nosaucis Tomasa Manna romāna Avantūrista Fēliksa Krula atzīšanās dramatizējumu) bija lasāms visās sejās. Taču mani piesaistīja Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidenta Ojāra Spārīša sacītais – kritiķiem jāpamato, kāpēc šāds iestudējums uz Latvijas Nacionālā teātra skatuves ir vietā. Tieši uzdots jautājums ir pelnījis tiešu atbildi: pamatot to neizdosies, jo, manuprāt, nav vietā. Lai gan versija par to, kāpēc izrāde tapusi, man radās.

Taču vispirms daži vārdi par izrādi. Avanatūrista Fēliksa Krula atzīšanās ir nepabeigts romāns, kā min pētnieki, arī parodija – izsmej cita vācu klasiķa J.V.Gētes pašslavinošos biogrāfiskos sacerējumus. No ironijas vai Mannam tik raksturīgajām zudības apjausmas skumjām Gruzdova izrādē nekas pāri nav palicis. Ir sižets, bet tam atņemta virzība. Ja romānā galvenais varonis Kruls jūt sevi līdzīgu Nīčes pārcilvēkam (nav citu robežu, vien paša noteiktās; ar līdzekļiem mērķu sasniegšanai viņu bagātīgi apveltījusi daba: iztēle, roku veiklība, seksuāla pievilcība) un Manns stāsta par avantūristu, kas strauji paceļas dzīves zenītā (arī par novecojušu, visu zaudējušu varoni, kas atskatās uz kādreizējiem piedzīvojumiem, jo beigās Kruls tomēr izrādās no dzīves izmests), tad Gruzdova izrāde fiksē viņa seksuālās pieredzes epizodes. Tikai. Turklāt – to atklāsmē režisoram šķitis nepieciešami turēties pie naturālisma (lasi: izģērbt lielāko daļu izrādē nodarbināto aktieru).

Ja šī būtu sievietes veidota izrāde, tā šķistu iederīga 70.gadu feminisma strāvojumos – kā agresīvs seksuālās emancipācijas piemērs, postulējot, ka ar ķermeni var darīt jebko. Bet ir 2015.gads, ķermeņi (par spīti kailumam) iestudējumā tikpat kā netiek izmantoti (pliki aktieri veido dekoratīvas mizanscēnas, ne vairāk), un pie visa – Gruzdovs jau nav sieviete, kuru kādreiz kāds sabiedrībā būtu apspiedis. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu