SEB bankas monopols Jelgavā – izsniegs arī sabiedriskā transporta kartes • IR.lv

SEB bankas monopols Jelgavā – izsniegs arī sabiedriskā transporta kartes

24
Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš (ZZS) neko sliktu nesaredz, ka pašvaldībā iedzīvotāju kartes apkalpo viena un tā pati banka. Foto: Raitis Plauks, F64
Lāsma Gaile

Patērētāju tiesību aizstāvji un Tiesībsarga birojs saredz riskus jaunajā norēķināšanās sistēmā Jelgavas sabiedriskajā transportā

Jelgavas dome no 1.augusta plāno paaugstināt sabiedriskā transporta braucienu cenas no 70 centiem uz eiro, bet brauciena cenas atlaide tiks tiem jelgavniekiem, kuri par braucienu norēķināsies ar braucēja karti jeb tā saukto bezkontakta karti. Tiesa, to varēs izņemt tikai SEB bankas filiālēs un šī būs jau trešā jelgavniekiem domātā karte, ko apkalpo banka. Patērētāju tiesību aizstāvji un Tiesībsarga birojs uzskata to par netaisnīgu ierobežojumu un sauc par vienas bankas lobiju.

Tā kā uzņēmums Jelgavas autobusu parks (JAP) strādā ar zaudējumiem un domei jāiegulda arvien vairāk līdzekļu, lai segtu šos zaudējumus, jo ar valsts dotācijām nepietiek, pilsētas pašvaldība nolēmusi paaugstināt sabiedriskā transporta biļetes cenu. Tiem jelgavniekiem, kuri būs SEB bankā izņēmuši braucēja karti jeb tā saukto bezkontakta karti, par braucienu būs jāmaksā mazāk – 85 centus. Toties SEB bankas filiālēs, atverot norēķinu kontu, jelgavniekiem nāksies samaksāt 1,42 eiro par šīs kartes saņemšanu.

Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš (ZZS) Ir.lv skaidroja, ka SEB par braucēja karšu izsniedzēju esot izvēlēta konkursa kārtībā. SEB gan bijusi vienīgā, kas izrādījusi interesi par šāda veida sadarbību. Turklāt šī pati banka jau apkalpo arī Jelgavas iedzīvotāja kartes un skolēna kartes. To Ir.lv apliecināja arī SEB bankas komunikāciju speciāliste Kristīne Martinsone, norādot, ka banka bijusi vienīgā, kas izrādījusi interesi par jelgavniekiem.

Tas ir netaisnīgi, un tas ir vienas bankas lobijs – tā par jauno maksājumu sistēmu domā Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas (LPIAA) padomes priekšsēdētāja Tekla Žabova. Viņa par to trauksmi cēla jau 2012.gadā, kad tika ieviestas Jelgavas skolēna kartes, kuras arī var izņemt tikai SEB bankas filiālēs. Tomēr neko nepanāca.

Arī Tiesībsarga birojs Ir.lv norāda, ka šis braucēja karšu pakalpojums nav ērts un vienlīdzīgi pieejams visiem iedzīvotājiem. Biroja nodaļas vadītāja Ineta Rezevska Ir.lv norāda – lai gan ir saprotama vēlme ieviest ērtu un vienkāršu norēķinu veidu, tomēr, atsaucoties uz Valsts pārvaldes iestādes likuma 10.pantu, pašvaldības, tāpat kā jebkuras publiskas personas, pienākums ir vienkāršot un uzlabot pakalpojumus vienlīdz ērti un pieejami visām privātpersonām, neatkarīgi no vecuma, materiālā stāvokļa un izglītības.

Viņai piekrīt sabiedriskās politikas centra „Providus” pētnieks Valts Kalniņš, kurš šāda maksājuma veida ieviešanu vērtē negatīvi, bet kā korupcijas eksperts atsacījās sniegt Ir.lv komentāru, jo šim jautājumam tad viņam būtu nepieciešama sīkāka izpēte.

Tomēr Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa šajā Jelgavas pašvaldības “darījumā” ar banku nevarēja saskatīt pārkāpumu, jo, viņasprāt, liela nozīme esot tam, kā ticis veikts iepirkums pašvaldībā, bet tā jau vairs nav PTAC kompetence.

Tiesībsarga biroja pārstāve Rezevska Ir.lv teic, ka bezkontakta karšu sistēma ir ērta tiem, kuriem jau ir konts SEB bankā un kuri brīvi lieto jaunākās tehnoloģijas. Birojs par risku uzskata to, ka pakalpojums, visticamāk, nebūs pieejams gados vecākiem cilvēkiem, kuri pieraduši norēķināties skaidrā naudā un neorientējas jaunākajās tehnoloģijās.

Rezevska arī norāda, ka šajā gadījumā ir skaidras naudas limits, par cik var papildināt bezkontakta kartes kontu un nemaksāt komisijas naudu, proti, tie ir 4,99 eiro, ar kuriem pietiek pieciem braucieniem sabiedriskajā transportā. Tādējādi tas nozīmētu, ka cilvēkam, kurš nav SEB bankas klients un sabiedrisko transportu izmanto regulāri, katru trešo dienu nāktos papildināt kontu. Savukārt par lielākas summas ieskaitīšanu kontā komisijas maksa bankai ir 2,85 eiro.

Rezevskas ieteikums ir pašvaldībai savu iedzīvotāju interesēs vienoties ar banku par izdevīgākiem un ērtākiem nosacījumiem braucēja karšu apkalpošanai.

Jelgavas domes priekšsēdētājs Rāviņš nepiekrīt Tiesībsarga biroja ieteikumiem. Viņš apgalvo, ka Jelgavā jau vairāki tūkstoši pensionāru ir izņēmuši domes piedāvātās pensionāra kartes, kuras arī ir piesaistītas SEB bankai. Pašlaik Jelgavā ir 2524 pensionāru karšu īpašnieki un 6740 skolēnu karšu īpašnieki, informē Jelgavas dome.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) pagaidām gan neredz juridiskus šķēršļus Jelgavas domes rīcībai, Ir.lv sacīja ministrs Romāns Naudiņš (NA). „Personīgi es nesaprotu, kāpēc tā ir tikai viena banka,” teic Naudiņš.

Viņaprāt, patlaban lielākā problēma esot nesaprašanās starp juristiem, jo esot tādi, kuri uzskata – Jelgavas dome drīkst ieviest šādu norēķināšanās veidu par braucienu sabiedriskajā transportā, un tādi, kuri domā, ka tas nav pareizi. Tomēr Naudiņš apliecina, ka ministrija turpinās pētīt šo jautājumu un meklēs papildus informāciju.

Jelgavas domei līdz jūlija beigām jāsniedz paskaidrojums par jauno norēķinu sistēmu, pēc tam arī tiks izvērtēts, cik tas ir likumīgi, Ir.lv ceturtdien informēja VARAM sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Kristīne Barševska.

SEB bankas pārstāve Kristīne Martinsone informē, ka braucēja kartēm varēs pieteikties jau jūlijā, bet Jelgavas domes pārstāve norāda – no 21.jūlija. SEB bankas klientiem nevajadzēs atvērt atsevišķu kontu šai kartei. Pirmajā gadā kartes lietošana jelgavniekiem būs bez maksas, pēc tam par to būs jāmaksā 1,42 eiro gadā.

Martinsone Ir.lv teic, ka arī citas Latvijas pilsētas izrādījušas interesi par līdzīgas maksājumu sistēmas ieviešanu savā sabiedriskajā transportā. Šīs kartes Latvijā esot pilnīgs jaunums un acīmredzot tas bijis iemesls, kādēļ citas bankas nav bijušas ieinteresētas piedalīties šajā projektā.

 

Komentāri (24)

Alise 11.07.2014. 08.07

Neesmu es Rāviņa un ZZS fans, bet šoreiz nostāšos Jelgavas domes pusē. Tie, kas tai rakstā muld, ka karte nav ērti lietojama, ir demagogi. Ja tas bija domāts, ka nav ērti, jo karti vienā bankā tik var izņemt, atkal demagoģija. Vienalga, kas būtu kartes izdevējs, tik un tā tā būtu jāiet kaut kur izņemt. SEB bankas filiāle ir centrā, tā kā nav nekādu problēmu.

Varētu domāt, ka nav godīgi, ka to veic viena banka. Bet tas nodrošina, ka ir viena sistēma ar vienu apkalpotāju, kas ir galarezultātā lētāk, nekā n-tie iesaistītie katrs ar mazu tirgus daļu. Pie tam, ja pašvaldība pati taisītu ko līdzīgu, nepiedaloties bankai, tad izmaksas sistēmai būtu kosmoss, un ar kvalitāti velns viņu zina kā (to mēs redzam Rīgas pašvaldības projektos).

Var nepatikt Rāviņš un ZZS (man arī nepatīk), bet tas nenozīmē, ka visi viņu darbi ir norakstāmi vai apšaubāmi. Pirms uzbraukt konkrētai sistēmai, tiem uzbraucējiem vajadzētu paanalizēt, vai praksē var iztaisīt ko lētāku un labāku. Bet tā jau ir – uzbraucēji parasti ir teorētiķi, kas no praktiskām lietām maz ko jēdz un ja praksē šiem liktu kaut ko realizēt, tad “čiks” (ir tāda latviešu tautas pasaka) vien sanāktu.

+5
0
Atbildēt

2

    Inese > Alise 11.07.2014. 08.23

    Ko nu muldi, Pasaules Krūms. Visu banku filiāles atrodas centrā.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    Alise > Alise 11.07.2014. 08.51

    Vai es teicu kaut ko par citām bankām? Teicu tikai, ka SEB ir centrā, nevis nomalē, un vienalga kas izsniegtu karti, tāpat kaut kur centrā būtu jāiet to saņemt. Atkal ar demagogiju nodarbojaties :) Neapskaužu jūs par jūsu darbu – visu laiku pelnīt kapeikas ar meliem un demagoģiju. Mana līdzjūtība jums, ločmeli

    +3
    0
    Atbildēt

    0

Ludmila 11.07.2014. 08.35

Man nepatīk ZZS un it kā vajadzētu nepatikt Rāviņš…. Tagad mēģinu atcerēties kādu kliedzošu gadījumu ..Nu nevaru izfiltrēt .

Nu tāds drusku “smieklīgs ” pārmetums .Tagadējā Jelgavas luksoforu sistēma ,formāli ideāli sensori asfaltā ,kustības radari …..bet satiksmes kustība it seviķi gājējam, riteņbraucējam sajāta . Cik tur Rāviņš vainīgs un cik tur visādi drošības standarti .

Kopumā tomēr pilsēta rada draudzīgu vidi ražotājiem . Pašvaldība sagatavo topošai rūpniecības teritorijai infrastruktūru ..pievadceļi , elektrība , ūdens . Vienīgi par pēdējā investora (ural vagon zavod )ienākšanu nezinu vai īsti priecīgs . Tas pats autobusu montēšanas cehs tāds intresants …cik autobusus viņi salikuši , cik maksā ? Nopirkuši tikai Jelgava un Jūrmala ( Truksnis ZZS )

Pa tēmu ..Jāpiekrīt Austras koks

+3
0
Atbildēt

3

    Ludmila > Ludmila 11.07.2014. 10.33

    Par Amoplanta izbeigšanos nebiju dzirdējis .Vispār jau tā ir beļģu vai nīderlandes firma . Motori cummis no ASV . Tas Lužkovs kā kāds strapnieks firmas ienākšanā , nu bet tumši kaut kā … Jo kas tas par montāžas cehu kur cik tur jau gadu laikā izgatavototi autobusi tikai priekš divām pilsētām .

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Alise > Ludmila 11.07.2014. 11.12

    Nē, nu izbeidzies jau galīgi nav. Kaut ko tur viņi meklējas un domā, vadību nesen nomainīja, cik sapratu. Bet firma nepieder gan holandiešiem, pieder Maskavas pašvaldībai, kaut kas Jelgavai, un vēl laikam bija kaut kāds akcionārs.

    Ar tiem holandiešiem viņiem ir sadarbība, tie ir piegādātāji. Bija vienu brīdi pārrunas vēl ar kaut kādiem vāciešiem, tie vācieši bija to pašu holandiešu meitasuzņēmums laikam, īsti nezinu tik sīki. Sarunas bija par autobusu ražošanu lielākās partijās piegādei uz Vāciju, bija tie pat atbraukuši uz vietas, darba apstākļi un kvalitāte šos apmierināja pilnībā, bet nevarēja nekādīgi par cenu vienoties, šausmīgi spieda cenu uz zemi tie vācieši. Bet tās sarunas pagaidām ir bez rezultāta, vai vēl turpinās, nezinu.

    Bet lielākā problēma viņiem vienmēr bijusi mārketings un pārdošana. Sākotnēji bija domāts laikam ražot Maskavai, bet Lužkovu nometa, viss beidzās. Nu un tajā brīdī tad vajadzēja domāt par stratēģiju, mārketingu un pārdošanu. Bet nekas tāds nenotika. ja tajā brīdī būtu agresīvi gājuši virsū dažādām pašvaldībām, un kas vēl svarīgi, gājuši agresīvi Lietuvā iekšā, viss varētu būt aizgājis. Lietuviešus ļoti interesēja autobusi, bet vadība nelikās par to ne zinis un visu nogulēja. tagad leišiem ir sava rūpnīca autobusu salikšanai.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    Alise > Ludmila 11.07.2014. 08.59

    Luksoforu sistēma tiešam šausmīga, bet kas tur pie vainas nezinu. Maina jau tos režīmus un eksperimentē, bet pagaidām zlta vidusceļš nav atrasts.

    Amoplants, cik noprotu, ir izbeidzies. Pie vainas tur tas, ka no krievu puses investors bija nevis bizness, bet Maskavas pašvaldība Lužkova laikā. Lužkovu nometa, viss sāka pulnībā buksēt. Un vadība ar ņeaļo, mārketings un pārdošana nulle. Idioti, piemēram, lietuviešus nogulēja pilnībā.

    Ar urlvagonzavod redzēs – vai tā būs formāla rūpnīca naudas izvešanai no Krievijas un naudas mazgāšanai, vai arī konkrēti darbosies. Tagad sāk izskatīties, ka laikam būs reāla, projekta apjomu palielināja no 30 uz 75 miljoniem, cels papildus cehus konteinervagonu būvniecībai. Arī jau izsludinājuši strādnieku meklēšanu. Tad jau manīs. Bet drošības iestādēm šiem būtu jāpievērš uzmanība – ne jau tādēļ, ka tankus ražo Krievijā, bet tādēļ, ka šo drošības dienests esot “krutākais” aiz valdības drošības dienestiem. Un tā kā ražo tankus, tad saistīts ar valsti. Līdz ar to liels risks, ka darbosies arī kā Putina spiegošanas centrs, korumpēšanas un nelegālas “lobēšanas” kantoris.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

Una Grinberga 11.07.2014. 09.18

Es nesaprotu, kāda loģika ir argumentam, ka SEB ir monopols karšu izsniegšanā. Būtu jocīgi, ka būtu 10 dažādi uzņēmumi un 10 dažādas kartes Jelgavas transporta lietošanai. Tas, ka ir kaut kādas kļūdas pašā procesā, par ko klientiem ir jāmaksā vairāk, nenozīmē, ka pats pakalpojums ir kļūdains. Man jau drīzāk liekas, ka pati banka ir kaut ko salaidusi ne tā, ka tagad filiālē rindā stāvēs Jelgavas pensionāri, lai uzpildītu biļeti, bet bankas klienti nevarēs sagaidīt savu kārtas numuru.

P.S. Mazākām pilsētām ir jādomā par vienas pieturas aģentūru veiošanu arī pakalpojumu jomā – šis ir labs mēģinājums ar sliktu izpildījumu.

+2
0
Atbildēt

3

    Ludmila > Una Grinberga 11.07.2014. 10.54

    Un nezinu, vai pašreiz vispār ir kādas baigās rindas, drīzāk būs jūlija beigās, kad paši cilvēki visu būs uz _____________pēdējo brīdi atstājuši.

    Kad tā nav bijis

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Alise > Una Grinberga 11.07.2014. 11.27

    Cilvēki tiešām vienmēr visu mēdz atstāt uz pēdējo brīdi. Es tāds pats esmu :)

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Alise > Una Grinberga 11.07.2014. 09.26

    Pensionāriem un skolēniem jau tās kartes sen ir. Un rindas ir tikai tagad tādēļ, ka no 1. augusta karti vajadzēs visiem, kas grib braukt lētāk. Pēc tam nekādu rindu nebūs. Un sistēmā nekādas kļūdas līdz šim it kā nav bijušas. Tā kā izpildījumā nekādas īpašas problēmas neredzu, tikai tik daudz, ka tagad viena mēneša laikā jāizņem tiem kartes, kas gribēs braukt lētāk. Un nezinu, vai pašreiz vispār ir kādas baigās rindas, drīzāk būs jūlija beigās, kad paši cilvēki visu būs uz pēdējo brīdi atstājuši. Bet tad jau manīs, nākamnedēļ sieva ies pakaļ kartei, pārbaudīs ar personīgo pieredzi :)

    +1
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu