Krievijā notiesā “Aizliegtās mākslas” izstādes organizatorus 7

ITAR-TASS/LETA
Print Friendly, PDF & Email

Cilvēktiesību aizstāvji norāda, ka šādi vēl vairāk tiek iedrāgāta vārda brīvība

Tiesa pirms trim gadiem Maskavā sarīkotās “Aizliegtās mākslas” izstādes organizatorus atzinusi par vainīgiem naida kurināšanā, viņiem tagad draud trīs gadu ieslodzījums, vēsta BBC. Izstāde iepriekš bija izpelnījusies Krievijas pareizticīgās baznīcas neapmierinātību, tomēr pret abu autoru tiesāšanu iestājušās cilvēktiesību organizācijas.

Mākslas zinātnieks Andrejs Jerofejevs un kādreizējais Saharova muzeja direktors Jurijs Samodurovs iepriekš uzsvēruši, ka izstādi organizējuši, lai cīnītos pret mākslas cenzūru Krievijā, tomēr prokuratūra pēc ultra-nacionālistu ortodoksāļu grupas iesnieguma sāka izmeklēšanu. 2009.gadā uzsākto lietu atbalstīja arī Krievijas pareizticīgā baznīca, tomēr pret to ir iebilduši cilvēktiesību aizstāvji un mākslinieki, atgādina BBC.

Pretrunīgi vērtētajā izstādē bija izstādīti darbi, kurus citu muzeju direktori uzskatīja par pārāk šokējošiem izstādīšanai, piemēram, lamuvārdu salīdzināšana ar Kristus krustā sišanu un Bībeles aina, kurā Kristus galva nomainīta ar Mikimauša galvu, liecina LETA arhīvs. Jerofejevs ir atvainojies, ja ir netieši kriestiešus aizvainojis.

Pagājušajā nedēļā vairāki pazīstami Krievijas mākslinieki atklātā vēstulē Krievijas prezidentu Dmitriju Medvedevu aicināja pārtraukt abu izstādes organizatoru tiesas prāvu. Vēstulē mākslinieki rakstīja, ka notiesājošs spriedums būtu spriedums “visai modernajai Krievijas mākslai”, savukārt “Amnesty International” ir paziņojusi, ka notiesājošs spriedums “vēl vairāk iedragātu vārda brīvību Krievijā”.

Komentāri (7)

Arija Saleda 13.07.2010. 08.48

Pēc tiesas lēmuma, kas esot kompromiss jeb 200 000 rubļu sods, izstādes sorganizētājs intervijā Vesti teica, ka viņš turpinās rīkot šādas izstādes un ja nodarbojas ar moderno mākslu, tad ir jāpanāk šoks, citādi nav vērts to darīt.
Smieklīgākais, ka kāda reliģiskā fanātiķe izlaida tiesas ēkā kaudzi ar madagaskaras tarakāniem

+1
0
Atbildēt

1

    mary75 > Arija Saleda 13.07.2010. 09.05

    Nē, to it kā neizdarīja religiskā fanātiķe, bet, jauniešu radikalā organizācija, kas nodarbojas ar līdzīgām akcijām, kā protestu pret šo tiesu.
    Nesen kā viņi uzzīmēja lielu fallosu uz pacēlamā tilta, kas pacēlās taisni pretī FSB ēkai Sanktpēterburgā.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

mary75 13.07.2010. 07.03

Ņemot vērā iepriekšējās izstādes pieredzi, ko sagrāva šī pati pareizticīgo radikāļu organizācija, šī izstāde bija ierīkota tādā veidā, ka, lai ieraudzītu darbus, vajadzēja pakāpties pa trepītēm un pielikt aci pie nelielas atveres širmā, aiz kuras atradās visi darbi.
Tā ka lai “aizvainotos”, bija jāpieliek zināmas pūles.
Un, taisnības labad jāpiebilst, ka ne visa pareizticīgo baznīca atbalstīja šo radikāļu aktivitātes, daļa no tām norobežojas un pat aicināja nepiemērot sodus, kad otra daļa, faktiski, iesaistījās šī procesa sagatavošanā.
Katrā ziņā, mērķis ir sasniegts, mākslinieki ir iebaidīti un diezin vai kāds gribēs ko līdzīgu veidot.
Bet, ne visi Krievijas liberāļi, pēc iepriekšējās izstādes Saharova muzejā, atbalstīja Samodurovu.
Daži uzskatīja, ka tāda provokatīva izstāde ir Saharova muzeja diskreditācija ( Samodurovu no darba muzejā atlaida).

+2
-1
Atbildēt

0

juhans 13.07.2010. 06.18

“…piemēram, lamuvārdu salīdzināšana ar Kristus krustā sišanu un Bībeles aina, kurā Kristus galva nomainīta ar Mikimauša galvu…” Pat, ja izstāde būtu notikusi Rīgā, man tā būtu bijusi absolūti vienaldzīga, bet es neesmu ne eksperts, ne Bībeles fans, un ceļi, kādos māksla meklē izpausmi, vienmēr ir bijuši neprognozējami un diez vai arī ierobežojami. It sevišķi, ja tie saplūst ar cilvēktiesību kategorijām, kā vārda brīvību. Lai atceramies Muhameda karikatūras un šķiet, ka to autori pat nav nevienam atvainojušies, ko nevar teikt par šo izstādi.

+2
-1
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu