Kaimiņos ātrvilcienam • IR.lv

Kaimiņos ātrvilcienam

6
NULL
Zane Mače

Ne gar manu māju! Tāds ir iznākums Latvijā līdz šim lielākajai sabiedriskajai apspriešanai par ātrgaitas dzelzceļu Rail Baltica. Kur īsti ies jaunās sliedes?

Juglā var paklausīties, cik skaļi ar pilnu jaudu iet 6.tramvajs – Rail Baltica nebūs skaļāks, sola eksperti. Toties lielu troksni jau sacēlušas debates par jaunā ātrgaitas vilciena maršrutu. Plānu, kurā iezīmēti divi iespējamie sliežu ceļa varianti, par efektīvāko atzinusi britu konsultāciju kompānija Aecom, ko visas trīs Baltijas valstis 2011.gadā nolīga maršrutu izvērtēšanai.

Pētot sauszemes un jūras kravas plūsmu, kā arī cilvēku ceļošanas paradumus, eksperti salīdzinājuši gan plānotos pasažieru un kravu apjomus, gan būvēšanas izmaksas, vilciena potenciālo kustības ātrumu un to, cik daudzu apdzīvotu vietu dzīvi ietekmēs jaunā trase. Rezultātā tapis piedāvājums, kas vēl tiks precizēts pēc sabiedriskajām apspriešanām un ietekmes uz vidi novērtējuma – galīgais maršruts jānosprauž līdz šāgada beigām. Ja projekts netiks vēl iekavēts, 2025.gadā moderna ātr-vilcienu satiksme beidzot savienos Baltiju ar Berlīni un no turienes – ar visu Eiropu.

Ostai nē, lidostai – jā!

Jaunās ātrgaitas trases plānotāji turējušies pie vairākiem principiem, no kuriem viens – nedublēt esošo dzelzceļu, lai neradītu konkurenci sev, stāsta pilnsabiedrības RB Latvija izpētes darba grupas vadītājs Arnis Skrastiņš. Galvenais jaunā projekta peļņas avots būs kravas – ik dienu katrā virzienā dosies 17 vilcieni ar tām, un 2030.gadā pa šīm sliedēm varētu pārvadāt 13 miljonus tonnu. Salīdzinājumam – dzelzceļa tīklā pērn pārvadāti 57 miljoni tonnu gadā. Tiek lēsts, ka jaunajā ātrvilcienā varētu «pārsēsties» kravas, kas pašlaik kursē pa jūru un autoceļiem – piemēram, pašlaik ik dienu cauri Latvijai potenciālajā Rail Baltica maršrutā izbrauc vidēji 800 lielo kravas auto, vēl pēc desmit gadiem to skaits varētu pieaugt par 50%, bet dzelzceļa priekšrocība būtu ātrums, drošība un draudzīgums videi.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu