Iespējams, jau šogad laulību varēs slēgt arī pie notāra • IR.lv

Iespējams, jau šogad laulību varēs slēgt arī pie notāra

42
Līgava uz motocikla. Foto: Evija Trifanova, LETA

Dzimtsarakstu nodaļas kritizē ieceri

Ja piepildīsies optimistiskākās prognozes un būs arī Saeimas atbalsts, iespējams, jau no šā gada jūlija laulību varēs slēgt arī pie notāra – šāda iniciatīva ir guvusi Tieslietu ministrijas (TM) atbalstu. Dzimtsarakstu nodaļas gan ieceri kritizē un vērtē kā “ķeršanos pie biznesa salmiņa”, pirmdien no rīta vēstīja LNT raidījums “900 sekundes”.

Patlaban laulību Latvijā var reģistrēt baznīcā vai dzimtsarakstu nodaļā, savukārt TM izteikusi atbalstu zvērinātu notāru iecerei ļaut viņiem ne tikai šķirt, bet arī noslēgt laulību, turklāt – bez lieciniekiem. Tuvākajā laikā ministrija ķersies pie konkrētiem likumprojektiem. Idejai būs nepieciešams arī valdības un Saeimas Juridiskās komisijas atbalsts.

“Ko no tā iegūs Latvijas sabiedrība? Pirmkārt, personas, kas laulāsies, iegūs plašu tiesisko informāciju par saviem pienākumiem un tiesībām. Otrkārt, kas, manuprāt, ir ļoti svarīgi, privātās dzīves neaizskaramība varbūt tiks labāk nodrošināta, nekā tas bija līdz šim,” raidījumam komentē tieslietu ministrs Dzintars Rasnačs (VL-TB/LNNK).

Zvērināti notāri apgalvo, ka šāda iecere radusies drīz pēc tam, kad viņiem tika dota “zaļā gaisma” šķirt laulību, jo paši klienti rosinājuši apdomāt šādu soli. Notāru ieskatā laulība būtu jāslēdz bez lieciniekiem, jo to, vai cilvēki ir juridiski brīvi un tiesīgi slēgt laulību, var pārbaudīt reģistros. Turklāt šādi pāris varētu uzzināt arī par iespējām reģistrēt laulību līgumu.

“Mūsuprāt, tā būtu trešā iespēja tiem mūsu sabiedrības cilvēkiem, kuri sev vien zināmu iemeslu dēļ pirmās divas neizmanto. Zvērināts notārs ir cilvēkam tuvākais jurists, un savā ikdienas darbā esam sadzirdējuši vēlmi saglabāt privātumu. Un notārs to var. Laulības reģistrācija pie notāra varētu būt klusa, mierīga un tātad – ļoti, ļoti privāta,” ieceri raksturo Latvijas Zvērinātu notāru padomes priekšsēdētāja Sandra Stīpniece.

Dzimtsarakstu nodaļās turpretī uzskata, ka trešajam spēlētājam šajā laukumā nav jāienāk, jo tas tikai pavērtu durvis vēl ceturtajam un piektajam spēlētājam un situācija sadrumstalotos līdz absurdam. Ieceri dzimtsarakstu nodaļās sauc par kažoka mešanu uz otru pusi, savukārt notāru argumentus neuzskata par pamatotiem.

Rīgas pilsētas Ziemeļu dzimtsarakstu nodaļas vadītāja Inese Bumbiere-Kaže atgādina, ka savulaik, kad runāja par to, ka tiesas ir noslogotas ar laulību šķiršanas lietām un to varētu uzticēt dzimtsarakstu nodaļām, jo tās ļoti ilgu laiku līdz 1993.gada nogalei šo funkciju veica, uzradies arguments, ka nebūtu ētiski vienā iestādē laulību gan reģistrēt, gan šķirt. “Tāds viedoklis parādījās no notāru puses. Tad kā lai tagad uz to skatās?” vaicāja Bumbiere-Kaže.

Dzimtsarakstu nodaļā ir pārliecināti, ka notāri zem šīs ieceres karoga patiesībā vienkārši slēpj vēlmi nopelnīt.

Tikmēr ģimenes tiesību eksperts, jurists Jānis Rozenfelds šķēršļus laulību slēgšanas iespējai pie notāra nesaskata. Viņaprāt, šādas papildu iespējas ieviešana tikai tuvinātu laulības noslēgšanas faktu tā pamata domai – mantisko attiecību sakārtošanai. Jurists norāda, ka liecinieki jebkuram aktam nodrošina publicitāti, taču šo funkciju mūsdienās aizstāj laulību reģistrs.

Ministrija uzskata, ka šāda iespēja veicinās noslēgto laulību skaita pieaugumu. Pretējās domās ir dzimtsarakstu nodaļā, kur norāda, ka laulības reģistrēšana bez lieciniekiem noteikti neietekmēs iemeslus, kāpēc cilvēki nesteidzas ar iestūrēšanu laulību ostā, jo jau patlaban par 14 eiro ir iespējams salaulāties bez liekas ceremonijas.

 

Komentāri (42)

Absints 05.01.2015. 12.53

Laulības vienīgā jēga ir mantisko tiesību sakārtošana. Citādi kopdzīve, bērni, ģimene var būt pilnīgi tāda pati arī neslēdzot laulību. No sabiedrības nav nekādu šķēršu vēlmei dzīvot kopā, iekārtot dzīves vietu, radīt bērnus, kopīgi izklaidēties.

Un, ja tā, tad laulības pie notāra ir pilnīgi dabiska lieta. Un tas tikpat labi varētu būt attiecināms uz viendzimuma pāriem. Man, piemēram, nekas nebūtu pretī, ja divi zilie pie notāra noslēdz laulību- atšķirtībā no krāšņās ceremonijas baznīcā, kur mācītājs laulā divus vīriešus, piemēram.

Otrs iemesls, kāpēc tiek slēgta laulība – ir “sapnis par kāzām”,… “lai man būtu lielas un smukas kāzas. Smuka kleita, puķes, sapucēti viesi.. un, lai bērni kaisa rožu ziedlapiņas pa priekšu” Un brīžiem šis sapnis aizēno faktu, ka pēc tam jau ar laulāto draugu arī tā kā būtu jādzīvo…ka pēc tam ir laulība.

Laulības institūcija parādijās feodālismā, kā mantisko un mantošanas tiesību sakārtošana. Laulība, kā tāda, tagad bieži vien ir divkosības, šmaukšanās iemesls, jo formāli “neesam šķīrušies”, bet mīļākais jau ir cits… Tāpēc laulības slēgšana un šķiršana būtu jāatvieglo. Tad attiecības būtu godīgākas.

Notārs ir solītis uz to.

+9
-3
Atbildēt

2

    Absints > 05.01.2015. 14.12

    Uz Ēriku. Tieši to jau savā replikā teicu – gejiem tikai notārs – bez ceremonijas, tās paliek baznīcai un dzimstsarakstu birojiem.

    Romantika un nopūtas lai paliek tur kur ir- neromatika pie notāra.

    +3
    -2
    Atbildēt

    0

    J.Biotops > 05.01.2015. 13.45

    „…laulības pie notāra ir pilnīgi dabiska lieta…” Piekrītu.

    Ja saprāts uzvarēs iracionālos bļāvienus (tam gan ne visai ticu), pēc gadiem pieciem vai desmit būtu interesanti salīdzināt šķiršanos īpatsvaru tiem, kas rīkojuši „lielas un smukas kāzas” ar visu arhaisko „liecinieku” (vedēju) institūtu un tiem, kas klusi un mierīgi nokārtojuši mantiskās attiecības pie notāra. (Pidaru tēmas trubadūri var nesatraukties – ne viņiem šis stāsts)

    +7
    -1
    Atbildēt

    0

Absints 05.01.2015. 12.53

Laulības vienīgā jēga ir mantisko tiesību sakārtošana. Citādi kopdzīve, bērni, ģimene var būt pilnīgi tāda pati arī neslēdzot laulību. No sabiedrības nav nekādu šķēršu vēlmei dzīvot kopā, iekārtot dzīves vietu, radīt bērnus, kopīgi izklaidēties.

Un, ja tā, tad laulības pie notāra ir pilnīgi dabiska lieta. Un tas tikpat labi varētu būt attiecināms uz viendzimuma pāriem. Man, piemēram, nekas nebūtu pretī, ja divi zilie pie notāra noslēdz laulību- atšķirtībā no krāšņās ceremonijas baznīcā, kur mācītājs laulā divus vīriešus, piemēram.

Otrs iemesls, kāpēc tiek slēgta laulība – ir “sapnis par kāzām”,… “lai man būtu lielas un smukas kāzas. Smuka kleita, puķes, sapucēti viesi.. un, lai bērni kaisa rožu ziedlapiņas pa priekšu” Un brīžiem šis sapnis aizēno faktu, ka pēc tam jau ar laulāto draugu arī tā kā būtu jādzīvo…ka pēc tam ir laulība.

Laulības institūcija parādijās feodālismā, kā mantisko un mantošanas tiesību sakārtošana. Laulība, kā tāda, tagad bieži vien ir divkosības, šmaukšanās iemesls, jo formāli “neesam šķīrušies”, bet mīļākais jau ir cits… Tāpēc laulības slēgšana un šķiršana būtu jāatvieglo. Tad attiecības būtu godīgākas.

Notārs ir solītis uz to.

+9
-3
Atbildēt

9

    DikembeSakamoto > 05.01.2015. 15.53

    Kaut kādas pretenzijas uz mantu var būt tikai pāriem, kuriem ir kopīgi bērni, viss pārējais ir nekam nevajadzīga lirika. Precēšanās tikai baznīcā , bez juridiskām sekām. Par īsto laulību valstij būtu jāatzīst tikai kopēju bērnu piedzimšana ar juridiskām konsekvencēm, bez iespējas šīs konsekvences juridiski atcelt.

    +1
    -9
    Atbildēt

    0

    Ēriks > 05.01.2015. 13.12

    ”Divi zilie pie notāra noslēdz” nevis laulību,bet gan reģistrē partnerattiecības.Vispār,lai izbeigtu jēdzienu jaukšanu,heteroseksuāļiem būtu patentu birojā beidzot uz laulību nosaukumu jāiesniedz zīmola aizsardzības pieteikums vai kā nu to tur sauc,lai homīši beidz grābstīties gar to nosaukumu.

    +3
    -8
    Atbildēt

    0

    Ēriks > 05.01.2015. 13.32

    Tas tā ir tādiem neromantiskiem tehnokrātiem,kā tev,kuri redz tikai lietas praktisko pusi.

    +3
    -6
    Atbildēt

    0

    Ēriks > 05.01.2015. 14.22

    Jā,arī ar tīri neromantisku nosaukumu ”partnerattiecības”,nevis ar romantiskas jūsmas un dievbijīga svētuma apdvesto laulības institūciju.

    +1
    -3
    Atbildēt

    0

    DikembeSakamoto > 05.01.2015. 21.55

    Ja pāris uzceļ māju, tad attiecīgi noformē kā kopīpašumu.

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    Absints > 05.01.2015. 20.45

    nu gan aizrunājāties… ja pāris uzceļ māju, viens nomirst… tad laulātais manto, bet partneris dabū figu… Saskatat atsķirību?

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    Absints > 05.01.2015. 14.12

    Uz Ēriku. Tieši to jau savā replikā teicu – gejiem tikai notārs – bez ceremonijas, tās paliek baznīcai un dzimstsarakstu birojiem.

    Romantika un nopūtas lai paliek tur kur ir- neromatika pie notāra.

    +3
    -2
    Atbildēt

    0

    Absints > 05.01.2015. 13.27

    Būtība ir viena – mantisko un mantošanas tiesību regulācija. Un ja tā, tad neredzu iemeslu dalīt.

    +6
    -2
    Atbildēt

    0

    J.Biotops > 05.01.2015. 13.45

    „…laulības pie notāra ir pilnīgi dabiska lieta…” Piekrītu.

    Ja saprāts uzvarēs iracionālos bļāvienus (tam gan ne visai ticu), pēc gadiem pieciem vai desmit būtu interesanti salīdzināt šķiršanos īpatsvaru tiem, kas rīkojuši „lielas un smukas kāzas” ar visu arhaisko „liecinieku” (vedēju) institūtu un tiem, kas klusi un mierīgi nokārtojuši mantiskās attiecības pie notāra. (Pidaru tēmas trubadūri var nesatraukties – ne viņiem šis stāsts)

    +7
    -1
    Atbildēt

    0

Ebenemezers-3 06.01.2015. 04.40

lauliibas bazniicaa ir sena melnsvaarču privileeģija , taakaa esmu uzaucis boļševiku propogandeetajaa ateizma laikmetaa , tad man visa taa bazniicas padariišana liekas speeciiga liekuļošana , varbuut liidz ar briiviibas atguušanu buutu padomaajis par savas nostaajas mainiišanu , bet ieraugot bijušos partijas sekretaarus , komunistam pirmais bauslis reliģijas maaņu noliegšana, seežam doma bazniicas pirmajaas rindaas,tas ir saatans bazniicaa , nekaadu pretenziju no muusu maaciitaaju priekšnieka Vanaga , tas jau par kautko liecina, nu pardon es šim instituutam nespeeju pievienoties, jo esmu paaraak ciets antikomunists , ļoti pareizs leemums nosleegt atieeciibu faktu pie notaara, galu galaa arii bazniicaa laulaatiem mantiskaas attieciibas jaasleedz vienalga pie notaara , taakaa aciimredzot melnsvaarču priviliģeetaas tiesiibas ies mazumaa.

+1
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu